Prekvapili vás výsledky PISA?
Som z nich veľmi smutná, aj napriek všetkému som neočakávala až takéto zistenia. Ale bez podpory škôl, vzdelávania a bez zmeny prístupu spoločnosti ku vzdelávaniu ani nič iné nemôžeme očakávať.
Prečo v testovaní vyšli slovenskí žiaci tak zle?
Podľa mňa je to výsledok dlho neriešených nielen školských problémov – platov učiteľov, počtu pedagogických fakúlt, obsahu a formy vzdelávania na nich. Je to aj o prístupe spoločnosti k vzdelávaniu, o mimoškolskom „vzdelávaní“ detí cez rôzne reality šou v televízii, o vzdelanosti a možnostiach rodiny, sociálnom zázemí, vybavenosti škôl pomôckami. Nie je to len o reforme či nereforme školstva. Je to vážny, dlhodobý a ťažký problém spoločnosti. A tým nemyslím len výsledok tohto testovania. PISA nie je jediné zrkadlo úrovne vzdelávania na Slovensku.
Medzi učiteľmi sa vedie polemika, či za to môže reforma?
Áno. Mnohí učitelia si myslia, že je to výsledok reformy. A mnohí sa obávajú, že to bude ešte horšie. Ale chcem pripomenúť, že žiaci, ktorí boli testovaní, boli žiaci, ktorých sa reforma ešte netýkala.
Spomínate pedagogické fakulty. Ako s nimi súvisia tieto výsledky?
Všetci vieme, že na pedagogické fakulty nie vždy idú tí najlepší a presvedčení študenti stredných škôl, ktorí chcú byť naozaj učiteľmi. Ak si chceme pomôcť, tak znížme počty pedagogických fakúlt, zvýšme platy učiteľom a potom klaďme zvýšené nároky na učiteľov. Pozrime sa na to, akú pomoc dostávajú začínajúci učitelia. Sú hodení do vody. Prečo majú začínajúci učitelia hneď plný úväzok? Adaptačné vzdelávanie je nepostačujúce, prax z fakulty slabá. Starší učitelia nemali dostatočný priestor na poznávanie nových metód a foriem vzdelávania, ale vedeli by tým novým, začínajúcim, odovzdať veľa pedagogického majstrovstva.
Je chyba pri zaostávajúcich žiakoch aj v rodičoch?
Dieťa sa má vzdelávať predovšetkým školou. Problém je však v tom, koľko času im môžu učitelia aj pri plnom nasadení venovať. Nie všetci žiaci sú len zlí a leniví, ale mnohí aj nevládzu a nie sú schopní to pochopiť hneď na hodine. A tu má nastúpiť učiteľ, nie rodič. Lenže majú na to učitelia vytvorené podmienky? Zaplatené doučovania? Máme asistentov, ktorí by týmto deťom pomohli dostať sa vyššie? Investujme do vybavenosti škôl, dajme do škôl asistentov učiteľov, pomocníkov, psychológov, špeciálnych pedagógov. Pomáhajme deťom, ktoré nestíhajú tempo vyučovacieho procesu. Rodič má dôležitú úlohu pri výchove a vzdelávaní, ale škola je predsa vzdelávacia inštitúcia.