SMS donútili živnostníkov platiť

Takmer 150-tisíc eur za dva mesiace získala Sociálna poisťovňa vďaka svojej novej službe - posielaniu SMS a e-mailov neplatičom. Upozorňovanie na nedoplatky zatiaľ testuje na Bratislavčanoch, najneskôr do konca roka by však chcela spustiť ostrú prevádzku pre celé Slovensko. Živnostníci si správy pochvaľujú, poisťovni zase šetria čas aj peniaze.

03.06.2014 14:30
Sociálna poisťovňa, Foto: ,
Väčšina tých, ktorí dostali od Sociálnej poisťovne upozorňujúce SMS, si nevšimli zvýšenie minimálneho vymeriavacieho základu v januári tohto roka.
debata (2)

Od apríla, keď bola služba spustená, poslala Sociálna poisťovňa vyše 7 500 SMS a e-mailov. „Výsledkom bolo zníženie pohľadávok o takmer 150-tisíc eur. V porovnaní s počtom správ je vidieť, že táto služba bude pre poisťovňu vysoko návratná,“ uviedol hovorca Sociálnej poisťovne Peter Višváder.

Ak živnostníkovi príde podobná SMS alebo e-mail, mal by sumu čo najskôr uhradiť. Druhou možnosťou je komunikácia s poisťovňou a riešenie situácie.

Väčšina tých, ktorí dostali upozorňujúce SMS, si nevšimla zvýšenie minimálneho vymeriavacieho základu v januári tohto roka. Uhrádzali poistné o 3,15 eura nižšie a každý mesiac sa im nedoplatok zvyšoval. „Boli radi, že sme ich vyzvali na uhradenie dlhu ešte pred zaslaním oficiálnej upomienky. Dlžné poistné následne zaplatili alebo ho podľa ich tvrdenia uhradia spolu s poistným za ďalší mesiac,“ povedal Višváder.

Na zmenu odvodov minulý rok zabudol aj živnostník Gabriel z Bratislavy. „Mal som nastavený trvalý príkaz a nestihol som ho zmeniť. Všimol som si to až o niekoľko týždňov a určite by som ocenil, ak by mi prišlo upozornenie. Lebo ja nie som chronický neplatič, takí o svojich dlhoch vedia a neriešia ich. Ja som proste zabudol a nevedel, že mi niekde visí dlh,“ ozrejmil.

Ako ďalšie dôvody neuhradenia poistného uviedli živnostníci nepozornosť, zadanie nesprávnych identifikačných údajov či platbu na účet inej pobočky. „Až 15 percent nás upozornilo, že dlžné poistné nie je správne. Bolo to napríklad preto, že nám neoznámili pozastavenie živnosti alebo rodičovskú dovolenku, prípadne neinformovali o ukončení živnosti,“ pripomenul Višváder.

Viola Kromerová zo Slovenského živnostenského zväzu by novú službu ešte zlepšila. „Navrhovali sme, aby Sociálna poisťovňa upozornila aj na staršie dlhy, nielen tie aktuálne. Poistenec by dostal správu o svojom nedoplatku, urobila by sa hrubá čiara a išlo by sa úplne od začiatku. Dnes totiž stále hrozí, že človeku príde upomienka na dlh, ktorý si už ani nepamätá,“ hovorí Kromerová. Podľa nej je v záujme poisťovne, aby svojich neplatičov naháňala a nedoplatky im pripomínala. Obzvlášť, ak sa často menia zákony a výpočet odvodov.

Aby posielanie upozornení fungovalo čo najlepšie, jednotlivé pobočky poisťovne si už aktualizujú databázy s e-mailami a telefónnymi číslami. Vyzývajú živnostníkov, aby na seba nahlásili aktuálne kontakty.

„Službu pre celé Slovensko chceme spustiť do konca roka. Najprv musí prebehnúť verejné obstarávanie na doplnenie potrebných technológií. Na zasielanie správ v súčasnosti využívame externú firmu a v rámci pilotného projektu sme nezaplatili ani jedno euro. Poisťovňa využíva služby telekomunikačného operátora, kde náklady napríklad na odoslanie desaťtisíc SMS sú 359,10 eura bez DPH,“ uzatvára Višváder.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Sociálna poisťovňa #sms #e-mail #neplatič