Za odmietnutie pacienta nečaká lekára žiadny trest

Diabetika s vážnym zápalom srdcového svalu si posúvali lekári v okrese Brezno. Najskôr čakal u všeobecnej lekárky, ktorá mu vypísala výmenný lístok a ani ho nevyšetrila, internista ho zase odmietol. Život mu zachránila návšteva až v tretej ambulancii, odkiaľ ho lekárka poslala do nemocnice.

20.05.2014 20:00 , aktualizované: 21.05.2014 07:00
lekárka, lekár, pacient Foto:
Ilustračné foto
debata (79)

„Môjmu 68-ročnému otcovi, ktorý je liečený na cukrovku a reumu, s vyšším tlakom, bolo zle. Lekári si ho dva dni pohadzovali medzi sebou, internista ho dokonca ani neošetril, hoci v čakárni vyčkal celé dopoludnie. Keď sa pred obedom dostal do ambulancie, lekár mu povedal, že k nemu nepatrí a poslal ho k reumatologičke. Tá mu, našťastie, spravila EKG a odporučila, aby išiel do nemocnice. Tam mu diagnostikovali zápal srdcového svalu,“ hovorí jeho syn, ktorého meno má redakcia k dispozícii. Išlo o vážne ochorenie, ktoré, ak sa včas nelieči, končí zlyhaním srdca.

Podľa hovorkyne ministerstva zdravotníctva Martiny Šoltésovej v prvom rade mal pacienta vyšetriť všeobecný lekár, čo je súčasťou vypísania výmenného lístka. V ambulancii špecialistu mala s pacientom komunikovať sestra a upozorniť potom lekára. „Na základe skúseností z praxe môžeme povedať, že pri preberaní preukazu poistenca, prípadne výmenného lístka, sa o potrebách pacienta, prípadne dôvodoch jeho návštevy ambulancie špecialistu informuje práve sestra,“ povedala Šoltésová.

Rodina pacienta ešte váha, či podá sťažnosť na lekárov. Ak sa tak rozhodne, čaká ju ťažká cesta s neistým výsledkom. Pacienti v takýchto sporoch totiž ťahajú za kratší koniec.

Lekár podľa zákona nesmie odmietnuť pacienta, ktorému sa náhle zhoršilo zdravie. Ak to však riskne a pacient mu neskolabuje pred dverami a nakoniec dostane liečbu inde, je takýto lekár takmer nepostihnuteľný. Dokázať, že odmietnutím vyšetrenia urobil chybu, je totiž komplikované. „Celé to stojí na posúdení, či to bola, alebo nebola neodkladná zdravotná starostlivosť. Čo sa spätne dá veľmi ťažko vyhodnotiť. Môžu k tomu prispieť svedkovia, napríklad aj rodinní príslušníci,“ hovorí advokát Ivan Humeník z h&h PARTNERS.

Spravodlivosti sa pacient dovolá ťažko, musí sa obracať na viaceré inštitúcie. Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou takéto prípady nerieši. Pacienti sa môžu sťažovať na samosprávnych krajoch alebo v samotných nemocniciach či poliklinikách.

„Len čo lekár odmietne pacienta ošetriť, tak mu de facto neposkytol zdravotnú starostlivosť, a teda sa nedá hodnotiť, či mu bola poskytnutá správne. Úrad takéto situácie nevyhodnocuje, ale mal by,“ myslí si advokát Ivan Humeník. Dodáva, že aj odmietnutie je rozhodnutím, ktoré lekár urobil v kontakte s pacientom po zvážení jeho zdravotného stavu.

„Na mieste pacienta by som sa so žiadosťou o nápravu najprv obrátil na samotného poskytovateľa. Ak by ten odmietol takéto pochybenie riešiť, je možné obrátiť sa na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou či na príslušnú zdravotnícku komoru pre etické zlyhanie lekára,“ dodal advokát.

Postihy pre lekárov, ak sa aj pacient sťažuje, nie sú vysoké. Hovorkyňa Bratislavského samosprávneho kraja Iveta Tyšlerová povedala, že postupujú tak, že najprv žiadajú o vyjadrenie lekára, proti ktorému podanie smeruje. „Ak je podanie opodstatnené, je poskytovateľ zdravotnej starostlivosti upozornený na dodržiavanie platných právnych predpisov s upozornením na možné sankčné opatrenia,“ ukončila Tyšlerová.

Viceprezident Asociácie súkromných lekárov Mário Moro si myslí, že zákon dostatočne rieši postihy za odmietanie pacientov a netreba ho sprísňovať. „Nemyslím si, že by lekári hromadne odmietali vyšetrovať pacientov a nevidím dôvod ani potrebu meniť legislatívu. Z pohľadu lekára v tom nevidím problém. Štatisticky je Slovensko na popredných priečkach v počte návštev pacientov u lekára. Ak je pár prípadov, keď lekári odmietnu pacienta, má to riešiť samosprávny kraj, je to v jeho kompetencii,“ dodal lekár.

Sociologička Sylvia Porubänová vidí riešenie vo vzdelávaní nielen lekárov, ale aj pacientov. „U nás chýba akási sebareflexia lekárov, najlepším liekom je etické sebavzdelávanie a pomohla by aj prax na zahraničných klinikách, kde pacienta vnímajú inak ako tu. Tiež treba aj ľudí neustále vzdelávať, že majú aj svoje práva, že môžu žiadať ľudský prístup a slušné zaobchádzanie bez nejakých kódexov, vyhlášok alebo vyhlásení,“ podotkla.

Podľa nej sa mladšie vekové skupiny nepozerajú na lekárov s takým nekritickým obdivom. Pri nich, ako tvrdí, je šanca, že sa budú viac dovolávať svojich práv.

© Autorské práva vyhradené

79 debata chyba
Viac na túto tému: #lekári #pacienti #vyšetrenie