Na vodičský sa bude učiť viac

Vodičský preukaz najskôr len na skúšku, viacfázový výcvik, povinná škola šmyku, šoférovanie v noci, ekologická jazda. To všetko je bežné pri príprave vodičov v iných európskych krajinách, ale u nás nie. Zatiaľ. Rezort dopravy zreformuje vzdelávanie v autoškolách. Chce sa pritom inšpirovať príkladmi v zahraničí.

16.06.2014 13:00
auto, autoškola, Foto:
Cvičisko pre školu šmyku nemusí byť drahou záležitosťou. V Prešove to vyriešili jednoduchým spôsobom, striekajúci závlahový systém nahradí dážď a výcvik sa môže začať...
debata (7)

Konkrétne zmeny predstaví ministerstvo neskôr, už dnes je však isté, že budúci slovenskí šoféri sa musia pripraviť na dlhší výcvik. Po skončení základnej prípravy v autoškole ich čaká „nadstavba“ na získanie zručnosti. Ňou plánuje rezort dopravy znížiť čísla nehodovosti. Nárast smrteľných nehôd v tomto roku je až alarmujúci. Za prvých 161 dní tohto roka zahynulo až 117 ľudí, vlani ich za to isté obdobie bolo o 52 menej. Dôvodom zvyšujúceho sa počtu havárií je aj slabá príprava vodičov v autoškolách.

„Pri dovzdelávaní slovenských vodičov chceme vychádzať zo skúseností z okolitých krajín, kde funguje viacfázové vzdelávanie vodičov, a tým aj ich lepšia pripravenosť na zvládanie krízových situácií. Napríklad v susednom Rakúsku sa využíva škola šmyku, testy predvídania krízových situácií či psychologický pohovor,“ vraví Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy. K výučbe autoškôl prebieha v súčasnosti diskusia medzi rezortmi dopravy a vnútra.

Na Slovensku jej dnes 770 autoškôl, výcvik vodičov v nich je jednofázový. Po absolvovaní teoretickej a praktickej skúšky dostávajú vodičský preukaz. Ak ide o vodičský na osobné auto, musia mať za sebou 32 hodín teórie a minimálne 29 až 31 hodín praktických jázd. Vyučovacie hodiny trvajú 45 minút. Žiak si môže priplatiť ďalšie jazdy a zdokonaliť sa. Takýto postoj je však zriedkavý.

„Žiaci autoškôl nie sú sebakritickí. Absolvovanie predpísanej porcie vnímajú ako splnenie podmienky bez ohľadu na odporúčanie inštruktora. Autoškola podľa platnej legislatívy musí pripustiť na skúšku aj žiadateľa bez odporúčaného doplnkového výcviku. Úspech na skúške je často lotéria, pomáha nedostatočne pripravených absolventov preriediť, ale mnohí z nich aj tak prejdú,“ upozornil Andrej Buday, prezident Združenia autoškôl Slovenska a majiteľ autoškoly Sabia.

Rakúsko, Fínsko, Švajčiarsko či Slovinsko majú viacfázový systém vzdelávania, znamená to, že po základných skúškach človek nedostane trvalý vodičský preukaz.

„V Rakúsku je jedným z hlavných pilierov výcviku skúšobná lehota na 2 roky. Počas nej vodič nesmie porušiť závažným spôsobom zákon, napríklad jazdou pod vplyvom alkoholu, na červenú či rýchlou jazdou. Inak mu bude predĺžené skúšobné obdobie o jeden rok, pričom sa musí podrobiť psychologickému vyšetreniu,“ vraví Ján Vrábel z katedry cestnej a mestskej dopravy Žilinskej univerzity. Tento model u našich susedov funguje od roku 2003 a tri roky po jeho zavedení tam klesla nehodovosť u mladých vodičov o 36 percent.

Vodičské preukazy na skúšobné obdobie vydávajú aj v Nemecku. Podľa Fedora Rolla, vedúceho konzulárneho úseku slovenského veľvyslanectva v Berlíne, je základná teoretická príprava v nemeckých autoškolách stanovená pre všetky kategórie v rozsahu dvanástich 90-minútových vyučovacích hodín. K nej sú predpísané dodatočné hodiny teoretickej prípravy, ktorá pri osobných autách (kategória B) trvá dve 90-minútové hodiny.

Po absolvovaní teórie uchádzač absolvuje predpísané osobitné jazdy. Pre kategóriu B je to 5 jázd v cestnej premávke (v slovenskom ponímaní na cestách I. až III. triedy), 4 jazdy na diaľniciach a 3 jazdy za súmraku a tmy. Každá jazda trvá 45 minút. Potom ide na skúšku a ak ju zloží, dostane dočasný vodičský preukaz.

„Najskôr je absolventovi autoškoly vydaný vodičský preukaz na skúšku na 2 roky. Pri porušení dopravných predpisov počas skúšobného obdobia môže byť predĺžené o ďalšie 2 roky a vodič musí absolvovať dodatočné školenie. Ak by dopravné predpisy v tomto čase porušil viacnásobne, môžu mu vodičský preukaz odobrať. Ak dopravné predpisy dodržiava, po uplynutí skúšobnej lehoty mu vydajú normálny vodičský preukaz,“ vraví Fedor Roll.

Andrej Buday ešte poukazuje na príklad z Nórska, kde je podmienkou na získanie riadneho vodičského preukazu škola šmyku (skid training). Uchádzač najskôr získa od autoškoly provizórny vodičský preukaz, do roka v tej istej autoškole musí absolvovať školu šmyku, aby dostal riadny vodičský.

„Princíp dodatočnej prípravy je zakorenený aj v iných, nielen škandinávskych krajinách. Samozrejme, že odporúčam takýto prístup. A nemusí byť ani drahý. V projekte SOL (Save Our Lives, zachrániť naše životy), ktorý sme realizovali v programe pre strednú Európu a skončil sa vlani, sme uviedli do života myšlienku malého mobilného cvičiska pre výcvik zvládania školy šmyku na klzkej ploche,“ dodal Andrej Buday.

Medzi slovenskými 770 autoškolami, ktoré dnes vychovávajú šoférov, sa nájdu aj tzv. kufríkové. Tie so žiakmi neabsolvujú ani minimálny počet hodín jázd. Výsledkom je majiteľ vodičského preukazu, ktorý nevie poriadne šoférovať. Štát preto chystá aj ďalšiu zásadnú zmenu, tou je zavedenie GPS do áut autoškôl. Monitorovací systém umožní kontrolovať, aké jazdy žiak absolvoval.

Autoškoly v Európe

  • V Rakúsku aj v Nemecku vydávajú čerstvým absolventom autoškôl vodičský preukaz najskôr na skúšobné obdobie 2 roky. Ak počas skúšobnej lehoty absolvent neporuší dopravné predpisy, dostane normálny vodičský preukaz. Ak ich poruší, skúšobné obdobie mu predĺžia a musí ísť na dodatočné školenie. Ak ich poruší opakovane, príde o vodičský preukaz.
  • V Nórsku je podmienkou na získanie riadneho vodičského preukazu aj absolvovanie školy šmyku (skid training).
  • Švédsko zaviedlo ekologickú jazdu ako súčasť testov pre vodičov osobných áut. Pri skúškach musí uchádzač o vodičské oprávnenie dbať aj na to, aby nenechával motor zbytočne ísť naprázdno, aby brzdil motorom a až potom použil brzdu a aby vôbec jazdil čo najplynulejšie, teda čo najmenej brzdil alebo zrýchľoval.
  • V Českej republike plánujú v autoškolách nariadiť povinné jazdy v noci. V novom zákone o autoškolách naši susedia počítajú aj s kontrolou pomocou navigácie GPS.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #autoškola #vodičský preukaz