Kto živí spor o práva homosexuálov?

Sú Slováci až takí konzervatívni, že odmietajú uznať to, čo je už dávno štandardom v iných krajinách únie?

27.08.2013 20:00 , aktualizované: 28.08.2013 08:00
Lajčák Foto: ,
Minister zahraničných vecí Miroslav Lajčák, pod ktorého spadá agenda ľudských práv, dostáva nenávistné maily. V nich ministra vyzývajú, aby nepresadzoval ochranu práv homosexuálov.
debata (276)

Podľa reakcií, ktoré sa spustili na stratégiu o ochrane ľudských práv, sa zdá, že áno. Dokument pripravuje tím, ktorý spadá pod ministra zahraničných vecí Miroslava Lajčáka. Ten denne dostáva nenávistné maily, ktorých pisatelia ho vyzývajú na jediné – aby v stratégii nedal priestor homosexuálom. Sociológovia a historici upozorňujú, že verejnosť konzervatívna nie je a s toleranciou tejto komunity problém nemá. Jediný, kto živí tento spor, je katolícka cirkev a najnovšie aj Matica slovenská.

Miestny odbor Matice slovenskej v Bratislave v otvorenom liste žiada ministra zásadne prepracovať celú stratégiu. Odboru sa nepáči, že stratégia by mala obsahovať aj práva homosexuálov. Takéto snahy považujú matičiari za „cudzorodé tendencie prenikajúce zo Západu“. OSN, Európska únia aj Rada Európy pritom Slovensko opakovane vyzvali, aby venoval viac pozornosti ľudským právam LGBTI komunity (lesieb, gejov, bisexuálov, transrodových a intersexuálnych ľudí). Pri neochote našich inštitúcií tolerovať v 21. storočí aj práva menšín, hrozí, že sa prijatie celej stratégie oddiali.

Lajčák zdôrazňuje, že cieľom dokumentu nie je presadzovať len práva homosexuálov, ale chrániť práva všetkých znevýhodnených skupín. „Sme súčasťou európskej kultúry a ako jej príslušníci vyznávame hodnoty, ako sú tolerancia a ochrana všetkých tých, ktorí sú zraniteľní. Nespochybňujeme tradičné hodnoty, musíme sa však naučiť rešpektovať aj odlišnosť toho druhého,“ uviedol šéf tlačového odboru Peter Susko.

Ospravedlní sa Matica?

Matica slovenská má predovšetkým upevňovať v ľuďoch vlastenectvo a podporovať slovenskú kultúru. Teraz prekvapila odbornú verejnosť tým, že sa najnovšie angažuje aj v oblasti ľudských práv. Doteraz sa nikdy nevyjadrovala ani k problematike práv homosexuálov.

Podľa historičky práva Kataríny Zavackej Matici vôbec neprináleží, aby zasahovala do oblasti ľudských práv. „Nemá žiadne kompetencie na to, aby žiadala o prepracovanie stratégie a jej úlohou nie je ani sa k tejto téme vyjadrovať. Nikdy pred tým sa podobnými záležitosťami nezaoberala,“ hovorí. Podľa nej sa má Matica zaoberať posilňovaním národného povedomia či uchovávania kultúrneho dedičstva. Dodáva, že namiesto angažovania sa v ľudsko-právnej oblasti by sa mala skôr sústrediť na to, či si vôbec plní svoje základné poslanie.

Maritn Macko z iniciatívy Inakosť očakáva, že vedenie Matice sa od listu dištancuje. „Vyjadrenie miestneho odboru verejnoprávnej inštitúcie zriadenej zákonom predstavuje úplné dno. Dávanie za vzor Rusko, ktorého politika voči LGBTI ľuďom je terčom kritiky pomaly všetkých medzinárodných organizácií, je obrazom mentálneho nastavenia autorov listu,“ hovorí. Podľa neho ide o aktivitu, ktorá popiera demokraciu a úctu k ľudských právam.

Slováci konzervatívni nie sú

Organizácie, ktoré popierajú akceptovanie inakosti, často argumentujú tým, že aj pre Slovákov je ochrana tradičnej rodiny prioritou. Sociologička Sylvia Porubänová nesúhlasí. „Stále sa odvolávajú na nejakú konzervatívnu povahu slovenského národa, ktorá však nie je ničím preukázateľná,“ tvrdí. Ešte pred rokom 1989 bolo Slovensko podľa nej krajinou, ktorá mala v rámci Európy najvyšší počet tehotných neviest či najnižší sobášny vek. Väčšina ľudí sa podľa nej ani dnes neriadi nejakými odporúčaniami cirkvi a platí to aj pre množstvo veriacich. Podľa nej to potvrdzuje aj počet párov, ktoré žijú mimo manželského zväzku, či vysoká rozvodovosť.

Porubänová upozorňuje na inú závažnú vec. Napätie súvisiace s prijatím práv homosexuálov podľa nej môže katolícka cirkev vyvolávať cielene. „Ide o systematickú a cielenú kampaň katolíkov upriamiť pozornosť verejnosti na mimocirkevné témy. Nemajú totiž odvahu skladať verejnosti účty a vysvetľovať svoje vlastné škandály, v ktorých sa cirkev zmieta,“ tvrdí. K agende LGBTI sa cirkev podľa nej uchyľuje len preto, aby odpútala pozornosť sama od seba.

Ani podľa Zavackej nemajú ľudia s toleranciou homosexuálov problém. „Slovenská spoločnosť v žiadnom prípade nie je konzervatívna. V priebehu posledných dvadsiatich rokov nastal predsa veľký posun aj v chápaní problematiky homosexuálov. Kedysi mali ľudia strach verejne sa postaviť na ich stranu či zasadzovať sa za ich práva, dnes to bežne robia aj heterosexuáli,“ hovorí. Neschopnosť prijímať potrebné zmeny sa podľa nej týka len jednotlivcov, ktorí sú vo vysokých funkciách jednak v cirkvi, jednak v národných inštitúciách.

Predbežný návrh prvého uceleného dokumentu o ochrane ľudských práv je už hotový a pôvodne mal byť predložený vláde do konca septembra. Kvôli veľkej kritike chce však Lajčák ešte predtým viesť širokú celonárodnú diskusiu, kde sa pokúsi nájsť kompromis prijateľný pre väčšinu. O predbežnom osude dokumentu sa bude rozhodovať už 4. septembra na zasadnutí Rady pre ľudské práva, národnostné menšiny a rodovú rovnosť. Proti stratégii sa na ňom chystá vystúpiť aj Slovenské národné stredisko pre ľudské práva, podľa ktorého ide o neodborný a povrchný text.

© Autorské práva vyhradené

276 debata chyba
Viac na túto tému: #Matica slovenská #Lajčák #LGBTI+