Utajený režim havárií

Bratislavská župa riešila havárie na školách alebo v sociálnych domovoch v utajenom režime. Za posledné tri roky na ne minula viac ako 11 miliónov eur a firmy si vyberala bez súťaže.

16.09.2013 20:00 , aktualizované: 17.09.2013 08:00
Frešo Foto: ,
O opravách havárií na školách a v sociálnych zariadeniach, ktoré financovala bratislavská župa, nevedel ani Úrad pre verejné obstarávanie. Župan Pavol Frešo (SDKÚ) tvrdí, že zákon neporušili.
debata (31)

Informácie o tom nemá ani Úrad pre verejné obstarávanie. Denník Pravda v sobotu informoval o tom, že existuje podozrenie, že župa mohla vykazovať havárie iba na papieri, a tým obchádzať zákon.

Firmy, ktoré opravovali havárie v bratislavskej župe, neprešli transparentnou súťažou. Túto výnimku pri haváriách umožňuje zákon. Ten hovorí, že na odstránenie havárie do sumy 200-tisíc stačí, ak obstarávateľ osloví tri firmy a jednu z nich si vyberie. Nemusí o tom informovať Úrad pre verejné obstarávanie, posiela mu iba informáciu o uzavretí zmluvy. Úrad od roku 2010 v prípade bratislavskej župy eviduje len 70 havárií, župa ich však riešila takmer dvesto. Toto číslo vyplýva zo zmlúv a objednávok, ktoré zverejnila na svojom webe.

„Úradu bolo doručené len jedno oznámenie o začatí rokovacieho konania bez zverejnenia, neevidujeme však jeho výsledok. Úrad ďalej eviduje jednu podlimitnú zákazku, ktorá je zverejnená vo vestníku verejného obstarávania, a 68 podprahových zákaziek,“ uviedol Ján Mažgút, hovorca Úradu pre verejné obstarávanie.

Problémom pri haváriách v bratislavskej župe sa javí to, že mohli byť vykázané iba na papieri. Z objednávok totiž vyplýva, že sa namiesto odstránenia akútnej poruchy v školách robili komplexné rekonštrukcie a na ne bol kraj povinný vypísať súťaž. Napríklad na Strednej odbornej škole polygrafickej zatekali záchody a v rámci havárie sa menila celá sanita, 36 záchodov, splachovače, rekonštruovali sa steny a kachličky. Celkom to stálo asi 170-tisíc eur. Na Strednej odbornej školy na Farského opravovali záchody za 140-tisíc eur.

Preverovať či pod hlavičkou havárie župa neriešila kompletné rekonštrukcie, úrad sám podľa Mažgúta nemôže. Niekto naň musí dať podnet. Odôvodnil to tým, že kontroly nemôže úrad vykonávať svojvoľne.

Podľa advokáta Radovana Palu z kancelárie TaylorWesing e/n/w/c sa pri haváriách môžu opravovať len tie závady, ktoré sú naozaj poškodené, v opačnom prípade ide o porušovanie zákona. Ak by sa pri kontrole dokázalo, že župa porušuje zákon, podľa Palu jej hrozí pokuta. „Ak by Úrad pre verejné obstarávanie vykonal kontrolu a zistil porušenie zákona zo strany Bratislavského samosprávneho kraja, mohol by udeliť pokutu vo výške 5 percent zmluvnej ceny. Ak by išlo o opakované porušenie, úrad by mohol udeliť dvojnásobnú pokutu,“ povedal.

Predseda kraja a šéf SDKÚ Pavol Frešo tvrdí, že od roku 2010 župa opravovala 176 havárií a všetky boli zákonné. „Je vylúčené, aby boli robené v rozpore so zákonom aj vzhľadom na počet kontrol, ktoré máme na Bratislavskom samosprávnom kraji, aj vzhľadom na úpravu vnútorných predpisov,“ povedal. Frešo sa vyjadril aj k námietke, že ostatné župy na rozdiel od bratislavskej mali najviac tri havárie. Odôvodňuje to tým, že jeho kraj spravuje 400 budov a Bratislavský kraj na ich opravu ako jediný nemôže čerpať eurofondy. Podľa neho by radi zatepľovali a opravovali budovy preventívne, ale nemajú na to dostatok prostriedkov. Dodal, že do havárií a opráv budov ročne investuje takmer tri milióny eur.

Frešo tiež poprel, že by ceny opráv boli predražené. Tie podľa neho zahŕňajú aj prácu súdnych znalcov a ceny kontrolujú aj pred zákazkami aj po ich ukončení. „Plátame, čo vieme, v rámci zákona. Kontrolujeme ceny, vieme ukázať, aký je rozdiel medzi týmto a minulým obdobím,“ tvrdil. Župa pod jeho vedením podľa neho nemala z kontrol žiadne nálezy či pokuty. Z predmetov objednávok sa dá vyčítať, že sa pri sanovaní havárií vykonávali aj kompletné rekonštrukcie. Opravy izolácií, zatepľovanie fasád, výmeny striech, výmeny rozvodov či montáž kachličiek sú zvyčajne klasické stavebné a rekonštrukčné práce, o ktorých by Úrad pre verejné obstarávanie musela župa informovať.

Pala upozornil, že za haváriu sa považuje len mimoriadna udalosť, ktorá bezprostredne ohrozuje život a zdravie ľudí a nebola spôsobená trvalým opotrebovaním. „Tak úrad pre verejné obstarávanie, ako aj Súdny dvor Európskej únie vyžaduje, aby sa táto výnimka intepretovala čo najužšie a aby sa tak zabránilo možnému obchádzaniu pravidiel verejného obstarávania,“ spresnil. V prípade, ak napríklad v škole zatekala len jedna toaleta a došlo k výmene všetkých, župa musí preukázať, že táto výmena bola nevyhnutná na to, aby odstránili následky mimoriadnej udalosti. Ak je však možné počkať s výmenou všetkých toaliet do času, kým dodávateľ prác nevzíde z verejnej súťaže, išlo by podľa neho o porušovanie zákona, ak by župa napriek tomu zadala zákazku priamo jednej firme na celú výmenu.

Na zasadnutí krajského zastupiteľstva tento piatok sa Frešo chystá verejne predložiť všetky materiály z kontrol.

© Autorské práva vyhradené

31 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #Frešo #župa