Slovenskí europoslanci budú môcť naďalej zastávať aj iné funkcie

Slovenskí europoslanci budú aj naďalej môcť zastávať iné verejné funkcie na Slovensku.

24.09.2013 11:34 , aktualizované: 11:45
debata (2)

V parlamente v utorok totiž neprešla novela zákona o voľbách do Európskeho parlamentu, ktorou chcel Igor Matovič (OĽaNO) zakázať kumulovať funkcie.

Pripomenul, že už dnes je funkcia europoslanca nezlučiteľná s niektorými funkciami. Ich zoznam chce však rozšíriť, keďže si myslí, že by europoslanec nemal verejné funkcie kumulovať. „Cieľom tohto návrhu zákona je ustanoviť nezlučiteľnosť funkcie poslanca EP aj s ďalšími verejnými funkciami na vnútroštátnej úrovni a zaviesť tak princíp jedného mandátu pri výkone tejto verejnej funkcie,“ vysvetlil v návrhu Matovič.

Líder obyčajných odôvodňuje zavedenie princípu jedného mandátu okrem iného tým, že by tak europoslanci mohli svoju funkciu vykonávať „zodpovedne, plnohodnotne a nezávisle“.

Financovanie politických strán sa zatiaľ meniť nebude

Financovanie politických strán sa zatiaľ meniť nebude. Parlament totiž odmietol novelu zákona o politických stranách z dielne Mostu-Híd. Bugárovci chceli, aby za nezákonné financovanie politickej strany hrozilo väzenie od šiestich mesiacov do troch rokov. Trestného činu sa mal podľa novely dopustiť ten, kto nezákonným spôsobom zabezpečí sebe alebo politickej strane väčší prospech, ktorý by nezískala zákonným spôsobom.

Právna norma ďalej riešila kontrolu hospodárenia a financovania strán. Dohľad mal vykonávať Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR. V prípade, že odhalí pochybenia, bude môcť stranu pokutovať. Mal ukladať sankcie do výšky 3319 eur alebo vo výške jedného percenta z príspevku za hlasy vyplateného strane. Mal mať možnosť aj navrhovať rozpustenie subjektu, ktorý bude konať protizákonne.

Novela mala zaviesť aj volebný fond. Mala to byť osobitná analytická evidencia príjmov a nákladov na účely každých volieb, v ktorých sa strana zapojí do volebnej kampane. „Volebný fond tvoria všetky príjmy a výdavky, ktoré súvisia s volebnou kampaňou strany. Príjmami volebného fondu môžu byť len príspevky vyčlenené stranou z príjmov, ktoré môže strana získavať podľa zákona a výnosy z takto vyčlenených príjmov,“ vysvetľujú predkladatelia návrhu.

Prostriedky vo volebnom fonde mala strana viesť oddelene od ostatného svojho majetku a všetky výdavky na kampane uhrádzať len z tohto fondu. Bugárovci ďalej navrhovali trest za to, ak strana nepredloží celkové vyúčtovanie volebného fondu. Ministerstvo financií jej v takomto prípade nemalo vyplatiť príspevok za hlasy, príspevok na činnosť a zaniká jej príspevok na mandát.

Novela zákona tiež obsahovala viacero informačných povinností politických strán, politických hnutí a jednotlivých kandidátov, ktoré spočívajú vo zverejňovaní ustanovených údajov a dokumentov, a ktoré majú stransparentniť hospodárenie a financovanie politických strán.

Zodpovednosť starostov za spôsobené škody sa zavádzať nebude

Starostovia obce musia pri nakladaní s verejnými prostriedkami a majetkom obce postupovať hospodárne, efektívne a v súlade s účelom ich použitia. Ak to neurobia a spôsobia škodu, nebudú za to niesť zodpovednosť tak, ako to chcela štvorica poslancov za hnutie OĽaNO. Väčšina snemovne dnes odmietla posunúť do druhého čítania ich návrh novely zákona o obecnom zriadení, ktorý mal takúto zodpovednosť zaviesť.

„Starosta, ktorý túto povinnosť poruší, hoci vedel, že tým môže spôsobiť škodu štátu alebo obci, ale bez primeraných dôvodov sa spoliehal, že ju nespôsobí, zodpovedá za škodu, ktorá takto vznikla,“ píše sa v návrhu. Starosta mal mať podľa novely možnosť sa takejto zodpovednosti zbaviť, ak preukáže, že nemohol konať inak, lebo bol viazaný právnymi predpismi. V prípade, že sa na nakladaní s verejnými prostriedkami a majetkom podieľalo viacero ľudí, zodpovedať za škodu má ten, kto vykonal právny úkon.

Právo na náhradu takejto škody spôsobenej starostom malo byť možné uplatniť len vtedy, ak príslušný orgán na základe kontroly rozhodne, že starosta porušil svoje povinnosti. Potom sa mal do procesu náhrady škody pustiť generálny prokurátor. Hnutie OĽaNO zároveň dávalo starostom možnosť, že ak sa na ich konanie nepríde päť rokov, skutok bude premlčaný.

Poslanci tiež navrhovali, aby obecné zastupiteľstvo mohlo starostovi zvýšiť plat len vtedy, ak obec hospodárila s prebytkom aspoň posledné tri roky. Podľa nich je pri trojročnom prebytku zvýšenie aj z morálneho hľadiska opodstatnené, keďže finančná situácia a stav rozpočtu obce je aj výsledkom činnosti starostu.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #poslanci #parlament #starostovia #europoslanci