V schopnosti riešiť problémy sú slovenskí žiaci podpriemerní

Aj v schopnosti riešiť problémy sú slovenskí žiaci oproti žiakom z ostatných krajín OECD podpriemerní. Ide o ďalšie zo zistení, ktoré prinieslo medzinárodné porovnanie žiakov PISA 2012. Oproti priemernému výkonu žiakov z iných krajín OECD dosiahli tí naši výrazne nižšie výsledky.

04.04.2014 15:15
škola, žiak, žiaci, gymnázium, stredná Foto:
Výsledok testovania našich žiakov zaradil na 27. miesto zo 45 krajín.
debata (11)

V rámci medzinárodnej štúdie PISA 2012 sa krajiny OECD mohli zapojiť aj do voliteľnej oblasti testovania, ktorou bola schopnosť žiakov riešiť problémy. Úlohy boli zamerané na všeobecné logické myslenie 15-ročných žiakov pri riešení problémových situácií, ako aj na schopnosť a snahu usmerňovať postupy riešenia.

Slovenskí žiaci dosiahli v testovaní schopností riešiť problémy priemerný výkon na úrovni 483 bodov. Tento výsledok našich žiakov zaradil na 27. miesto zo 45 krajín. Českí žiaci dosiahli lepší výsledok, a to nad priemerom krajín OECD, keď získali priemerne 509 bodov a skončili na 16. mieste.

Najlepší v riešení problémov sú žiaci zo Singapuru, Kórey a Japonska. Za Slovenskom v rebríčku skončili krajiny ako Poľsko, Španielsko, Slovinsko, Srbsko, Chorvátsko či Maďarsko. Výsledky z testovania zverejnil na svojej webovej stránke Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM).

„Slovenskí žiaci sú podľa dosiahnutej úrovne schopní pochopiť zadanú problémovú situáciu, ako aj jednoduché vzťahy medzi konkrétnymi zložkami problémovej situácie. Dokážu ovládať jednoduché digitálne zariadenie, ale s komplexnejšími už majú problém,“ hovorí generálna riaditeľka NÚCEM Romana Kanovská. Naši žiaci sú schopní zvládnuť úlohu s jednou podmienkou a zistiť, či bola splnená, napríklad pri generovaní niekoľkých riešení a kontrole. „Vedia si dopredu naplánovať jednotlivé kroky a sledovať pokrok pri riešení úlohy, a ak je potrebné, dokážu zvoliť iné riešenie,“ hovorí o dosiahnutých výsledkoch Kanovská.

Slovenským žiakom sa lepšie darí v statických úlohách, pri ktorých má žiak v zadaní uvedené všetky potrebné informácie a nemusí ich v procese riešenia odhaliť, ako je to v prípade interaktívnych ú­loh.

Podľa zverejnených výsledkov bol vo viac ako v polovici zúčastnených krajín výkon chlapcov v priemere vyšší ako u dievčat. Slovenská republika spolu s Kolumbiou, Brazíliou a regiónom Šanghaj patrí medzi krajiny, kde testovanie preukázalo najväčší rozdiel v prospech chlapcov. Nepomer dosiahnutých výsledkov zaznamenali aj medzi žiakmi z rôznych typov škôl. Najlepšie výsledky v riešení problémov dosahovali žiaci osemročných a štvorročných gymnázií.

Vo zverejnených výsledkoch sa uvádza, že 80 % našich žiakov má možnosť používať počítač alebo tablet v škole. Doma využíva počítač 94,3 % žiakov. Žiaci, ktorí pracujú s počítačom doma, dosahujú lepšie výsledky ako žiaci, ktorí s počítačom doma nepracujú. Rovnako deti, ktoré využívajú počítač na vyučovaní, dosahujú výrazne lepšie výsledky v riešení problémov oproti tým, ktoré počítač v škole nevyužívajú.

Štúdia PISA v trojročných cykloch testuje vedomosti a zručnosti 15-ročných žiakov v rôznych krajinách. Na poslednom testovaní sa u nás v apríli 2012 zúčastnila reprezentatívna vzorka 15-ročných žiakov, ktorých bolo viac ako 5 700 z 231 škôl. Slovenskí žiaci si pohoršili vo všetkých oblastiach – v matematickej, čitateľskej aj prírodovednej gramotnosti. Po prvý raz od roku 2003, odkedy sa Slovensko do medzinárodného testovania zapája, dosiahli slovenskí žiaci výsledky vo všetkých predmetoch výrazne pod priemerom krajín OECD.

11 debata chyba
Viac na túto tému: #žiaci #testovanie