Možno aj preto, že zákon je na ne zatiaľ krátky. Odborníci varujú, že úprava údajov o najazdených kilometroch je hazardovaním s bezpečnosťou ľudí.
Podľa odhadov má upravené údaje o počte najazdených kilometrov viac ako tretina predaných ojazdených áut. Predávajúci sa takto za svoje staršie auto snažia dostať čo najviac peňazí, keďže tento údaj je pre mnohých vodičov jedným z rozhodujúcich kritérií pri výbere. Predseda Spolku na ochranu vlastníkov automobilov Július Petrus hovorí, že na Slovensku ide o výhodný biznis. „Pred tromi rokmi sme našli 21 firiem, tento rok ich bolo 23. Ďalšie spoločnosti ponúkajú ešte aj vybavenie na túto činnosť. Znamená to teda, že situácia sa vôbec nezlepšuje,“ upozorňuje.
Cena za zmenu údajov závisí najmä od typu auta, najčastejšie sa pohybuje v rozmedzí 35 až 50 eur. Servisy, ktoré túto službu ponúkajú, sa často skrývajú za to, že robia štandardný úkon. Údaje o najazdených kilometroch sa totiž pri niektorých typoch motorov ukladajú paralelne aj do nezávislého počítadla v riadiacej jednotke. Firmy argumentujú tým, že pri výmene palubnej jednotky je vraj nutné údaje zosúladiť. Pokiaľ je niekto technicky zdatný, vie si kilometre stiahnuť aj sám. Stačí mu na to notebook, softvér stiahnutý z internetu a pripojenie na elektronický systém auta.
Petrus pred takýmto správaním varuje. „Pokiaľ má automobil pretočený tachometer, vystavuje sa vodič takého vozidla veľkému riziku poškodenia zdravia či ohrozenia života. Automobil a jeho dôležité dielce sú totiž výrazne inak opotrebované, ako by majiteľ podľa stavu tachometra predpokladal. A to by si mali uvedomiť tak predávajúci, ako aj kupujúci,“ vraví.
Pridáva sa aj Marián Čabák zo Školy bezpečnej jazdy, podľa ktorého je boj proti stáčaniu najazdených kilometrov začarovaným kruhom .,, Problém je, že medzi ľuďmi je vytvorená mienka, že auto, ktoré má najazdených viac ako 150-tisíc kilometrov, je už brak. Autá pritom vydržia s výmenou niektorých dielcov bez väčších problémov aj 300– či 350-tisíc kilometrov. Stáča sa však, aby sa ľuďom ukázalo, že auto nemá najazdené veľa, lebo keby aj malo veľa, neverili by tomu, že ešte nejaký čas vydrží a nechceli by ho," vysvetľuje.
Zistiť, či má auto pri kúpe neskreslený údaj o kilometroch, je podľa odborníkov náročné. Okrem návštevy servisu, ktorý porovná údaje s opotrebovanosťou súčiastok na aute sa dá postupovať aj službou dostupnou na internete alebo v mobilinej aplikácii.
Pomocou VIN čísla automobilu sa dá online skontrolovať stav kilometrov, ktoré boli zaznamenané na technických a emisných kontrolách či kontrolách originality. Či však k úprave nedochádzalo medzi jednotlivými záznamami, sa však zistiť z údajov nedá. Poslednou možnosťou je aj využitie tzv. tachošpióna, ktorého používajú najmä v Nemecku. Ide o preverenie ultrazvukovým meraním, ktoré vyhodnotí opotrebovanie auta. Stojí približne 90 eur.
Riešením by podľa Petrusa bolo prísne trestanie firiem, ktoré manipulovanie s najazdenými kilometrami zabezpečujú. Pokusov presadiť do zákona, aby bolo stáčanie tachometrov trestným činom, bolo už niekoľko. Zatiaľ neuspeli.
Trestný zákon aj dnes obsahuje paragraf, pomocou ktorého možno trestať podvod. A stáčanie kilometrov ním je, pretože podvodník uvádza kupujúceho do omylu a spôsobuje mu škodu. Problémom je však určiť toho, kto s kilometrami manipuloval. Na to treba svedkov, videozáznam, alebo prichytiť páchateľa priamo pri čine.
Úlohu sprísniť dozor nad podvodmi pri tachometroch dostali všetky členské štátu Európskej únie. Europalament tento mesiac prijal smernicu, ktorá im to prikazuje. Stáčanie je už dnes trestné napríklad v Nemecku, Belgicku či USA.
Výrobcovia áut sa snažia technicky zamedziť tomu, aby sa stáčanie dalo skryť. Niektoré značky využívajú takzvané elektronické servisné knižky, podľa ktorých sa dá zistiť reálny počet najazdených kilometrov, hoci počítadlo na displeji auta ukazuje skreslený údaj. Takéto počítadlo dáva do všetkých áut napríklad BMW už od roku 2008. Škoda zas v nových typoch Octavie blokuje prístup do pamäte auta. Vďaka tomu sa už špekulanti nemôžu žiadnym diagnostickým prístrojom dostávať k stavu najazdených kilometrov či údajom imobilizéra.
„Táto ochrana by mala zaručiť, že sa nebude dať žiadnymi softvérovými nástrojmi falšovať stav kilometrov. Teoreticky to samozrejme možné je, ale je to veľmi komplikovaná a finančne nákladná operácia, že jej prípadný úspech by aj tak nebol rentabilný,“ uviedol hovorca automobilky Vítězslav Pelc.