Prezidentská kampaň mohla byť drahšia

Kampaň najsilnejších prezidentských kandidátov sa mohla pohybovať v miliónoch eur. Odhadujú to viacerí odborníci na reklamu a ľudia, ktorí pracovali vo volebných tímoch. Podľa nich Andrej Kiska a Robert Fico mohli minúť približne po 2 milióny eur a Radoslav Procházka okolo 300- až 400-tisíc eur. Najmenej utratil Milan Kňažko.

03.04.2014 13:00
Billboard, bilbord, Kiska Foto: ,
Podľa odborníkov na reklamu bola kampaň kandidátov nákladná.
debata (40)

Oficiálna kampaň podľa zákona trvala 15 dní, kandidáti mohli počas tohto obdobia minúť najviac 132 775 eur. V prípade Kisku a Fica bol limit dvojnásobný 265 550 eur, pretože viedli kampaň aj pred druhým kolom volieb.

Informačná kampaň sa však začala oveľa skôr, ale výdavky na ňu zákon nerieši. Záviselo len od kandidátov, aké sumy do nej investovali. Koľko celá kampaň jednotlivých kandidátov naozaj stála, sa tak verejnosť nikdy nedozvie.

Stovkami bilbordov sa prezentovali Andrej Kiska a Radoslav Procházka už vlani v lete. Odborník na reklamu Michal Ruttkay si myslí, že rozhodujúci kandidáti vynaložili viac ako to, čo stanovuje zákon. „Som o tom presvedčený,“ povedal Ruttkay. Podľa neho u Fica a Kisku mohli celkové náklady predstavovať 1,5 až 2 milióny eur. U Procházku náklady odhadol okolo 300– až 400-tisíc eur. Najmenej podľa Ruttkaya minul Milan Kňažko.

Odborníčka na reklamu Simona Bubánová si konkrétne čísla netrúfla povedať. „Asi to bolo omnoho viac už len tým, že v kampani bolo veľa spontánnej podpory a nikto si netrúfne oddeliť, čo bola spontánna podpora a čo bol skôr darovaný priestor,“ uviedla Bubánová. Podľa nej mediálna hodnota kampane kandidátov určite presiahla 2 milióny eur, pretože voľby boli témou číslo jeden a išlo viac-menej o spontánnu reklamu v televíziách, novinách či na internetových portáloch.

Ficovi platila kampaň strana Smer. Foto: Ivan Majerský, Pravda
bilordy volby prezident 2014, billboard volby Ficovi platila kampaň strana Smer.

Aj podľa odborníka na reklamu a marketing Igora Brossmanna sa môžu výdavky hlavných kandidátov hýbať k 2 miliónom. Šéf volebného štábu Milana Kňažka Martin Lengyel hovorí o sume, ktorá mohla u Kisku a Fica prekročiť 2 milióny eur.

Kandidáti ešte nemajú zosumarizované celkové náklady. „Budú vyúčtované a zverejnené v zákonnom termíne,“ odkázal tím Andreja Kisku. Od ohlásenia zámeru kandidovať do konca februára Kiska tvrdil, že minul 350-tisíc eur a všetko si platil z vlastných zdrojov.

Ficovi platila kampaň strana Smer, podľa jej tlačového oddelenia informácie o finančných nákladoch ešte nemajú skompletizované.

Podľa šéfa volebného tímu Radoslava Procházku Martina Dubéciho audit kampane sa len začal. „Nevieme odpovedať úplne presne. Približne 250-tisíc eur,“ reagoval Dubéci na otázku, koľko minul Procházka pred oficiálnou kampaňou a počas nej.

Martin Lengyel z Kňažkovho tímu výslednú sumu presne nepozná, ale celé obdobie prezentácie kandidáta zosumarizoval na približne 150-tisíc eur. Podľa Lengyela volebný štáb pracoval zadarmo a na bilbordy dostali výrazné zľavy.

Stovkami bilbordov sa prezentovali Radoslav... Foto: Ivan Majerský, Pravda
Billboard, bilbord, Radoslav Procházka Stovkami bilbordov sa prezentovali Radoslav Procházka a Andrej Kiska už vlani v lete.

Brossmann si myslí, že existuje deliaca hrana medzi čistou prezidentskou kampaňou a skutočnosťami, ktoré možno priradiť k iným aktivitám. „V prípade Roberta Fica to bola jeho činnosť ako premiéra. Andrej Kiska si kampaň na znalosť svojej značky robil niekoľko rokov pod hlavičkou Dobrého anjela. Bilbordy, e-maily, rozhovory dával za Dobrého anjela,“ upozornil Brossmann, ktorý túto charitatívnu organizáciu zakladal a práve pre Kiskov zámer uchádzať sa o post prezidenta z nej odišiel s tým, že to považuje za zneužitie charity. Pred prvým kolom prezidentských volieb Brossmann podporoval Kňažka.

Ktoré položky v kampani mohli byť teda najdrahšie? Podľa Bubánovej veľkoryso boli organizované napríklad mítingy MDŽ Roberta Fica, ale nákladné museli byť tiež televízne spoty. Televízia je síce najdrahším, ale zároveň aj najefektívnejším médiom s najväčším zásahom. Aj Brossmann si myslí, že v rozpočtoch kandidátov hrali dôležitú úlohu mítingy. „To je nesmierne nákladné,“ poznamenal.

Prezidentskí kandidáti musia do mesiaca od volieb predložiť ministerstvu financií vyúčtovanie kampane. Rezort im môže udeliť pokutu do výšky desaťnásobku sumy, o ktorú prekročia zákonný limit. Ten je stanovený na spomínaných 132 775 eur.

© Autorské práva vyhradené

40 debata chyba
Viac na túto tému: #Robert Fico #kampaň #prezidentské voľby 2014 #Andrej Kiska #Radoslav Procházka #Milan Kňažko