Na margo skutočnosti, že ak by novela ústavného zákona nebola predložená už na októbrové rokovanie, nemohla byť platiť od januára, Madej uviedol, že schvaľovanie legislatívy nie sú preteky. „Je štvorročné volebné obdobie a v každom sa posúva legislatíva dopredu, hoci by sa niekomu mohlo zdať, že to tak nie je. Na to, aby bola právna úprava kvalitná, potrebujete konsenzus odborný aj politický. Preteky o zmenu legislatívy spôsobujú práve opak, že sa konsenzus možno ohrozí,“ pripustil.
Na otázku, či zmenu legislatívy podporí, jednoznačne neodpovedal. „Legislatívny proces má tri čítania. Určite je dobré, ak je niečo predložené a môže sa o tom diskutovať,“ dodal Madej. Majetkové priznania verejných funkcionárov by sa mali sprísniť. To je zámer opozičnej novely zákona o konflikte záujmov. Keďže ide o ústavný zákon, hlasy opozície na jeho presadenie nestačia a bude potrebovať podporu Smeru. Strany sa pokúšali na znení dohodnúť, a hoci sa dohoda javila ako reálna, napokon k nej nedospeli. Novelu predložila teda opozícia sama, chce, aby sa majetok verejných funkcionárov dal lepšie kontrolovať. Dnes to totiž podľa nich riadne nejde.
Majetkové priznania by mali podľa ich návrhu podávať všetci verejní funkcionári volení parlamentom. Čas na to by mali mať do 30. apríla, v súčasnosti podávajú verejní činitelia majetkové priznania do 31. marca. Tlačivá priznaní majú byť po novom prílohou zákona a mali by byť podrobnejšie ako doteraz. Podávať by sa mohli aj elektronicky.
Verejní funkcionári by mali priznávať aj dary nad 4000 eur, majetok by sa mal opisovať. Ak ide napríklad o auto, nemalo by už stačiť napísať, že ho funkcionár vlastní, mal by napísať jeho značku. Tiež by mal informovať o prenájme alebo výpožičke. Pokiaľ bude funkcionár rozhodovať o veci, na ktorej má osobný záujem, mal by byť povinný svoj osobný záujem oznámiť predtým, ako na rokovaní o veci vystúpi alebo o nej bude hlasovať.
Opozícii tiež prekáža, že v súčasnosti sa nedajú efektívne porovnávať majetkové prírastky a legálne príjmy verejného funkcionára. Novela by to mala napraviť, po novom by sa totiž mali viac zohľadňovať pasívne príjmy napríklad z dividend či prenájmu.
Novela rieši aj pokutovanie verejných funkcionárov, ktorí sa dopustia prehrešku voči zákonu o konflikte záujmov. O mesačný plat by mal prísť ten funkcionár, ktorý neoznámi svoj osobný záujem, ako stanovuje novela, alebo ak riadne nepodá majetkové priznanie. Pokuty by mali dostávať funkcionári za všetky nepravdivé údaje, nielen za tie, ktoré sa týkajú majetkových pomerov. Funkcionára by navyše malo byť možné pokutovať opakovane, ak by nereagoval na právoplatné rozhodnutie. Dnes dostane pokutu len raz a ak ani potom nenapraví svoj prehrešok, ďalšiu sankciu nedostane.
Právna norma by mala tiež riešiť situácie, keď väčšina v parlamentnom výbore pre nezlučiteľnosť funkcií zablokuje konanie voči funkcionárovi, hoci je zrejmé, že porušil zákon a menšina má podozrenie, že sa tak stalo z politických dôvodov. Podľa novely by sa voči tomu mohla menšina – tretina členov výboru, odvolať na Ústavný súd SR.