Stop arogancii na cestách? Polícia nasadí neviditeľné radary

Oni vás uvidia, vy ich nie. Policajti začínajú od budúceho týždňa veľký boj s arogantnými vodičmi.

17.01.2014 20:00 , aktualizované: 18.01.2014 15:00
debata (125)

Dostali na to 780 nových inteligentných áut a pribudnú k nim aj stovky stacionárnych radarov. Tie odfotia každé vozidlo, ktoré poruší v danom úseku pravidlá, a jeho majiteľ dostane o niekoľko dní poštou pokutu aj s fotografiou. Takú si asi do albumu nedá.

Polícia sprísňuje dohľad na najrizikovejších a najfrekventova­nejších cestách a od tohto systému si sľubuje efektívnejšiu kontrolu a menej nehôd.

Inteligentné autá pomocou špeciálnych modulov zmerajú sedem najčastejších priestupkov. Ide napríklad o nedodržanie rýchlosti jazdy, predchádzanie, otáčanie či cúvanie na zakázaných miestach. Zmonitorujú aj porušenie zákazu zastavenia, státia, vjazdu, odbočovania či ignorovanie povinnosti dať prednosť v jazde. „Do budúcnosti sa počet áut môže zvýšiť na 2-tisíc,“ potvrdzuje viceprezident Policajného zboru Ľubomír Ábel. Inteligentné autá stáli vyše 40 miliónov eur, 95 percent ceny tvorili eurofondy.

Okrem inteligentných vozidiel budú poriadok na cestách strážiť aj stacionárne radary. „Polícia má vytypovaných 1 100 najrizi­kovejších miest, kde by mohli byť umiestnené,“ doplnil Ábel. Verejná súťaž na stacionárne radary bude podľa neho vypísaná na jar. Okrem spomínaných siedmich priestupkov by 70 zo všetkých stacionárnych radarov malo merať aj hmotnosť vozidiel, a to najmä na cestách s vyššou frekvenciou kamiónov. Sledovať hmotnosť budú aj na hraničných priechodoch.

Inteligentné vozidlá polícia testovala už vlani. Na jeseň bolo na cestách 26 áut so zabudovanými špeciálnymi modulmi. Počas šiestich týždňov polícia celý systém dolaďovala, naplno ho spustí od budúceho týždňa.

Mapa rizikových ciest so zvýšenou policajnou kontrolou

Žilinský kraj

  • cesta 1/18 – od Žiliny na Martin na celom úseku
  • cesta 1/11 – katastrálne územie Krásno nad Kysucou Oščadnica
  • v kraji monitoruje polícia častejšie ďalších 15 rizikových úsekov ciest v každom okrese

Trnavský kraj

  • cesta 1/63 Dunajská Streda – Šamorín obojstranne
  • cesta Dolný Štál – Veľký Meder obojstranne
  • cesta 2/506 v okolí Gabčíkova smerom na Dobrohosť obojstranne
  • osem ciest v okolí Galanty

Bratislavský kraj

  • bratislavský Prístavný most – zjazd z rondelu do centra
  • cesta 1/63 na Senec
  • Račianska ul. smerom na Pezinok

Nitriansky kraj

  • cesta 1/51 z Nitry smerom na Vráble
  • cesta 1/64 stará cesta od Nitry smerom na Ivanku pri Nitre
  • cesta 1/63 Nitra smerom na Komárno

Prešovský kraj

  • cesta 1/50 – ide od Hraníc na Morave cez tri kraje Trenčiansky, Banskobystrický a Košický a prechádza cez Trenčín, Bánovce nad Bebravou, Nováky, Zvolen, Lučenec, Rožňavu, Košice, Michalovce

Košický kraj

  • cesta 1/67 Nižná Slaná smerom na Betliar
  • cesta 2/547 Košice smer Jahodná

Ak si teraz niektorí vodiči vydýchli, musíme ich sklamať. Polícia totiž už v rámci celoslovenskej akcie, ktorú po sérii tragických nehôd vyhlásila pred pár dňami, fotografovala prvé priestupky. Od 14. januára na to využila svoju doterajšiu techniku a fotografie pošle majiteľom áut domov. O výsledku akcie bude informovať na budúci týždeň.

Nový systém s inteligentnými autami pomôže polícii zachytiť omnoho viac priestupkov ako doteraz. Z hľadiska bezpečnosti totiž nebolo vždy možné zastaviť vodiča na rizikových a vysoko frekventovaných úsekoch. Tento problém by mali vyriešiť práve inteligentné vozidlá a stacionárne radary.

Priestupok totiž zaznamenajú a pokuta príde držiteľovi vozidla domov, v prípade služobných áut do firmy. Znamená to, že policajti budú okrem klasického zastavovania na cestách posielať pokuty aj poštou. Nový systém je výsledkom takzvaného princípu objektívnej zodpovednosti, ktorý platí už od júla minulého roku. Za vozidlo a akékoľvek priestupky bude zodpovedný jeho majiteľ, nie vodič. V praxi to znamená, že pokutu môže dostať domov aj človek, ktorý svoje auto predal, ale na nového majiteľa ešte nie je prepísané. Vtedy musí dokázať, že vozidlo šoféroval niekto iný. Polícia pripúšťa, že vymáhanie pokuty skončí napríklad v prípade, že bolo auto alebo tabuľka s evidenčným číslom v tom čase odcudzené.

Dopravný analytik Jozef Drahovský nový systém kontroly víta. „Môže to pomôcť na miestach, ktoré sú rizikové a vyžadujú si trvalú kontrolu. Radary zachytia priestupok a na základe evidenčného čísla sa z databázy vytiahne vlastník vozidla. Bude to efektívnejšie,“ povedal Drahovský s tým, že pri doterajších hliadkach musel štát platiť dvoch policajtov aj samotnú prevádzku ich auta. „Policajti museli zastavovať vodičov na mieste, čo predstavovalo riziko. Ak sa rozšíria elektronické systémy, myslím si, že policajtov bude na cestách menej,“ zdôraznil.

Vodiči sú pri hodnotení nového pokutovania opatrní. „Na nehodovom alebo inak nebezpečnom úseku je akákoľvek prevencia dobrá. Každý vodič, ktorý vidí niečo podozrivé, spomalí. Súhlasím s tým, ak tam bude veľké upozornenie, že prebieha kontrola. Ale ak to bude zámerne skryté, tak je to nehoráznosť, nech už priestupok urobím alebo nie,“ hovorí 30-ročný Nitran Tomáš. Policajný viceprezident Ľubomír Ábel sľubuje, že pohyb mobilných radarov bude známy. „Uverejníme, v ktorom kraji a v koľkých okresoch budú jazdiť civilné autá s moderným technickým vybavením. Spresníme aj počet a značky áut,“ uvádza. „Hovorcovia jednotlivých krajských riaditeľstiev informujú verejnosť vopred za každý kraj,“ doplnila hovorkyňa prezídia Policajného zboru Denisa Baloghová. Či budú neskôr označené aj stacionárne radary, ako je to v ostatných štátoch, sa zatiaľ nevie.

Systém však ešte nie je plne automatizovaný. Majiteľov áut, ktorí sa dopustili priestupku, budú zatiaľ policajti vyhľadávať v databáze manuálne. S úplnou automatizáciou, teda prepojením všetkých policajných systémov na Slovensku sa podľa Ábela ráta až od roku 2017.

„Keď policajti zistia majiteľa, pošlú mu platobný rozkaz o spáchaní priestupku aj s fotodokumen­táciou. Podľa zákona by mal byť tento rozkaz doručený do 60 dní od spáchania skutku,“ spresňuje Baloghová. Podľa Drahovského však takáto dlhá doba výrazne znižuje výchovný efekt pokuty. „Význam by to malo, ak by bola pokuta odoslaná do jedného týždňa. Vodič si v tomto čase priestupok pamätá. Ak sa majú pokuty niekde hromadiť a odoslať raz za štvrťrok, tak je to zbytočné,“ dodáva Drahovský.

V prípade, že vodič uhradí pokutu včas, môže ušetriť. Podľa Baloghovej, ak do 15 dní od doručenia rozkazu zaplatí dve tretiny z celkovej výšky pokuty, tá sa považuje za uhradenú.

Osem priestupkov objektívnej zodpovednosti

V prípade ak polícia využíva objektívnu zodpovednosť, nepokutuje na mieste. Netrestá vodičov, ale tých, ktorí sú uvedení v technickom preukaze ako držiteľ auta. Preto je jeho povinnosťou zabezpečiť, aby vodič dodržiaval tieto predpisy:

  • rýchlosť jazdy
  • zákaz predchádzania, v miestach, kde sa to nesmie
  • povinnosť zastaviť vozidlo na príkaz značky „Stoj, daj prednosť v jazde!“
  • zákaz otáčania a cúvania, tak kde to nedovoľuje zákon alebo dopravné značenie
  • zákaz zastavenia a státia
  • prejazd cez železničné priecestie len v čase, keď je to dovolené
  • neprekročenie stanovenej hmotnosti vozidla
  • zákaz vjazdu, odbočovania alebo prikázaný smer jazdy

Ábel: Vodiči sa dozvedia počet radarov v kraji

Vodiči budú vedieť iba to, v ktorých okresoch kraja jazdia civilné autá s moderným vybavením, akých značiek a koľko ich tam je. Policajný viceprezident Ľubomír Ábel hovorí, že sa zamerajú najmä na rizikové úseky v kritických hodinách. Dodáva, že cieľom takejto kontroly nie je vybrať čo najviac pokút. Chápe ju ako prevenciu.

Prečo sa na cesty dostali takto vybavené autá až teraz? Zákon to dovoľuje už od júla 2012.
Polícia v jesenných mesiacoch po celom Slovensku testovala na 26 autách, ako to bude fungovať v praxi. Teraz už dostávajú jednotlivé policajné okresy inteligentné autá. Spolu ich bude 780. Budú kontrolovať dodržiavanie zákona po celom Slovensku, najmä na najrizikovejších a najpreťaženejších úsekoch ciest. Na týchto úsekoch sa zväčša ťažko zastavujú tí, čo nedodržali zákon, a preto dostanú pokutu spolu s policajnými dôkazmi poštou domov. Cudzinci budú hliadkou vybavení v blokovom konaní na najbližšom mieste, kde bude môcť polícia takéhoto vodiča zastaviť.

Budú vodiči vedieť, kde sú pohyblivé radary?
To vedia aj teraz. Samozrejme, že uverejníme, v ktorom kraji a v koľkých okresoch budú jazdiť civilné autá s moderným technickým vybavením. Spresníme aj počet a značky áut. Takže vodič sa napríklad dozvie, že v Žilinskom kraji v piatich okresoch jazdí päť áut merajúcich rýchlosť a sú to dva pasaty a tri seaty. Polícia má už zmapované nielen rizikové úseky, ale aj kritické hodiny na jednotlivých úsekoch ciest v rámci celého Slovenska.

Takže na nedisciplinovaných vodičov sa zameriate ešte viac ako doteraz?
Polícia nestavia na represii, ale najmä na prevencii. Samozrejme, zo začiatku bude princíp objektívnej zodpovednosti vyhodnocovaný manuálne. Polícia s tým má len robotu a nie peniaze. Tie za vybrané pokuty idú do štátneho rozpočtu. Pre policajta je výhodnejšie, ak jeho nadriadený skonštatuje, že mu v okrese klesol počet tragických dopravných nehôd, a nie to, že vybral toľko a toľko na pokutách.
(vv)

© Autorské práva vyhradené

125 debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #polícia #vodič #cesty