GPS majú mať autoškoly aj rizikové vozidlá

Takmer 30 miliónov eur má stáť jednotný informačný systém v cestnej doprave, ktorý chce na Slovensku zaviesť ministerstvo dopravy. Tento systém by mal byť plne funkčný do konca septembra budúceho roka a zabezpečí ho skupina dodávateľov na čele s bratislavskou spoločnosťou Tempest. Ako už včera informovala Pravda, jeho súčasťou bude aj väčšia kontrola autoškôl.

06.05.2014 13:00
autoškola, značka, pozor Foto: ,
Súčasťou jednotného informačného systému v cestnej doprave bude aj väčšia kontrola autoškôl.
debata

Okrem nich tento systém zlepší aj fungovanie profesionálnych vodičov a autodopravy, ako aj technických služieb v doprave.

„V oblasti autoškôl je cieľom zlepšiť kontrolu a vyhodnocovanie priebehu výučby vrátane absolvovaných kurzov a jázd. Systém má zabrániť napríklad formálnym jazdám frekventantov vodičských kurzov, ktoré nevedeli dokladovať, či existencii tzv. kufríkových autoškôl,“ povedal Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.

Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského bude systém zastrešovať širokú problematiku cestnej dopravy a ak budú do toho zahrnuté aj autoškoly, bude to veľké plus. V autoškole to má význam najmä v tých prípadoch, keby inštruktor nejazdil s vodičom, šetril by na žiakoch autoškoly, ale potom by auto využíval na súkromné jazdy.

Všetky informácie zo systému zaznamenávajú nielen polohu, ale aj dátum, čas a rýchlosť, je to veľmi intenzívna kontrola. Tento monitorovací systém je založený na súradniciach pomocou satelitného systému.

Prístroj zaznamená signály minimálne zo štyroch družíc a vypočíta polohu. Tieto prístroje by mali byť nielen vo vozidlách autoškôl, ale aj v niektorých rizikových vozidlách.

„To sú napríklad autá, ktoré dostanú výnimku na prepravu nadrozmerného tovaru. Doteraz sú monitorované tak, že s nimi ide sprievodné vozidlo, a to ohlasuje cez dopravné správy, kedy a kam idú. Keď idete prepravovať nadrozmerný náklad, je vytýčená trasa, ale to neznamená, že presne v tej a tej minúte tadiaľ pôjdete, aby sa ostatní vedeli prispôsobiť. Preto má monitorovanie trasy takéhoto vozidla význam. Sú na to monitorovacie zariadenia, v princípe GPS na zisťovanie polohy, komunikácia cez GSM modem a internet. Informácie sa posielajú vlastne on-line, resp. chvíľu sa zaznamenávajú a vzápätí sa odošlú. Systém by posielal časť trasy, po ktorej prešlo vozidlo napríklad za predchádzajúcu minútu alebo päť minút. A takto po kúskoch sa poskladá celá trasa,“ vysvetlil princíp monitorovacieho systému Jozef Drahovský.

Ľubomír Palčák, generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline, je presvedčený, že monitorovací systém v autoškolách odčlení nepoctivých podnikateľov od poctivých, a to sa prejaví aj v bezpečnosti cestnej dopravy.

„Ak sa zavedie monitorovací systém, dokáže eliminovať nepoctivcov, ktorí sa buď prispôsobia a budú to robiť kvalitne, alebo budú musieť skončiť. Pretože keď nepripravený vodič príde do premávky, ohrozuje ostatných na životoch a na zdraví,“ zdôraznil Palčák.

Na druhej strane prezident Združenia autoškôl Andrej Buday so zavedením GPS pre autoškoly nesúhlasí. Podľa neho by to mohlo mať vplyv aj na zvýšenie cien za vodičský preukaz. Tvrdí dokonca, že ide svojím spôsobom o obmedzovanie občianskej slobody.

„Ústava zaručuje slobodu pohybu a aby niekto monitoroval môjho syna, ktorý by išiel do autoškoly, kde sa nachádza, s tým nesúhlasím. Naráža to na princíp v ústave,“ myslí si.

Jednotný informačný systém v cestnej dopravy, ktorý bude financovaný z eurofondov a štátneho rozpočtu, by mal priniesť väčší komfort občanom, či už majiteľom osobných áut, alebo podnikateľom v oblasti dopravy. Existuje totiž veľa zaťažujúcich byrokratických povinností, ktoré sú s dopravou spojené, napríklad STK, emisné kontroly, preskúšanie vodičov…

"Je to systém, ktorý má robiť operácie nad evidenciou vozidiel. Ak má niekto prepadnutú technickú kontrolu napríklad na prívesný vozík, ktorý nepoužíva, dostane pokutu vyše 160 eur. Stačilo sa omeškať čo len o deň, systém mu automatiky vygeneroval pokutu.

Ak štát má takéto informačné systémy a má informácie o samotných majiteľoch, tak mu môže poslať avízo – pozor, blíži sa koniec emisnej alebo technickej kontroly! Informačný systém by mal nad tým dbať a poslať takýto mail alebo SMS," dodal Jozef Drahovský.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #ministerstvo dopravy #GPS #autodoprava