Mesiac pred reformou: Ľudia sa pýtajú, čo sa zmení

Druhá časť najväčšej reformy štátnej správy (ESO) od 90. rokov vstúpi do platnosti približne o mesiac, no ľudia stále nevedia, čo všetko sa pre nich zmení.

27.08.2013 14:00
správa katastra, kataster Foto: ,
Od októbra by mali zaniknúť obvodné úrady. Nahradia ich nové okresné úrady.
debata (13)

Jasné je zatiaľ, že od októbra zanikne doterajších 50 obvodných úradov a namiesto nich začne fungovať 72 okresných úradov. Tie sa dostanú aj do 23 miest, kde nijaké obvodné úrady neboli. „Po 1. októbri si občania budú môcť svoje požiadavky na úrady riešiť na príslušnom okresnom úrade – na príslušnom odbore,“ vysvetľuje Dana Pohlodová z komunikačného odboru kancelárie ministra vnútra.

Znamená to, že bez ohľadu na to, či bude chcieť niekto vybaviť dokumenty týkajúce sa katastra, prevádzkovania krajčírstva či penziónu, stavby domu, ale aj matriky, verejného vodovodu alebo kanalizácie, od októbra vždy príde len na okresný úrad. Tie budú zastrešovať všetky činnosti, ktoré sú dnes rozdelené medzi obvodné úrady. Aj veľké okresy ako Bratislava či Košice pritom budú mať len jeden takýto úrad namiesto súčasných piatich, respektíve štyroch.

Prednostov týchto úradov by mal navrhnúť vláde minister vnútra Robert Kaliňák už v najbližších dňoch. Kto to však bude, zatiaľ tají. „Nominácie na prednostov novovytvorených okresných úradov sú v štádiu prípravy,“ tvrdí Pohlodová.

Od budúceho roka postupne začnú vznikať aj klientske centrá, v ktorých sa budú odovzdávať žiadosti o vybavenie dokladov. Mali by byť najmä v centrách miest či v nákupných centrách, kde je najviac ľudí. Ministerstvo chce vyskúšať, ako budú fungovať, najprv na pilotnom projekte v Nitre, kde by malo takéto centrum vzniknúť už v septembri. Do konca budúceho roka by mali byť už takmer v každom okrese.

Ako prvé vzniknú klientske centrá v Galante, Trenčíne, Považskej Bystrici, Nitre, Topoľčanoch, Banskej Štiavnici, Rimavskej Sobote, vo Veľkom Krtíši, v Kežmarku, Sabinove, Snine, Starej Ľubovni a vo Svidníku.

Niektorí si rozdiel nevšimnú

Ako sa však tieto zmeny dotknú napríklad poľovníkov, živnostníkov či bežných ľudí? Zmeny si všimnú ľudia najmä pri využívaní katastra, služieb doterajších úradov životného prostredia či pozemkových úradov. Tí už všetko vybavia na jednom mieste.

Naopak, výkonný riaditeľ Slovenského poľovníckeho zväzu Imrich Šuba hovorí, že bežných poľovníkov sa reforma ESO veľmi nedotkne. Od roku 2009 totiž napríklad aj poľovný lístok už nevydávajú obvodné lesné úrady, ale obvodné poľovnícke komory, čo sú organizačné zložky Slovenskej poľovníckej komory. Tie majú dokopy až 13 prenesených kompetencií štátnej správy. „Poľovník chodí na obvodný úrad, ak napríklad spáchal priestupok alebo nahlasovať ho, či niečo podobné,“ vysvetľuje Šuba. Zmenu si však podľa neho všimnú skôr rôzne poľovnícke združenia a organizácie. Tie na obvodných úradoch dosiaľ vybavovali uznanie poľovného revíru, evidenciu zmlúv o výkone práva poľovníctva či kompetencie manažmentu. Od októbra budú toto všetko riešiť na okresných úradoch, na ktoré sa môžu obrátiť aj v prípade odvolania sa proti rozhodnutiu. Veľký rozdiel by nemali pocítiť ani živnostníci. Klientske centrá, ktoré má zaviesť reforma ESO pre všetky služby štátu, majú totiž živnostníci na jednotlivých obvodných úradoch k dispozícii už od októbra 2007. Pri živnostiach fungujú tak, že keď začínajúci podnikateľ príde požiadať o živnosť, úrad ho automaticky zaregistruje, zabezpečí preňho výpis z registra trestov a tiež ho nahlási na daňový úrad, zdravotné aj sociálne poistenie. Na kontaktné miesto stačí živnostníkovi prísť aj v prípade rozširovania či rušenia živnosti a ďalších zmien.

Kde vzniknú okresné úrady nanovo

  • Hlohovec
  • Skalica
  • Ilava
  • Myjava
  • Partizánske
  • Púchov
  • Zlaté Moravce
  • Bytča
  • Kysucké Nové Mesto
  • Turčianske Teplice
  • Tvrdošín
  • Banská Štiavnica
  • Detva
  • Krupina
  • Poltár
  • Revúca
  • Žarnovica
  • Levoča
  • Medzilaborce
  • Sabinov
  • Snina
  • Gelnica
  • Sobrance

Podpredseda Slovenskej živnostenskej komory Ervín Boháčik si tento systém pochvaľuje a tvrdí, že ľuďom ušetrili množstvo času i nervov na úradoch. Upozorňuje však, že má aj svoje slabé stránky. „Pri ukončení živnosti je problém, pretože Sociálna poisťovňa, zdravotné poisťovne a daňový úrad majú rôzne lehoty na ukončenie. Vtedy už na každý z týchto úradov musí živnostník chodiť sám a jednotné kontaktné miesto mu nevie zaručiť kompletné vybavenie. To už je vec dohody jednotlivých ministerstiev, ktoré spolu dostatočne nespolupracujú,“ myslí si. Napriek tomu, že živnostníci na tento problém už viackrát upozorňovali, za takmer šesť rokov sa nezmenilo nič. Žiadny posun si Boháčik nesľubuje ani od októbra, keďže ESO problém obchádza. „Mám taký pocit, že toto je hudba ešte veľmi ďalekej budúcnosti,“ mieni.

Reforma by mala podľa ministerstva vnútra priniesť výrazné úspory, s ktorými ráta aj budúcoročný rozpočet. Kým pôvodne sa hovorilo o šetrení vo výške 173 miliónov eur, neskôr Kaliňák ohlásil, že druhá fáza prinesie pre štát navyše až 220 miliónov eur, pričom len v tomto roku by malo ísť o sumu 127 miliónov eur. Napriek tomu sa momentálne nepočíta s plošným prepúšťaním štátnych úradníkov. Zruší sa len okolo sto neobsadených tabuľkových miest na 50 obvodných úradoch.

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #reforma #úrad #štátna správa
Flowers