Učiteľ nie je Google, tiež sa učí

Sú sebavedomejšie, nie sú odkázané len na informácie zo školy, ale veľa si nájdu na internete a tak je aj pre učiteľov oveľa ťažšie s deťmi v triedach pracovať. Navyše v triedach pribúda detí so špecifickými poruchami učenia i správania, ku ktorým učiteľom chýbajú v triedach asistenti.

06.06.2014 09:00
Ucitel nie je Google - nemoze ani nemusi vediet...
Logo konferencie Učiteľ nie je Google
debata

Preto sa aj učitelia potrebujú sami učiť. „Uspokojiť sa s tým, že som dobrý je nebezpečná pasca. Byť pre deti zaujímavý, čo učiteľ musí byť, je stále ťažšie. Preto sa musí každý učiteľ venovať svojmu rozvoju,“ hovorí Peter Bero, lektor vzdelávania zameraného na osobný rozvoj učiteľov. O tom, čo všetko musí dobrý učiteľ vedieť a čo sa môže naučiť bude hovoriť na dvojdňovej medzinárodnej odbornej konferencii Učiteľ nie je Google – nemôže, ani nemusí vedieť všetko.

O tom ako zvládnuť žiakov a nestať sa „hračkou“ v ich rukách bude učiteľov školiť aj švajčiarsky psychológ Christoph Eichhorn z Pedagogickej vysokej školy v St. Gallene. Upozorňuje napríklad, že je rozdiel, keď učiteľ povie: „Ukáž mi zošit“ alebo „Peter, ukáž mi, prosím tvoj zošit“ a potom sa poďakuje. A je rozdiel jednoducho chváliť prváčika v základnej škole a napríklad šiestaka. Viacerým z tých starších je zrazu nepríjemné, keď ich učiteľ chváli a ešte k tomu pred celou triedou. Aj keď pochvalu potrebuje každý žiak, hoci niektorí sa tvária, že bez nej dokážu žiť. Ako teda chváliť „diskrétne“? Viaceré tipy a rady, ktoré sa zídu aj rodičom, dáva vo svojej knihe Manažment triedy. „Hlavnými znakmi manažmentu triedy sú predpoklady k tomu, aby sa žiaci v triede cítili dobre a aby sa aj dobre učili. Ak je totiž počas vyučovania všetko hore nohami a napätie a konflikty sa zvyšujú, žiaci sa predsa nemôžu dobre učiť,“ vysvetľuje Eichhorn.

Knihu švajčiarskeho psychológa vydalo odborné nakladateľstvo Dr. Josef Raabe Slovensko, ktoré dvojdňové podujatie pripravilo. Konferencia sa koná tretí rok, pričom tentoraz zaznamenali rekordný záujem, prihlásilo sa 300 učiteľov, riaditeľov i výchovných poradcov z celého Slovenska. „Naša filozofia je postavená na podpore vzdelávania,“ vysvetľuje dôvod zamerania sa školstvo konateľka nakladateľstva Mira Schrimpelová. Do Bratislavy pritom pritiahli aj lektorov z cudziny, okrem švajčiarskeho psychológa svoje skúsenosti predstavia experti z Nemecka, Dánska a susedného Česka.

„V jednotlivých blokoch chceme riešiť témy ako škola budúcnosti, príklady dobrej praxe zo zahraničia, vyučovací proces, inovácie v škole a zameriame sa aj na kvalitu manažmentu školy,“ hovorí riaditeľka Raabe Slovensko Monika Oravská. Veľký záujem učiteľov je pritom o rôzne témy, napríklad aj o seminár s psychologičkou o tom ako nevyhorieť.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Google #učiteľ #konferencia