Píše o tom v mimoriadnej správe, ktorú chce predložiť na najbližšej parlamentnej schôdzi. „Nemožno vylúčiť, že v niektorých školách a lokalitách dochádza k nerovnakému zaobchádzaniu s deťmi na základe ich pôvodu, nielen pokiaľ ide o možnosti ich prístupu k vzdelávaniu, ale aj o spôsob a podmienky, v akých sú vzdelávané,“ zistila kancelária verejnej ochrankyne práv prieskumom na 21 školách.
Ako príklad uvádza školský obvod ZŠ Matice slovenskej Prešov. Podľa Dubovcovej je obvod školy určený na to, aby do nej chodila väčšina rómskych detí z prešovskej časti Tehelňa. A to aj napriek tomu, že sa v blízkosti Tehelne nachádza aj iná základná škola. V základnej škole na Školskej ulici v Markušovciach našli zamestnanci kancelárie zase triedy, ktoré sú podľa nich určené osobitne pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia a triedy pre takých, čo zo znevýhodneného prostredia nepochádzajú.
Podľa pedagogicko-organizačných pokynov ministerstva školstva sú zakázané všetky formy diskriminácie a segregácie. V školách a školských zariadeniach sa má odstrániť priestorové, organizačné, fyzické a symbolické vylúčenie alebo oddelenie rómskych žiakov na základe ich etnickej príslušnosti od ostatných žiakov. Pokyny kážu dôsledne riešiť problémy detí a žiakov z marginalizovaných skupín. Ministerstvo školstva v pokynoch vyžaduje, aby sa na školách vytvárali vhodné podmienky pre vzdelávanie takýchto detí spolu s majoritnou populáciou.