Namiesto chodenia po úradoch budeme mailovať

Podpisovať niektoré úradné dokumenty bude možné už aj z domu cez internet. Stačí mať k tomu aktivovaný nový elektronický občiansky preukaz a prihlásiť sa na svoje vlastné elektronické konto.

07.01.2014 12:00
Internet – nepriateľ chodu domácnosti? Foto:
Ilustračné foto.
debata (2)

Táto možnosť bude dostupná už od februára cez elektronickú schránku. Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby od nového roka sprístupnila pre každého dospelého obyvateľa spolu štyri a pol milióna schránok, aby umožnila občanom a podnikateľom komunikáciu so štátnymi úradmi aj cez internet.

O nové elektronické občianske preukazy ľudia žiadajú od decembra minulého roka. Podľa ministerstva vnútra počas jedného mesiaca o ne prejavilo záujem viac ako 40-tisíc žiadateľov. Súčasťou preukazu je aj čítačka s USB, bezpečnostný BOK kód, kvalifikovaný certifikát pre zaručený elektronický podpis a PIN kód pre elektronický podpis. Práve tieto doplnky sú potrebné na to, aby sa držiteľ karty mohol prihlásiť do svojej schránky. Okrem mena držiteľa preukazu schránka obsahuje údaje o prijatej, odoslanej či rozpracovanej pošte. Elektronické schránky sú bezpečnejšie pri prihlasovaní a dávajú možnosť vybaviť viaceré agendy cez jeden prístup.

Aké elektronické služby bude postupne poskytovať schránka

  • prihlásenie a odhlásenie trvalého a prechodného pobytu, získanie potvrdení
  • ohlásenia o pobyte v zahraničí, získanie potvrdenia
  • elektronické služby samospráv
  • služby živnostenského registra
  • katastrálny portál
  • služby obchodného registra
  • služby zbierky listín
  • podanie na Slovenskú obchodnú inšpekciu

„Až od 1. februára bude môcť občan pristupovať k týmto službám prostredníctvom nových schránok, s čím súvisí aj posielanie a prijímanie elektronickej pošty. Služby ohľadom trvalého bydliska sa však dajú napríklad urobiť už teraz cez stránku ministerstva vnútra, kde je táto možnosť. Tiež je na to potrebné mať nový občiansky preukaz a čítačku karty,“ vysvetľuje pracovník ústredného kontaktného centra, ktorý pomáha ľuďom telefonicky riešiť možné problémy s prihlásením.Ak si v minulom roku niekto chcel vybaviť jednu z dostupných elektronických služieb, musel sa prihlásiť cez prihlasovacie meno a heslo. Po novom to už nebude možné.

Šéfredaktor odborného časopisu PC Revue Ondrej Macko tvrdí, že ide o dobrú službu pre občanov. „Tento krok vítam a je jasné, že postupom času sa osobným návštevám úradov celkom vyhneme a štátna správa bude pre ľudí skôr e-mailová adresa,“ hovorí. Neobáva sa ani možného zneužitia elektronických údajov, ak sa budú užívatelia prihlasovať na vlastných počítačoch. „Niektorí nemajú pripojenie na internet, a preto je možné, že na túto formu komunikácie použijú počítač, ktorý si od niekoho požičajú, alebo požiadajú známeho o komunikáciu v ich mene. Tu reálne hrozí, že údaje sa môžu prezradiť, ale zasa nejaká veľká škoda tým pre občanov nemusí vzniknúť,“ dodal Macko.

Služby dostupné cez schránky budú pridávané postupne. Už teraz môžu držitelia elektronických občianskych preukazov využívať elektronické služby centrálnej ohlasovne, ktoré sprístupnilo ministerstvo vnútra od 1. januára. Dostupné sú na stránke v záložke Životné situácie. Služby sa týkajú nahlasovania pobytov.

Ako sa prihlasuje do schránky

  • Elektronické schránky sú dostupné na adrese https://schranka1.slovensko.sk. Pred samotným prihlásením treba nainštalovať potrebný softvér, ktorý sa dá stiahnuť z rovnakej stránky. Na prihlásenie do elektronickej schránky je odkaz na lište, treba naň kliknúť.
  • Nový občiansky preukaz treba vložiť do čítačky, ktorá je pripojená k počítaču cez USB. Následne sa na obrazovke počítača objaví pokyn na zadanie BOK kódu. Po jeho potvrdení je prístup do schránky povolený. Okrem mena držiteľa preukazu sú v schránke aj údaje o prijatej, odoslanej či rozpracovanej pošte. Keďže nová služba je pre občanov spustená len od nového roka, pri každej kolónke svietila nula.
  • problémy s prihlasovaním rieši ústredné kontaktné centrum. Kontaktovať sa dá cez formulár na adrese https://helpdesk.slovensko.sk/new-incident  alebo telefonicky na čísle + 421 2 35 803 083 počas pracovných dní od 8. h do 18. h. Mimo uvedených časov a v dňoch pracovného pokoja môžu občania  zanechať telefonický odkaz a operátori kontaktného centra zavolajú späť.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #internet #ministerstvo vnútra #občiansky preukaz