Od začiatku roka polícia zaznamenala viacero nešťastí. „V jednom prípade sa zrazili dvaja cyklisti a jeden z nich nehodu neprežil,“ spresnil policajný viceprezident Ľubomír Ábel. Pri inej nehode cyklista v plnej rýchlosti narazil do auta, ktoré čakalo na svetelnej križovatke na znamenie. Za prvých päť mesiacov bolo pri dopravných nehodách s účasťou cyklistu usmrtených 14 ľudí, vlani v porovnateľnom období bolo obetí 13. Polícia tvrdí, že ide o vysoké čísla.
Podľa Ábela cyklisti jazdia prirýchlo a na bicykel sadajú opití, čo je pre ostatných účastníkov premávky vážna hrozba. „Zarážajúce je to, že cyklista ide cez križovatku na červenú a nepozerá sa na ostatné cesty, ktoré majú v tom čase voľný prejazd. A to je hazard,“ hovorí.
Pri opitých cyklistoch má polícia skúsenosť aj s takými, ktorým zistili alkohol nad jedno promile. Pokiaľ pri vodičoch áut ide už o trestný čin, za ktorý idú pred súd, cyklistom stačí zaplatiť pokutu. Tá je totiž jediným druhom trestu. Podľa priestupku sa pri alkohole pod 1 promile pohybuje od 30 do 50 eur. Ak previnilec nafúka viac, polícia ho predvolá na dopravný inšpektorát a môže dostať pokutu od 150 až do 800 eur. Zakázať jazdu na bicykli či nariadiť mu preskúšanie z dopravných predpisov policajti nemôžu.
Dopravný analytik Jozef Drahovský tiež potvrdzuje, že v cestnej premávke býva častým prehreškom cyklistov alkohol a ignorovanie semaforov. „Veľa z nich nerešpektuje červenú na semafore, čím zablokuje križovatku a autá musia narýchlo pribrzďovať,“ vysvetlil analytik. Upozorňuje však, že k tragédiám nemusí dochádzať len v cestnej premávke, ale aj na cyklotrasách, kde jazdci vo veľkej rýchlosti do seba narazia. To, že niektorí cyklisti sú bezohľadní, je podľa neho v ich mentalite.
Viacerí bratislavskí cyklisti, ktorých Pravda oslovila, alkohol za volantom bicykla odmietajú. „Sem-tam si dám jedno malé pivko, keď sa niekde pristavíme na obede. Zdržíme sa tam však dlhšie a až potom ideme domov,“ priznáva Eva. 60-ročný Vendelín tvrdí, že počas cyklistiky si nedopraje ani malé pivo. „Alkohol sem nepatrí, tí, čo pijú, ohrozujú nielen seba, ale aj nás ostatných. Som aj za to, aby policajti dávali nám cyklistom častejšie fúkať,“ povedal.
Drahovský hovorí, že pomôžu jedine častejšie policajné kontroly. „Pokuty sú dosť vysoké, ale chýba osveta,“ spresňuje. V prípade zistenia alkoholu v cestnej premávke nad určitú hladinu by pokuty pre cyklistov dorovnal k tým, ktoré musia platiť za rovnaký čin vodiči áut.
Podľa Ábela by zvyšovanie pokút tiež nemuselo automaticky znamenať menej opitých cyklistov na cestách. „Pokuty u nás sú primerané a porovnateľné s okolitými európskymi štátmi. Skôr by som išiel cestou prevencie a kladením dôrazu na dopravnú výchovu s dlhodobým výhľadom,“ vysvetľuje. Polícia počas celého roka zisťuje u cyklistov alkohol a zvýšenú pozornosť im podľa Ábela venuje v podvečerných hodinách blízko pohostinstiev. Počas letných prázdnin, keď ich na cestách pribúda, sa však riziko nehôd zvyšuje. Ábel dodal, že v balíku zvýšených policajných opatrení v letnej turistickej sezóne budú policajti klásť dôraz nielen na dodržiavanie pravidiel u vodičov motorových vozidiel, ale aj u cyklistov.
Alkohol u cyklistov zisťovali včera policajti na jednej z bratislavských cyklotrás. Policajná akcia sa konala pri príležitosti Dňa zodpovednosti, ktorú už tretí rok organizuje Slovenské združenie výrobcov piva a sladu.
Štatistika nehodovosti cyklistov
Rok 2013
- cyklisti boli účastníkmi dopravných nehôd v 481 prípadoch z celkového počtu 13 586
- 13 cyklistov zrážku s iným dopravným prostriedkom neprežilo
- pri nehodách, kde boli cyklisti ich účastníkmi, sa ťažko zranilo 65 cyklistov
Za prvých päť mesiacov roku 2014
- cyklisti boli účastníkmi dopravných nehôd v 155 prípadoch z celkového počtu 5 153
- cyklisti zavinili 113 dopravných nehôd, z toho v 25 prípadoch bol u cyklistu zistený alkohol
- 14 cyklistov dopravnú nehodu neprežilo
- pri nehodách, kde boli cyklisti ich účastníkmi, sa ťažko zranilo 51 cyklistov
Zdroj: Prezídium Policajného zboru SR