Súčasný minister obrany Martin Glváč z týchto praktík v utorok obvinil svojho predchodcu Ľubomíra Galka. Dokonca plánuje podať trestné oznámenie.
Ako členská krajina NATO Slovensko plní bezpečnostný štandard a do vzduchu je schopné poslať okamžite dve lietadlá, tretie je pripravené v zálohe. Do akej miery ohrozilo ich akcieschopnosť premontovávanie súčiastok, ukáže vyšetrovanie.
Glváč včera ostro kritizoval Galka za to, že dopustil tzv. kanibalizáciu lietadiel, keď sa z nich povytrhávali súčiastky za niekoľko miliónov eur, čím sa znížila ich prevádzkyschopnosť. Ako minister vysvetlil, stačilo trvať na plnení platnej tzv. abonentnej zmluvy podpísanej ešte za druhej vlády Mikuláša Dzurindu v roku 2005. Podľa nej mali byť súčiastky zmluvným ruským partnerom dodané a lietadlá opravené.
Práve v čase ministrovania Galka v roku 2011 zmluva končila. Podľa nej armáda mala mať 12 prevádzkyschopných lietadiel. Bývalé vedenie však neprevzalo stíhačky tak, ako to pri ukončení zmluvy bolo obvyklé, ale podpísalo ďalšiu abonentnú zmluvu, a to s plným vedomím, že odovzdáva do novej zmluvy aj nefunkčné lietadlá. „Otázka stíhačiek je tá najzávažnejšia z pohľadu obranyschopnosti štátu a zabezpečenia vzdušného priestoru SR,“ tvrdil Glváč.
Prvá abonentná zmluva predpokladala, že deväť mesiacov pred jej vypršaním je potrebné uskutočniť inventarizáciu technického stavu. Tá sa však udiala až po podpise druhej abonentnej zmluvy. Pri inventarizácii by sa zistil aktuálny stav a predtým sa mali uskutočniť opravy, aby sa mohla podpísať nová zmluva. „Pán Galko v snahe šetriť aj tam, kde to nemá zmysel, chcel byť chrumkavý pred médiami a pred verejnosťou, tak radšej neurobil nič. Neušetril však ani euro. Naopak, bude nás to stáť výrazne viac,“ tvrdil Glváč. Ak sa tým podľa ministra vyriešili problémy za 15 miliónov eur, teraz môžu armádu vyjsť na dvojnásobok.
Exminister Galko sa bránil tvrdením, že tzv. kanibalizácia je otázkou posledných desiatich rokov. Podľa neho zmluva z roku 2005 bola nevýhodná, preto pracoval na novej, ktorá má viaceré zlepšenia. Zmluvu je teraz možné vypovedať aj bez uvedenia dôvodu a ak s ňou Glváč nie je spokojný, môže tak urobiť a dohodnúť inú. Jedno zo zlepšení zmluvy podľa Galka spočíva v tom, že ak nie sú letuschopné štyri lietadlá, Rusom sa neplatí nič. Na odstránenie poruchy majú teraz 72 hodín. Tiež dôležité agregáty stíhačiek musí výrobca po uplynutí určitého času vymieňať na vlastné náklady. Opravy nerobí sprostredkovateľská firma, ale priamo ruská strana.
Bývalý vojenský pilot, ktorý nechcel byť menovaný, označil MiG-29 za vynikajúci typ lietadla. Je však absolútne nevhodné na obranu malého štátu v malých počtoch strojov. Slovensko podľa neho nemá na to, aby prevádzkovalo taký extrémne drahý typ lietadla.
Ako funguje vzdušná obrana
Náčelník Generálneho štábu Ozbrojených síl SR Peter Vojtek Pravde povedal, že jedným zo záväzkov SR ako členskej krajiny NATO je nepretržité zabezpečenie ochrany vzdušného priestoru nad naším územím. Na splnenie tohto cieľa vzdušné sily vyčleňujú nepretržite dve nadzvukové stíhacie lietadlá MiG-29 a jedno záložné lietadlo toho istého typu, ktoré sú zaradené do pohotovostného systému. „Ďalšie sú predurčené na výcvik pilotov. Presný počet letuschopných lietadiel je z dôvodu zabezpečenia obranyschopnosti štátu utajovaný,“ konštatoval generál Vojtek. Počet bojaschopných lietadiel sa každý deň mení. Je to kvôli údržbe, predpísaným prácam a opravám porúch. Letecký výcvik sa uskutočňuje na všetkých aktuálne dostupných lietadlách, ktoré práve nie sú zaradené do pohotovostného systému ochrany vzdušného priestoru.