Šmejdi menia taktiku. Prednášajú a strašia

Ani prísnejší zákon neodradil šmejdov od toho, aby neponúkali ľuďom predražené výrobky a nemámili od nich tisíce eur. Našli si nové spôsoby, ktoré sú na hrane zákona.

06.07.2014 20:00 , aktualizované: 07.07.2014 08:00
Slovenská obchodná inšpekcia Foto: ,
V tomto roku dostala Slovenská obchodná inšpekcia vyše devätnásť oznámení o pripravovaných predajných akciách.
debata (47)

Predajné akcie maskujú za prednášky o zdraví, vyšetrenia či poradenstvo. Tie už nik nekontroluje. Ľudí na prednáške najprv vystrašia hrozivými štatistikami o chorobách, a potom im predstavia zázračnú terapiu.

Na jednej takejto prednáške sa v Bratislave zúčastnila aj redaktorka denníka Pravda. Jej organizátori pozývali ľudí telefonicky a neskôr aj písomne a sľubovali im vyšetrenie magnetickou rezonanciou. Niektorí pacienti na túto diagnostiku čakajú aj mesiace, preto sa dali na stretnutie zlákať. Zdravotníci však vedia, že takéto vyšetrenie urobiť mimo nemocnice, prípadne špecializovaného zariadenia, je nemožné.

Prečítajte si aj glosu Martina Krna Obyčajní šmejdi.

Z avizovanej magnetickej rezonancie sa na mieste nakoniec vykľula prezentácia magnetickej podložky za 3¤890 eur, so zľavou za určitých podmienok 1¤290 eur. Predajcovia však zmluvy na mieste neuzatvárali. Od zúčastnených si vzali kontakty, prisľúbili, že si môžu účinky podložky vyskúšať zadarmo, musia však prísť do ich centra v Trnave. Tam si môžu podložku aj objednať.

Podľa odborníkov ide o ukážkový príklad toho, ako obísť prísnejší zákon o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji, ktorý platí od mája tohto roka. Ten hovorí, že 20 dní pred konaním musí organizátor Slovenskej obchodnej inšpekcii nahlásiť predajnú akciu. Oznámenie by malo obsahovať všetky údaje o spoločnosti a akcii, spolu s cenami tovarov či návrhmi obchodných zmlúv. Je teda pod drobnohľadom a inšpekcia ju môže zakázať. Akciu však nemusí avizovať inšpekcii vtedy, ak svoj tovar spotrebiteľom nepredá do 15 dní od stretnutia.

A takto to bolo aj v prípade bratislavskej prednášky. Oznámenie o jej konaní sa nenachádzalo na stránkach inšpekcie, kde sú zverejnené predajné akcie po celom Slovensku.

„V prípade prednášok a seminárov, pri ktorých si môžu záujemcovia výrobky objednať až po 15 dňoch od uskutočnenia akcie, nemá firma voči inšpekcii oznamovaciu povinnosť,“ potvrdila Petra Blehová z komunikačného odboru Slovenskej obchodnej inšpekcie.

Bratislavské podujatie mala podľa prednášateľov organizovať spoločnosť Home Sales. Denník Pravda sa pokúšal s firmou spojiť, nepodarilo sa. Nemá zverejnené telefónne číslo ani webovú stránku. Kontaktovali sme výrobcu podušky, ktorý prisľúbil, že otázky postúpi vedeniu Home Sales. Do uzávierky sme však reakciu nedostali. Home Sales nie je pre inšpektorov neznáma. V deviatich prípadoch bolo u nej zistené porušenie zákona o ochrane spotrebiteľa pri domovom predaji, uvádza web SOI.

Rezort hospodárstva upozorňuje, že súčasný zákon je dostatočný a firmy podľa neho musia oznamovať aj prednášky. „Ak je podujatie určené pre obmedzený počet spotrebiteľov, organizované na základe pozvánky alebo iného oznámenia a jeho predmetom je prezentácia, tak všetky zákonom stanovené povinnosti musia byť splnené. A to bez ohľadu na to, či je predajná akcia nazvaná ako bezplatné vyšetrenie magnetickou rezonanciou,“ povedal Ladislav Bányai z komunikačného oddelenia rezortu.

Ochrana spotrebiteľa v týchto prípadoch je o niečo ťažšia, ten musí na súde najprv dokázať, že išlo o predajnú akciu. „Stačí, že akcia vykazuje znaky predajnej a už je spotrebiteľ chránený. Môže do 15 dní odstúpiť od zmluvy a pýtať si peniaze späť. Samozrejme, o tom, či takáto akcia naozaj mala znaky predajnej akcie, rozhoduje súd, ktorý to musí posúdiť,“ reagovala štátna tajomníčka ministerstva spravodlivosti Monika Jankovská, ktorá sa podieľala na príprave „protišmejdovského“ zákona.

Ďalší z tvorcov tohto zákona poslanec Anton Martvoň (Smer) si myslí, že najagresívnejšie praktiky predajcov sa podarilo odstrániť. Ľudí už nedržia štyri či päť hodín bez jedla a vody a nenútia ich podpisovať zmluvy. „Po takejto prednáške príde človek domov, môže sa porozprávať s príbuznými, overiť si firmu alebo prečítať recenzie. Už nie je pod psychickým nátlakom nútený urobiť niečo ihneď. A to je posun,“ zdôrazňuje Martvoň, podľa ktorého sa tento zákon ukazuje ako dobrý.

V tomto roku dostala Slovenská obchodná inšpekcia vyše 900 oznámení o pripravovaných predajných akciách. Takmer tretina nespĺňala zákonné povinnosti, nebola podaná včas, chýbali v nej ceny predávaných výrobkov alebo informácie o predávajúcich. „Desať akcií bolo stornovaných a 35 oznámení je v procese hodnotenia,“ spresnila Blehová.

Kvôli opakovaným pochybeniam prišli o živnosť štyri spoločnosti. O ďalších dvoch sa rozhoduje. Za mesiac máj a jún ohlásili predajné akcie už iba dve spoločnosti. „Situácia na trhu sa výrazne zlepšila, o čom svedčí rapídny pokles počtu prijatých podnetov. Pokým v období pred účinnosťou novely sme evidovali 500 podnetov, v súčasnosti je to len 66,“ pripomína Blehová. Ak by spotrebitelia mali akékoľvek pochybnosti alebo chceli upozorniť na nekalé praktiky predajcov, môžu sa ozvať Slovenskej obchodnej inšpekcii.

Ministerstvo hospodárstva chce k lepšej ochrane spotrebiteľa prispieť aj tým, že plánuje vytvoriť kódex spotrebiteľského práva. Ľuďom má pomôcť zorientovať sa v ich právach a firmám v povinnostiach. „V súčasnosti začíname prípravné práce na texte kódexu,“ potvrdil Bányai z rezortu.

© Autorské práva vyhradené

47 debata chyba
Viac na túto tému: #Šmejdi