K občianskym preukazom s čipom si pripravte kódy

Nové občianske preukazy s čipom sa hneď v prvý deň vydávania stali hitom. Polícia ešte v doobedňajších hodinách hlásila, že eviduje vyše tisíc žiadostí.

02.12.2013 19:26
obciansky preukaz, citacka, vymena, policia Foto: ,
Redaktorka Pravdy Zlatica Beňová si včera podala žiadosť o vystavenie nového občianskeho preukazu.
debata (19)

Za celý deň ich napokon prišlo asi 3 500, čo je dvojnásobok oproti bežnému dňu. Žiadosť o výmenu si nedávali len tí, ktorým sa končila platnosť preukazov. Záujem prejavilo množstvo ľudí, ktorí chcú využívať novú službu preukazov s čipom – komunikáciu so štátnymi úradmi cez internet. Postup pri vybavovaní preukazu si v Bratislave vyskúšala aj Pravda.

Oproti doterajšej procedúre sa veľa nezmenilo. Vypĺňanie prvotnej žiadosti trvá pár minút, v ktorých sa vystrieda fotenie, podpisovanie či vypĺňanie tlačiva. Navyše pribudla len otázka, či má občan záujem o využívanie elektronického podpisovania pomocou karty. Zaskočiť v prípade kladnej odpovede môže to, že polícia hneď na mieste pýta šesťmiestny bezpečnostný kód, ktorý si má zvoliť každý sám. Po tom, čo ho zadá, dostane ešte čítačku karty pripojiteľnú k počítaču aj s informačným letákom o využití nových kariet. Potom už len čaká na SMS o vyhotovení občianskeho. V bežných situáciách to trvá do 30 dní, za príplatok 20 eur maximálne dva.

Podobný postup treba očakávať aj pri samotnom preberaní karty. Vtedy si má každý zvoliť ešte aj druhý šesťmiestny ZEP kód, určený na zaručený elektronický podpis, a takisto aj osemmiestny kód, ktorý bude potrebovať v prípade, že by predošlé kódy zabudol.

„Po piatich chybných zadaniach sa karta zablokuje. Občan tým pádom musí navštíviť oddelenie dokladov, kde to odblokujeme,“ vysvetľuje zástupca riaditeľa z odboru dokladov a evidencií policajného prezídia Ján Muráň. Na policajnom oddelení v informačnom kiosku bude každý môcť svoje kódy aj meniť v prípade, že s nimi nebude spokojný. Po vložení karty najprv zadá aktuálne kódy, potom nové, ktoré ešte raz potvrdí. Kiosky na tieto služby polícia už má. „Existujú už dva roky. Občan má na nich možnosť zistiť aj históriu zmien, ktoré sa uňho udiali cez oddelenie dokladov,“ dodáva Muráň.

Prevenciou proti zneužívaniu kariet je podľa ministerstva vnútra najmä nahlasovanie straty či krádeže. Ak tak totiž niekto spraví, funkcia využívania elektronických služieb sa automaticky občanovi zablokuje.

Ako fungujú nové občianske preukazy, ktoré sa oproti doterajším líšia na prvý pohľad len kovovou plôškou na zadnej strane, si môže každý hneď aj odskúšať. Z internetových stránok ministerstva vnútra aj Ústredného portálu verejnej správy sa už od víkendu dá stiahnuť softvér potrebný na elektronické podpisovanie. Ten si po vložení karty okamžite vypýta šesťmiestny bezpečnostný kód, vďaka ktorému sa občan autorizuje. Na stránkach jednotlivých štátnych úradov následne môže urobiť zmeny, ktoré potrebuje. Napríklad daňová sekcia Finančného riaditeľstva má vypísaný podrobný popis v jednotlivých krokoch, ako postupovať v prípade podávania daňového priznania či iných služieb. Podobne je na tom aj Sociálna poisťovňa či ďalšie úrady. Všetky zmeny urobené na ich stránkach je nutné potvrdzovať ZEP kódom pre elektronický podpis.

S aktuálnymi žiadosťami polícia problémy nemá a aj napriek zvýšenému záujmu o doklady vraj všetko stihne načas.

Zmeny podľa očakávaní privítajú najmä firmy, ktoré elektronické podpisovanie využívali aj dosiaľ. Kým doteraz za elektronický podpis konatelia firiem platili asi sto eur ročne, cez nové občianske preukazy je zadarmo. Zatiaľ nie je jasné, či to tak bude nastálo. Služba zaručeného elektronického podpisu, ktorú ponúkajú nové občianske preukazy, platí len päť rokov, zatiaľ čo samotný preukaz desať rokov. Či bude obnovenie elektronického podpisu po piatich rokoch spoplatnené, sa rozhodne neskôr.

© Autorské práva vyhradené

19 debata chyba
Viac na túto tému: #polícia #občiansky preukaz #čip