Učitelia žiadajú viac asistentov

Lukáš je piatak, ale už od malička bol ťažko zvládnuteľným dieťaťom. Veľmi bystrý, ale zároveň veľmi výbušný pri kontakte s inými deťmi i dospelými, ak niečo nejde podľa jeho predstáv.

14.01.2014 13:00
škola, deti, žiaci Foto: ,
Deti s poruchami učenia potrebujú na to, aby učivo zvládli, pomoc asistentov učiteľov.
debata (6)

Má vysoké IQ, ale zároveň slabú schopnosť komunikácie s inými ľuďmi. Chodí do školy pre nadané deti, kde je v triede 12 detí. Aj medzi nimi je však „čudákom“, ktorý, keď sa dostane do neriešiteľnej situácie, môže reagovať impulzívne. Rodičia jeho spolužiakov aj preto už viac ráz žiadali o jeho vylúčenie zo školy. „V škole by potreboval asistenta. Škola o asistenta síce požiadala, odporučila to aj poradňa, ale úrady nevyhoveli,“ hovorí jeho matka Kristína.

S manželom sa pokúšali získať pre syna asistenta v škole cez úrad práce. „Lukáško má Aspergerov syndróm, bol uznaný ako zdravotne ťažko postihnutý. A úrad práce nám napokon oznámil, že nám môžu dať asistenta, ale paradoxne len mimo školy. Problém s ním však nemáme doma, ale v škole,“ hovorí Lukášova matka. Aj jej mladší syn, ktorému zistili dysgrafiu a dysortografiu, teda problém s písaním a pravopisom, potrebuje, aby mu učiteľka diktovala diktáty dva razy a skúšala ho len ústne.

Detí s poruchami učenia a správania v základných školách pribúda. Z celkového počtu asi 400-tisíc žiakov tvoria približne päť percent, ale v skutočnosti ich môže byť viac. Na to, aby bežné učivo zvládali, chýbajú asistenti učiteľov. Aj to podľa učiteľov môže mať vplyv na to, prečo slovenskí žiaci zaostávajú v medzinárodných testovaniach za svojimi rovesníkmi z iných vyspelých krajín. Slovenská komora učiteľov navrhuje, aby štát viac investoval do špeciálnych pedagógov, psychológov a asistentov učiteľov, ktorí by sa deťom s rôznymi poruchami mohli na školách viac venovať.

Podľa štatistík zverejnených Ústavom informácií a prognóz školstva v štátnych základných školách je vyše 21-tisíc integrovaných detí, väčšina z nich má vývinové poruchy učenia. Na školách pôsobí len vyše tisíc asistentov učiteľov, stovka psychológov a okolo 400 špeciálnych pedagógov. „Hľadáme spôsoby, ako tento stav zlepšovať,“ uviedol Michal Kaliňák, hovorca ministra školstva, v odpovedi na otázku, či rezort považuje počet asistentov učiteľov za dostatočný.

Slovenská komora učiteľov navrhuje, aby štát zaviedol systém asistentov učiteľa, ktorí by pracovali v triedach a pomáhali vo vyučovacom procese. Mohli by nimi byť aj študenti pedagogických škôl v rámci praxe alebo začínajúci pedagógovia s čiastočným úväzkom, ktorý by bol doplnený o úväzok asistenta.

„U nás v škole máme 400 žiakov, z nich päť je integrovaných, niektorí pre viacnásobné poruchy a znevýhodnenia, ďalších 32 žiakov má poruchy učenia a správania, ale nie v takom rozsahu, aby došlo k integrácii. Žiadala som o príspevok na asistenta, ale nedostali sme ho. A podobne je na tom každá škola,“ hovorí Anna Chlupíková, riaditeľka Základnej školy na Pribinovej ulici v Novákoch. Škole sa napokon podarilo získať financie na jedného špeciálneho pedagóga, ktorý sa postupne venuje všetkým deťom, ktoré to potrebujú, toho však platí mesto, nie štát. V niektorých prípadoch, napríklad v prípade žiačky, ktorá je onkologickou pacientkou a má individuálny vzdelávací plán, chodí učiteľka za ňou do rodiny.

Školy dostávajú pre deti, ktoré majú diagnostikované rôzne poruchy, z psychologických poradní odporúčania, ako upraviť ich vzdelávací plán a často aj odporúčanie na asistenta učiteľa. „Deti, ktoré sú integrované, sú najťažšie prípady, ktoré musia spolupracovať s poradňami. Ale problémy majú aj ďalšie deti a poradne nestíhajú. Deti sa síce dostanú na vyšetrenie, ale odporúčanú prácu s nimi robí učiteľ veľmi ťažko, lebo súčasne sa venovať zaostávajúcim, integrovaným, talentovaným a sociálne znevýhodneným deťom je často nad ľudské sily,“ hovorí Chlupíková.

Špeciálny pedagóg na škole podľa nej môže deťom veľmi pomôcť. „Mali sme napríklad žiaka, ktorý keď dostal dvojku, bol schopný prevrátiť stôl, bol agresívny, nešťastný a nevedel svoj neúspech zvládnuť. Ale tým, že máme špeciálnu pedagogičku, problém sa aj v spolupráci so psychologickou poradňou vyriešil, chlapec sa postupne v prejavoch správania stabilizuje do normálu a môže v škole fungovať ďalej. Potrebujeme pre tieto deti pomoc,“ zdôrazňuje.

„Deťom, ktoré zaostávajú, nielen tým so syndrómami poruchy pozornosti a hyperaktivity, ale aj deťom, ktorým sa doma nikto nevenuje, musíme v škole venovať omnoho viac pozornosti, aby svoj hendikep s našou pomocou odstránili. A na to nestačí hromadné vzdelávanie pri 25 deťoch v triede, ale každému zaostávajúcemu by sa mal venovať asistent,“ dodala.

Počty asistentov učiteľov sa podľa rezortu školstva majú zvyšovať aj cez projekty financované z eurofondov, ako aj ďalšími bližšie nespresnenými opatreniami. „Sme prístupní konštruktívnym návrhom na podporu potrebných trendov,“ dodal hovorca rezortu.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #školy #žiaci #asistenti učiteľov