Župani majú svoje platy isté

, 06.11.2013 19:16

Predsedovia samosprávnych krajov majú svoje platy isté po celé volebné obdobie. Zastupiteľstvo im nemôže počas výkonu funkcie plat znížiť, pretože ho majú daný zo zákona.

V priebehu volebného obdobia tak nemôžu poslanci županovi plat zmeniť ani vtedy, ak sú s jeho prácou nespokojní. Župan mesačne v hrubom zarobí 3 220 eur. K tomu má nárok na paušálne náhrady na výdavky súvisiace s vykonávaním funkcie vo výške 128,80 eur.

S týmti platmi nedosahujú predsedovia krajov úroveň platov primátorov väčších miest. Napríklad primátor Košíc Richard Raši má plat 4 323 eur., primátor Trnavy Vladimír Butko mesačne poberá necelých 4 300 eur. Na rozdiel od županov však môže predstaviteľom obcí a miest mzda kolísať. Závisí to od rozhodnutia zastupiteľstva. Primátori a starostovia majú nárok na základný plat, ktorý im určuje zákon. Základný plat im však môžu poslanci zastupiteľstiev zvýšiť až o 70 percent. Zároveň raz za rok môžu poslanci takéto prilepšenie znížiť alebo aj úplne zrušiť.

Koľko zarábajú iní politici

  • prezident – 9 171 eur/mesiac
  • premiér – 4 616 eur/mesiac
  • minister – 3 670 eur/mesiac
  • mimobratislavský poslanec NR SR – 3 576 eur/mesiac
  • bratislavský poslanec NR SR – 3 346 eur/mesiac
  • europoslanec – 7 665 eur/mesiac

Ak má župan nižší plat ako primátor, znamená to, že jeho práca je v porovnaní s primátorom menej náročná? Názory ľudí, ktorí sa pohybujú v regionálnej a komunálnej sfére, sa líšia. Banskobystrický župan Vladimír Maňka, ktorý bol v minulosti primátorom Zvolena, tvrdí, že obe funkcie sú čaovo náročné, ťažšiu prácu má však podľa neho župan. „Máte na starosti celý kraj o obrovskej rozlohe a aj dostupnosť je iná ako v prípade jedného mesta. V župe je väčší rozpočet, viac oblastí, za ktoré zodpovedáte,“ usúdil.

Primátor Prešova Pavol Hagyari má plat 3 340 eur, čo je porovnateľné s príjmom predsedu kraja. K práci župana sa nevedel vyjadriť, lebo v tejto funkcii nebol. Domnieva sa však, že práca primátora je ešte zložitejšia. „Som presvedčený, že primátor je pod výrazne väčším drobnohľadom občanov a z tohto hľadiska, priameho denného kontaktu, je táto práca náročnejšia," dodal Hagyari.

Finančné zaujímavá môže byť práca župného poslanca aj preto, že výšku odmien si schvaľujú sami poslanci. Odmeny preto v krajoch rovnaké nie sú. Župné parlamenty sa musia podľa zákona zísť najmenej raz dva mesiace. Poslanci okrem rokovaní v zastupiteľstve pracujú aj v komisiách. Ak predsedajú niektorej z nich, tak ich odmena je vyššia. Napríklad v Košickom kraji má poslanec mesačnú odmenu 365,13 eur, predsedovia komisií majú 398,33 eura. Paušálne náhrady poslanci v tomto kraji nemajú, nie sú im ani vyplácané diéty. Ak však zasadá zastupiteľstvo, dostanú obed. Uhrádza sa im cestovné.

V Trnavskom kraji je mesačný príjem poslanca 412 eur a v závislosti od vzdialenosti od sídla kraja dostáva paušálne náhrady. Tie sa pohybujú v rozmedzí od 179,25 eur až do 232,36 eur. V Bratislavskej župe je hrubá mesačná odmena poslanca 534,69 eur a paušálna mesačná cestovná náhrada predstavuje 59,75 eur. Pre porovnanie poslanec bratislavského mestského zastupiteľstva môže počítať za účasť na zasadnutiach a práci v dvoch komisiách s mesačnou odmenou okolo 360 eur v čistom.

Bratislavský mestský poslanec Ján Hrčka považuje prácu v mestskom zastupiteľstve za náročnejšiu ako v krajskom parlamente vzhľadom na počet rokovacích dní a hodín ako aj problematiku, ktorú v meste riešia. „Práca na meste je určite aj násobne vyššia ako v župe,“ mienil Hrčka.

Viacero ľudí z veľkej politiky župná a komunálna sféra priťahuje. Politikom sa tak hromadia nielen funkcie, ale aj príjmy. Zväčša zvyknú hovoriť, že ide o výhodu, pretože takto prepájajú národnú a lokálnu úroveň. Ich ospravedlnením býva, že jedného platu sa vzdajú, čo sa však vždy nedá jednoznačne odkontrolovať. O volené funkcie sa v samosprávnych krajoch v sobotňajších voľbách uchádza 32 poslancov Národnej rady i Európskeho parlamentu.

Politológ Michal Horský tvrdí, že ak sa porovnajú platy županov s platmi ministrov, poslancov Národnej rady, tak nie sú nadpriemerné. Za zodpovednosť, ktorú nesú, si ich podľa neho zaslúžia. „Škandalózne však je, ak politici na miestach županov alebo poslancov krajských samospráv kumulujú svoje funkcie s ďalšími verejnými postami v Národnej rade prípadne v europarlamente,“ zhodnotil Horský.

Vysvetlil, že v okolitých krajinách v zavedených stranách patrí k minimu politickej kultúry, že ak sa takýto politik rozhoduje vstúpiť do kampane a uchádzať sa o volené miesto zároveň vyhlasuje, že sa vzdá jednej z kumulovaných funkcií. „Nejde ani tak o finančné prostriedky ako o poctivosť a dôveryhodnosť pri výkone verejnej funkcie,“ dodal politológ.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#plat #župa #VÚC
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku