Opitých vodičov pribúda. Kde je zákon a trest?

Ako skoncovať s opitými vodičmi za volantom? Keďže zlyhali všetky doterajšie opatrenia, prichádza čas na neštandardné a radikálnejšie riešenia.

13.07.2014 15:00
debata (27)

Potvrdzujú to hrozivé policajné štatistiky. Len pri poslednej mimoriadnej celoslovenskej akcii na začiatku prázdnin počas štyroch dní chytili policajti 448 opitých vodičov, z nich takmer polovica nafúkala viac ako jedno promile. Rekordných viac ako štyri promile mal 48-ročný vodič začiatkom pracovného týždňa v rannej špičke v Košiciach. Takýchto vodičov neodrádzajú ani vysoké pokuty či hrozba väzenia.

Vyzerá to tak, že zápas s týmto neduhom okrem policajtov akoby kompetentní vzdali. Ministerstvo vnútra chce zatiaľ len otvoriť odbornú diskusiu o tom, či by sme mohli pri alkohole častejšie používať napríklad krátkodobý pobyt za mrežami alebo verejné pranierovanie opitých vodičov. Tvrdšie sankcie nepripravuje.

Prečítajte si aj glosu Martina Krna Zabijaci v autách.

Politici v parlamente však hovoria, že problém s alkoholom za volantom je alarmujúci. Šéf ústavnoprávneho výboru parlamentu Robert Madej zo Smeru uviedol, že je potrebné vážne sa zaoberať s týmto nebezpečným fenoménom. „Odborníci musia povedať, či má sprísnenie trestov význam alebo akým iným spôsobom by bolo možné, či už prevenciou, alebo inými prostriedkami, zvýšiť bezpečnosť na cestách a znížiť mieru šoférovania pod vplyvom alkoholu,“ povedal Madej. Poslanec KDH Pavol Abrhan sa prihovoril za nové formy postihov. Spomenul napríklad vyradenie motorového vozidla z evidencie.

Jazda s viac ako jedným promile alkoholu je už vyše dvoch rokov trestným činom. Čoraz viac vodičov prekračuje hranicu viac ako dve promile. To je už podľa odborníkov ťažká opitosť, pri ktorej má človek výrazne zníženú pozornosť. Súdy však aj takýmto previnilcom vymeriavajú podmienečné tresty. Za prvé tri mesiace tohto roku odsúdili za jazdu pod vplyvom alkoholu 1 284 vodičov, do väzenia poslali sudcovia 38 vinníkov, 682 dostalo podmienečný trest. Vlani vo väzení z 5 619 odsúdených vodičov skončilo za mrežami len 173, väčšina z nich, 3¤048, dostala len podmienečný trest, ďalší zaplatili pokutu alebo dostali zákaz riadiť motorové vozidlo či trest verejnoprospeš­ných prác.

Na správanie účastníkov cestnej premávky by mali pozitívne pôsobiť rôzne preventívne akcie. Tie by mali byť parketou aj pre samotných výrobcov alkoholických nápojov. Už v 70. rokoch minulého storočia producenti alkoholu v rámci svojich marketingových aktivít vyzývali ľudí, aby nešoférovali opití. Takouto cestou sa snažia ísť pivovary. Slovenské združenie výrobcov piva a sladu v krajských mestách 2. júla organizovalo tretí ročník Dňa zodpovednosti. Popri vodičoch sa združenie zameralo aj na cyklistov. Najväčší producenti piva sa zapojili do projektu OpriBIKE. Vo vybraných prevádzkach na cyklotrasách, kde sa predávajú ich pivné značky, sa cyklisti dozvedia, ako môžu zvýšiť bezpečnosť seba aj iných tým, že uprednostnia nealkoholické nápoje. Združenie výrobcov liehu a liehovín na otázku, či sa podieľa na prevencii, odpísalo, že sa takýmito aktivitami nezaoberá.

Sudca Peter Šamko z Okresného súdu v Pezinku za jedinú cestu považuje dôkladnú prevenciu a ukladanie sankcií. „To znamená časté kontrolné policajné akcie na celom území a ukladanie citeľných sankcií aj v priestupkovom konaní, ak vodič nafúka aj menej ako promile, respektíve ak podstatným spôsobom poruší dopravné predpisy,“ reagoval Šamko. Podľa neho účinkovať by mohli niekoľkoročné zákazy činnosti, zaistenia motorových vozidiel či časté preskúšavanie takýchto vodičov.

Prečo však ľudia na Slovensku pijú veľa a majú problém dodržiavať pravidlá? Dopravný psychológ Karol Kleimann povedal, že ak si policajti myslia, že tých 400 či 600 chytených vodičov za mesiac sú ľudia, ktorí pijú, je to obrovský omyl. „ Je ich minimálne desaťkrát toľko. Keď sa robili prvé prieskumy, ukázalo sa, že opitý Slovák musí urobiť 200 jázd pod vplyvom alkoholu a až potom ho polícia chytí," upozornil Kleimann. Podľa neho by sa výsledok mohol dostaviť, ak by sa kontroly robili častejšie a tresty by boli rozmanitejšie. Do procesu sprísňovania trestov však treba podľa dopravného psychológa začleniť aj lekárov, psychológov a sociológov.

Podobný názor má aj ďalší odborník na liečbu závislostí Ľubomír Okruhlica. Ten tvrdil, že alkohol je na Slovensku celospoločensky vysoko tolerovaný a mnohí vodiči, ktorých polícia prichytí, majú s pitím problémy dlhodobo. „Spoločnosť na alkohol prihliada tak, že to patrí k životu. Čo u nás nefunguje, je poradenstvo, ako je to v iných európskych krajinách,“ upozornil Okruhlica. Podľa prieskumov je na Slovensku okolo 400-tisíc ľudí, ktorí majú problém s alkoholom a nevyhľadali pomoc odborníka.

Zákon ukladá každému, kto pre alkohol prišiel o vodičský preukaz, navštíviť psychiatra alebo psychológa. Ak ten potvrdí diagnózu alkoholika, šofér by sa mal liečiť, ak chce získať vodičský späť.

Čoraz viac prichytených opitých vodičov nafúka viac ako 1 promile a za volant si už neváhajú sadnúť aj ľudia v ťažkom stupni opitosti do troch promile. Odborníci upozorňujú, že pri takom ťažkom stupni opitosti je už výrazne narušená psychomotorika. Len tento týždeň prichytili hliadky pri bežných kontrolách desiatky takýchto vodičov. Jazdu v opitosti nezvládol 18-ročný šofér, ktorý v obci Horná Mariková v Považskobys­trickom okrese prešiel do protismeru, narazil do stĺpa i do oplotenia a bránky rodinného domu. Polícia mladému šoférovi namerala 2,6 promile. V Bratislave zastavila hliadka opitú ženu za volantom v Rači, štyridsaťdvaročná vodička nafúkala 3,5 promile. Uplynulý týždeň policajti len v Žilinskom kraji odhalili 34 vodičov, ktorí si sadli za volant pod vplyvom alkoholu, 15 z nich malo viac ako jedno promile. Okrem toho zastavili aj 30 podgurážených cyklistov.

Za prvý polrok tohto roka zapríčinili opití vodiči každú ôsmu dopravnú nehodu z vyše 6 330 nehôd. Pri nich zomrelo 13 ľudí zo 128 tohtoročných obetí na cestách, čo je každá deviata obeť dopravnej nehody. Alarmujúce čísla tragických nehôd a počtov vodičov, ktorí nafúkali, bude polícia riešiť zvýšením policajných kontrol počas dovolenkovej sezóny. "Tieto opatrenia sú zamerané najmä na najzávažnejšie porušenia pravidiel cestnej premávky, teda maximálne povolenej rýchlosti, požívania alkoholu a iných návykových látok či telefonovanie za volantom. Počas letnej turistickej sezóny bude oproti minulým rokom vykonaných viac dopravno-bezpečnostných akcií, ktoré budú celoslovenského charakteru alebo ešte častejšie v regiónoch, " povedal hovorca policajného prezídia Michal Slivka.

© Autorské práva vyhradené

27 debata chyba
Viac na túto tému: #dopravná nehoda #vodiči #alkohol za volantom #dopravné priestupky