Učitelia žiadajú prehodnotiť plošné posilňovanie matematiky

Učitelia navrhujú ministrovi školstva Dušanovi Čaplovičovi zmeny vo vyučovaní. Slovenská komora učiteľov žiada napríklad slobodu pre školy i učiteľa alebo prehodnotenie zámeru ministerstva školstva posilňovať matematiku na základných i stredných školách.

14.02.2014 15:37
školstvo, škola, žiaci, trieda Foto: ,
Ilustračné foto.
debata (68)

List s návrhmi a podnetmi na zmeny v slovenskom školstve poslali učitelia šéfovi rezortu školstva i Rade pre systémové zmeny v školstve. „Minister zaradí tento list na najbližšie rokovanie rady pre systémové zmeny, ktorej rokovanie bude koncom februára. Následne budeme môcť komunikovať závery z rokovania,“ reagoval hovorca rezortu školstva Michal Kaliňák na iniciatívu Slovenskej komory učiteľov.

Posilňovanie matematiky na školách, ktoré už avizoval šéf rezortu školstva, žiadajú učitelia prehodnotiť. „Nie každý má na ňu talent a nie každý bude využívať zložitejšie matematické operácie v ďalšom štúdiu, prípadne v praxi. Navrhujeme, aby sa dôraz na matematiku podporoval formou zvyšovania počtu matematických tried, ale nie zavedením povinnej maturity z tohto predmetu,“ píšu učitelia ministrovi.

Viac hodín matematiky, informatiky a prírodovedných predmetov na základných školách sa navrhuje aj v inovovanom štátnom vzdelávacom programe, ku ktorému prebiehala verejná diskusia. Pripomienky teraz vyhodnocuje Štátny pedagogický ústav, o jeho podobe rozhodne napokon ministerstvo školstva. Okrem iného Dušan Čaplovič avizoval, že uvažuje o zavedení povinnej maturity z matematiky.

„Chceme, aby škola a učiteľ mali slobodu. Niektorým školám vyhovuje, keď majú presne stanovené, ako vyučovať, keď majú presne predpísané, aký predmet a čo majú vyučovať v danom ročníku, iným to zas nevyhovuje. Chceme, aby existovali varianty a školy by si vybrali, čo im viac vyhovuje,“ približuje ďalšie návrhy učiteľ a výkonný riaditeľ komory učiteľov pre Bratislavský kraj Vladimír Crmoman, ktorý je známy aj spoluorganizovaním vlaňajšieho štafetového štrajku na školách. Slovenská komora učiteľov žiada ponechať možnosť škole cez otvorený variant používať i školou vytvorené predmety, ktoré sa osvedčili praxou.

Učitelia združení v komore tiež podporujú zavedenie jedného povinného cudzieho jazyka pre základné školy. S takouto zmenou ráta aj návrh inovovaného štátneho vzdelávacieho programu. Požadujú aj minimalizovať predmety s týždennou hodinovou dotáciou. V niektorých prípadoch sa podľa nich „nedajú naplniť kompetencie predmetu a požiadavka systematického a priebežného hodnotenia žiakov“. Ak sa jednohodinovky zachovajú, učitelia navrhujú ich povinné delenie s menšími skupinami žiakov.

Delenie vyučovacích predmetov na skupiny by malo byť podľa nich striktne určené, nemalo by závisieť od rozhodnutia riaditeľa školy a od finančných možností. „Vo vyučovaní existujú predmety, ktorých kompetencie sa rozvinú iba na hodinách, na ktorých sa veľká trieda rozdelí na dve menšie skupiny,“ zdôrazňujú. K takýmto predmetom patrí podľa komory učiteľov slovenský jazyk a literatúra, cudzie jazyky, telesná výchova, predmety s laboratórnymi cvičeniami či informatika.

Slovenská komora učiteľov tiež žiada dôkladnejšiu a systematickejšiu redukciu a aktualizáciu učiva v diskusiách s učiteľmi. „Namiesto zložito štruktúrovaných štátnych vzdelávacích programov požadujeme jednoduchý dokument s uvedením základného učiva, vymedzením kompetencií s možnosťou doplniť učivo o témy, ktoré zostanú na rozhodnutí učiteľov napr. v predmetových komisiách,“ dodávajú učitelia.

68 debata chyba
Viac na túto tému: #ministerstvo školstva #Dušan Čaplovič #matematika