Text na nich varuje pred sexuálnou výchovou batoliat a škôlkarov. Kto za kontroverznou kampaňou stojí, zatiaľ nie je známe. Slogan už preveruje rada pre reklamu.
Podľa bilbordu má sexuálna výchova pre deti vo veku nula až štyri roky učiť „potešenie z dotýkania sa svojho tela, skorú detskú masturbáciu“. Text je citáciou z dokumentu Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) z roku 2010. Reklama sa rodičov pýta, či toto chcú aj pre svoje deti. V dolnej časti bilbordu sú odkazy na dva konzervatívne webové portály a kanál youtube, kde sú videá namierené proti „rodovej ideológii“ či sexuálnej výchove.
Ľudskoprávni experti, ktorí dokument Svetovej zdravotníckej organizácie čítali, hovoria, že ide o prekrúcanie faktov, ktoré sú vytrhnuté z kontextu. „Ide o absolútnu dezinterpretáciu. V dokumente sa píše o tom, že rodičia a učitelia nemôžu zatvárať oči pred tým, že aj malé deti objavujú svoju sexualitu a dotýkajú sa vlastného tela. Je tam ukázaný len spôsob, ako správne reagovať na rôzne otázky detí, aby v budúcnosti nemali z vlastnej sexuality traumu,“ hovorí Adriana Mesochoritisová zo združenia Možnosť voľby. To, že na sexuálnej výchove v škôlkach sa majú deti učiť dotýkať sa, je podľa nej úplný výmysel. „Je nehorázna drzosť, ak niekto hovorí o predčasnej sexualizácii a potom napíše metrovými písmenami na bilbord na ulici o masturbácii,“ dodáva Peter Weisenbacher z Inštitútu ľudských práv.
Jeden z bilbordov sa nachádza v bratislavskej mestskej časti Ružinov. Túto plochu prenajíma spoločnosť Ispa. Prezradiť, kto bol jej objednávateľom, riaditeľ spoločnosti Miloš Karpáti odmietol. S otázkou, či môže zverejniť meno, sa obrátil na objednávateľa, ten však chcel zostať v anonymite.
Pravda zisťovala, kto sa môže za kampaňou skrývať. V minulosti za kontroverznými bilbordmi proti interrupciám stála Jana Tutková z centra pre bioetickú reformu. Spojitosť s novou reklamou Tutková vylúčila. „Nie, ani ja, ani centrum pre bioetickú reformu nie sme zadávateľmi tejto bilbordovej kampane,“ reagovala. Podobne reagovali aj kresťanské združenia Fórum života a Aliancia za rodinu, tiež konzervatívni poslanci z hnutia Obyčajných ľudí. Kto je tvorcom kontroverznej kampane, nevedia ani prevádzkovatelia portálov, na ktoré bilbordy odkazujú. Na slogan pohoršene zareagovali aj niektorí rodičia. „Môj sedemročný syn prišiel zo školy domov s tým, že chcel vedieť, čo je to masturbácia. Bola som nahnevaná, myslela som, že bol niekde na zakázaných internetových stránkach a tam to našiel. Až potom mi povedal, že bilbord videl cestou zo školy. Zostala som v šoku,“ hovorí matka bratislavského prváka.
Rada pre reklamu už preveruje obsah reklamy. „Zatiaľ sme dostali jednu sťažnosť proti tejto reklame a budeme posudzovať, do akej miery porušuje alebo neporušuje kódex. Sťažnosť sa týkala sexuálneho odkazu,“ hovorí riaditeľka Eva Rajčáková. Pripustila, že zatiaľ nemajú informáciu, kto si bilbord objednal. V najbližších dňoch to budú zisťovať. Ak komisia rady zistí, že sťažnosť bola opodstatnená, môže nariadiť bilbord upraviť alebo úplne stiahnuť. Pokutu môže vyrubiť orgán, ktorý dohliada na dodržiavanie zákona o reklame, najčastejšie to býva Slovenská obchodná inšpekcia.