Nitrania už nemusia kvôli papierovačkám behať po meste

Zakladanie živností, stavebné povolenia, výpisy z katastra, nové značky na auto, zelené značky na po domácky vyrobené traktory, to všetko si Nitrania môžu vybaviť na jednom mieste.

07.11.2013 12:00
04-centrum-4x Foto: ,
Nitrianske klientské centrum je otvorené každý pracovný deň, čo pri ostatných špecializovaných úradoch nebolo.
debata (3)

Mesto pod Zoborom má ako prvé na Slovensku k dispozícii klientske centrum štátnej správy v rámci reformy ESO. Sídli na Okresnom úrade v Nitre.

Daňové priznanie, sociálne dávky či potvrdenia od hygienikov si tu občan zatiaľ nevybaví, no podľa premiéra Roberta Fica bude aj to možné, a to už v budúcom roku. „V Nitre bude jeden silný okresný úrad ako jediný reprezentant štátu na miestnej úrovni. V tejto budove je sedem rôznych agend. Chceme tu mať ešte sociálny úrad, daňový úrad a ďalšie, ktoré pôsobia v meste Nitra,“ povedal premiér na včerajšom oficiálnom otvorení klientskeho centra.

Podľa ministra vnútra Kaliňáka je veľkým plusom budovy v Nitre jej dostupnosť. Rovnako naznačil, že budú merať výkony úradníkov, aby sa čo najviac agend dalo vybaviť na počkanie. O tých, ktoré sa nedajú vybaviť hneď, bude úrad klienta priebežne informovať esemeskou.

V klientskom centre to funguje podobne ako v banke alebo u mobilného operátora. Klient si v informačnom kiosku zvolí oblasť a vytlačí si lístok s číslom pracoviska a poradovým číslom. „Ľudia tu nájdu agendy živnostenského podnikania, cestnej dopravy a pozemných komunikácií, dopravného inšpektorátu, štátneho občianstva, životného prostredia, lesov, pozemkov a katastra,“ uviedol generálny riaditeľ sekcie verejnej správy ministerstva vnútra Adrián Jenčo.

Občan si všetko vybaví v jednej budove na jednej chodbe. Keď si predtým niekto chcel napríklad prihlásiť auto dovezené zo zahraničia, musel ísť najprv na obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie a potom na okresný dopravný inšpektorát, ktoré boli v Nitre od seba vzdialené asi desať kilometrov.

Niektorí ľudia si zmenu pochvaľovali, iní nie. Jeden pán sa včera hneval, že predsa si musí ísť čosi vybaviť na iný úrad ohľadom odhlásenia auta. Mladá mamička Katarína Kováčová by uvítala, keby sa tu dal vybaviť napríklad rodičovský príspevok. „Manžel musel obehať tri úrady v meste, bral si na to jeden deň dovolenky.“ Podobné komplikácie trápia aj ľudí, ktorí si chcú zrušiť živnosť.

Nitrianske klientske centrum je otvorené každý pracovný deň, čo pri ostatných špecializovaných úradoch nebolo. V stredu pracuje dokopy 37 zamestnancov do 17. hodiny. Ide o pilotný projekt, na ktorom chcú úradníci do konca roka vychytať všetky muchy a zároveň sa tu budú školiť pracovníci klientskych centier z ostatných miest.

Začiatkom budúceho roka vytvoria podobné centrá v Galante, Trenčíne, Považskej Bystrici, Topoľčanoch, Banskej Štiavnici, Rimavskej Sobote, Veľkom Krtíši, Kežmarku, Sabinove, Snine, Starej Ľubovni a vo Svidníku. Do konca roka vznikne podľa Fica dokopy 89 klientskych centier. Brzdou sú však archívy na katastroch. Štát má problém nájsť na okresných úradoch veľké priestory pre police s dokumentmi a mapami. V Nitre ich umiestnili do nevyužívanej jedálne.

Donedávna to fungovalo tak, že ten istý úradník žiadosť od občana prijímal aj o nej rozhodoval, a to vytváralo podľa ministra vnútra priestor pre korupciu. Pracovníci v klientskom centre teraz žiadosti už len prijímajú. Posielajú ich elektronicky ďalším úradníkom v zázemí a až tí vydajú rozhodnutie.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Nitra #ESO #kataster #žiadosť