Traktoríky poskladali asi z desiatich rôznych áut

Radosť z legalizácie doma vyrobených malých traktorov, využívaných najmä na orbu, netaja švagrovia Marcel Kiššimon zo Želoviec a Jozef Árvay zo Slovenských Ďarmôt v okrese Veľký Krtíš.

06.09.2013 15:00
traktor, kiššmon, skladačka Foto: ,
Marcel Kiššimon a novší z traktorov, ktorý doma poskladal so svojím švagrom.
debata

Obaja sú vlastníkmi malotraktorov, ktoré poskladali vlastnými rukami, no ktoré doteraz mohli využívať len obmedzene. Pomáhajú si s nimi na svojich políčkach, ktoré treba na jeseň poorať, predtým z nich vybrať zemiaky, ale aj pri kosení trávy.

Šikovných švagrov inšpiroval ešte asi pred pätnástimi rokmi príklad ich známeho, ktorý si doma poskladal traktor a pomáhal si ním pri drobných poľnohospodárskych prácach. Dnes 37-ročný Kiššimon, vyučený mäsiar, a jeho o päť rokov starší švagor automechanik si povedali, že by to mohli skúsiť tiež. Vlastnili záhrady a polia a na orbu si museli traktor s pluhom zajednávať.

„Môj švagor mal skúsenosti s opravou áut. Najskôr si skladbu traktora premyslel a potom nakreslil plán. Ja som sa sústredil na zháňanie súčiastok a zváračské práce. Prvý traktor sme dali dokopy asi pred dvanástimi rokmi, práce nám trvali rok,“ hovorí Kiššimon.

Súčiastky zháňali cez inzeráty v novinách a kupovali ich aj z poľnohospodár­skych družstiev. Nestálo ich to vtedy viac ako 10-tisíc korún. Pri skladaní traktora si pomohli súčiastkami asi z desiatich rôznych áut. „Napríklad zadný diferenciál máme z vétriesky, pridanú prevodovku z Avie, motor z Moskviča 1500. Blatníky a predná kapotáž sú zo starej Škody 120,“ vysvetľuje Kiššimon. Traktor podľa neho ešte nebol ani hotový a už naň mali kupcov. „Prišli k nám nejakí Maďari a núkali nám zaň 30-tisíc korún. Nepredali sme ho,“ smeje sa. Traktor bol pre švagrovcov výrazná pomoc. Jeden však býval v Želovciach a druhý v Slovenských Ďarmotách, vzdialených päť kilometrov, takže presun z jedného miesta na druhé bol komplikovaný. Preto si povedali, že poskladajú ešte jeden.

„Ten sme dávali dokopy asi pred štyrmi rokmi. Niektoré súčiastky sme už mali, lebo pri skladaní prvého malotraktora sme ich kupovali zdvojene, ďalšie sme opäť zháňali cez inzeráty a v družstvách. Tiež nás vyšli na menej ako 10-tisíc korún. Náš druhý traktor je už oproti prvému zlepšený. Na prednú kapotáž sme už nepoužili plechy zo Škody 120, ale zo Škody Favorit. Čo je však dôležité, šliape ako hodinky,“ podčiarkol Kiššimon. Zlepšený traktor parkuje v Slovenských Ďarmotách.

Švagrov limitovalo iba to, že s traktormi sa nemohli presúvať po ceste pre motorové vozidlá. Ak nechceli riskovať pokutu od policajtov. Árvay podotýka, že uvažovali o ich prihlásení do evidencie v susednom Maďarsku, kde už dávnejšie existuje možnosť prihlasovať doma vyrobené traktory na polícii a používať ich obmedzene v cestnej premávke. Zmena v slovenskej legislatíve, ktorá podobným typom vozidiel umožní získať evidenčné číslo s písmenom C a jazdiť po cestách tretej triedy, im zjednodušila plány. O pridelenie „céčka“ chcú požiadať políciu ešte tento týždeň.

Kiššimon a Árvay plánujú, že sa vrhnú do montáže už tretieho malotraktora. Láka ich k tomu aj to, že získať potrebné súčiastky je dnes oveľa jednoduchšie ako v minulosti. „Stačí ísť na internet a pozrieť si inzeráty. Takých, kde ľudia ponúkajú autosúčiastky alebo staré autá, je tam viac ako dosť,“ dodal Kiššimon. Či traktor číslo tri budú aj používať, alebo ho po zostrojení predajú, sa ešte nerozhodli.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #traktor #traktoríky #árvay #kiššimon