Príčinou vyše tretiny smrteľných nehôd bola vysoká rýchlosť, alkohol zistený u vodiča či nedanie prednosti v jazde. Najtragickejší bol posledný júlový týždeň, keď pri nehodách zomrelo až 12 ľudí.
Zatiaľ nie je známa príčina poslednej tragickej havárie, ktorá sa stala sobotu dopoludnia pri obci Gabčíkovo. Pri čelnej zrážke dvoch áut BMW a Toyoty vyhasli dva ľudské životy. Na mieste zomrel 37-ročný vodič BMW, ktorý so svojím autom prešiel do protismeru, jeho spolujazdec utrpel ťažké zranenia. V Toyote s trojčlennou posádkou z Maďarska zomrela 73-ročná žena. Ostatní sú ťažko zranení.
Zo 46 mŕtvych, ktorí zahynuli pri nehodách, je podľa predbežných policajných štatistík okrem posádok áut aj desať motocyklistov, deväť chodcov a traja cyklisti. Vo väčšine prípadov chodci utrpeli smrteľný úraz práve mimo priechodov pre chodcov, len jedna staršia pani zomrela pri kolízii s autom práve na priechode.
Jazdí viac motorkárov a vodičov amatérov
Dopravný analytik Jozef Drahovský pripisuje vyšší výskyt nehôd s tragickými následkami nielen extrémnym teplotám, ale aj dovolenkovému obdobiu, keď je na cestách viac áut. Hovorí, že cez prázdniny sa každoročne vyskytuje viac kolízií. „Jazdí viac vodičov amatérov, ktorí šoférujú iba cez dovolenky, na cestách je aj zvýšený počet cyklistov a motorkárov,“ upozorňuje Drahovský. Šoféri dovolenkári často podľa neho idú na dlhé cesty, prejavuje sa u nich zvýšená únava a nevedia tak rýchlo reagovať. Tento rok sa k tomu pridali ešte aj extrémne horúčavy, ktoré vyčerpávali a znižovali pozornosť.
Polícia upozorňuje, že aj keď v záujme bezpečnosti zvýšila dohľad najmä na miestach, kde sa konajú letné hudobné festivaly, v okolí kúpalísk, priechodov pre chodcov či úsekov ciest, kde je zvýšené riziko nehôd, nemôže byť všade. „Krajské riaditeľstvá po analýze dopravnej nehodovosti prijímajú individuálne opatrenia. Aby sme ochránili čo najviac životov, na cestách bude opäť zvýšený počet policajných hliadok,“ uviedla hovorkyňa policajného prezídia Denisa Baloghová.
Vodičom odporúča, aby na cesty vyrážali oddýchnutí, robili si častejšie prestávky. „Vysoké teploty spôsobujú oneskorené reakcie, dehydratáciu. Preto treba dodržiavať pitný režim, vyraziť skôr, prípadne radšej meškať, ako nedoraziť vôbec,“ upozornila Baloghová.
Polícia pritvrdila aj kontroly profesionálnych vodičov. Za posledné týždne nachytala za volantom profesionálnych vodičov nielen autobusov, ale aj sanitiek, ktorí jazdili opití. Dvaja vodiči mali odšoférovať linkovým autobusom vyše 700-kilometrovú trasu z Bardejova do Prahy, pritom obaja nafúkali. Rovnako pod vplyvom alkoholu chytili policajti aj dvoch vodičov autobusu z Trnavského a Banskobystrického kraja. V rukách polície skončil aj opitý šofér sanitky.
Zmeniť navrhli len sankcie za bežné priestupky
Ministerstvo vnútra tvrdí, že v letných mesiacoch býva na cestách vždy viac obetí, policajné štatistiky treba preto posudzovať celoročne. „Za prvých šesť mesiacov tohto roka na našich cestách zahynulo 77 ľudí, čo je až o 62 menej ako v dosiaľ najpriaznivejších rokoch,“ reagoval Ivan Netík z tlačového odboru rezortu vnútra. Podľa štatistík v rokoch 2010, 2011 a 2012 zomrelo počas prvého polroku pri nehodách 139, 140 a 139 ľudí.
Rezort preto neplánuje prehodnotiť zníženie pokút za menej závažné dopravné priestupky, ktoré už schválila vláda. Argumentuje tým, že za príčinami tragických kolízií je alkohol či vysoká rýchlosť, čo sú závažné porušenia dopravných predpisov.
„Ministerstvo navrhlo znížiť sankcie zo 60 na 50 eur za bežné priestupky ako nesprávne parkovanie, vypnuté svetlá, nedanie smerovky či nízke prekročenie povolenej rýchlosti,“ upozorňuje Netík. Či sa tak skutočne stane, ukáže sa na jeseň, keď o zmenách v cestnom zákone bude rozhodovať parlament. Pre cestných pirátov a vodičov, ktorí závažne porušujú predpisy, budú aj naďalej platiť vysoké sankcie.