Oheň v tuneli nasimuluje počítač

Študenti Žilinskej univerzity ako jediní z vysokých škôl si budú môcť vyskúšať riadenie tunela z pohodlia učebne. Simulátor, ktorý im to umožní, je zatiaľ prvým takýmto zariadením na Slovensku.

19.12.2013 14:00
debata

Poslúži aj operátorom, ktorí už pracujú pri riadení tunelov. Testovať na ňom chcú najmä krízové situácie. Tunel vytvorený v simulátore je len fiktívny, no technológia, zariadenia, technické predpisy či prevádzka a doprava vychádzajú z reálnej praxe. „Operátor sa správa a má pocit, akoby bol na reálnom operátorskom pracovisku skutočného tunela,“ približuje Igor Jamnický, riaditeľ úseku dopravných technológií PPA Inžiniering.

V programe je možné namodelovať rôzne mimoriadne udalosti, ako je požiar, vysypaný náklad, odstavené vozidlá, havária či pes, ktorý vbehol do tunela. „Dá sa tiež skúmať reakcia operátorov na vznik mimoriadnych situácií. Z toho bude možné vyvodiť poučenia do budúcnosti, ako upraviť algoritmy riadenia, ako upraviť organizačné postupy v prípade mimoriadnych udalostí a podobne,“ dodal Jamnický.

Dopravné nehody v tuneloch znamenajú veľké riziko pre ľudí, ktorí v nich uviaznu. Prístup záchranných zložiek do tunela býva vtedy sťažený. Pri požiari sa zase tunel správa ako komín a oheň sa šíri veľmi rýchlo. „Z veľkých tragédií, ktoré sa v minulosti stali vo svete, vieme, že dlhé roky sa v tuneli nič nestalo a potom prišla jedna tragédia a boli to desiatky životov, ktoré tam vyhasli. Preto je veľmi dôležité byť pripravený, ak by sa tam niečo stalo, na toto takéto zariadenia slúžia,“ mieni generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

Simulátor nie je len pridaná hodnota pre študentov, ktorí študujú technológiu a manažment stavieb, ale aj pre projektantov, ktorí sa môžu zoznámiť s prevádzkou tunela. „Že to nie je len stavebné dielo. Ale je to množstvo ďalších profesií, ktoré sa podieľajú na tvorbe tohto informačného a zabezpečovacieho systému,“ dodala rektorka Žilinskej univerzity Tatiana Čorejová. Investícia do tohto projektu presiahla 550-tisíc eur, všetko išlo z eurofondov. Pracovisko vytvorili Výskumný ústav dopravný a Žilinská univerzita ako spoluprácu medzi akademickým a privátnym sektorom pri výskume.

Na Slovensku sú zatiaľ štyri diaľničné tunely – Branisko, Bôrik, Horelica a Sitina. Ak sa raz podarí dobudovať sieť diaľnic a rýchlostných ciest, tak by ich malo byť až 34.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #tunel #Žilinská univerzita #simulátor