Požiadavky občanov tieto centrá roztriedia a vybavia bez toho, aby si úrady posielali ľudí donekonečna medzi sebou.
"Cieľom je, aby občanovi stačilo jedno podanie voči orgánom štátnej správy a klientske centrá budú zodpovedné za zabezpečenie komunikácie s relevantnými úradmi a doručenie finálneho produktu vo forme dokladu či vydaného rozhodnutia, alebo služby,“ vysvetľuje ministerstvo vnútra. Na klientske centrum sa teda bude dať obrátiť v prípade akejkoľvek agendy, od vybavovania živnosti až po stavebné povolenie či evidenčné číslo na auto.
Pilotné testovanie prvého klientskeho centra prebiehalo od októbra v Nitre a podľa ministerstva vnútra sa vďaka tomu podarilo odhaliť drobné nedostatky. Od januára preto vstupuje do ostrej prevádzky. K nemu pribudnú aj centrá v Topoľčanoch, Galante, vo Svidníku, v Stropkove, Snine, Kežmarku a Starej Ľubovni. Ešte v úvode roka sa majú pridať aj mestá ako Trenčín, Považská Bystrica, Banská Štiavnica, Rimavská Sobota, Veľký Krtíš či Sabinov. Ministerstvo vnútra chce s otváraním klientskych centier pokračovať tak, aby boli do konca roka vo všetkých okresných mestách.
Okrem novej komunikácie občanov so štátom prinesie reforma ESO od januára aj ďalšie zmeny. Chce nimi ušetriť na bujnej sieti štátnych úradov a organizácií, z ktorých vraj mnohé nemajú opodstatnenie. Od januára sa napríklad Centrum pre chemické latky začlení do ministerstva hospodárstva. Pripravuje sa aj zlúčenie Telekomunikačného úradu s Poštovým regulačným úradom do spoločného Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb. Podobne zas činnosť pobočiek Slovenského pozemkového fondu má prejsť na pozemkové odbory okresných úradov.
Spájaním, transformáciou či dokonca rušením by však podľa analýzy ministerstva vnútra malo prejsť až 254 štátnych organizácií. Ktoré to presne sú, rezort vopred nechce zverejniť, keďže by tým podľa neho vznikla panika na úradoch a hrozil by kolaps ich činnosti. Naopak, pri úspešnosti reformy verí, že do roku 2016 ušetrí opatreniami až 700 miliónov eur.