Počet mŕtvych na žilinských cestách môžu znížiť nové diaľnice

Žilinský kraj vedie smutnú štatistiku smrteľných dopravných nehôd za prvý polrok tohto roka aj za celý uplynulý rok. Aj počet ťažko zranených pri dopravných nehodách bol vlani v tomto kraji nad celoslovenským priemerom.

13.07.2014 16:32
Strečno, cesta Foto:
Vlani zomrelo pri dopravných nehodách v Žilinskom kraji 40 ľudí, čo je najviac zo všetkých krajov.
debata (3)

O príčinách vysokej dopravnej nehodovosti sa Pravda rozprávala so Štefanom Machciníkom z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

Je cestná sieť na severozápade Slovenska taká preťažená, že je tu najviac nehôd?
Žilinský kraj, a najmä okolie Žiliny, predstavuje významný dopravný uzol viacerých tranzitných ťahov, východ – západ – sever, čo sa prejavuje aj na zaznamenaných dopravných intenzitách. Vzhľadom na chýbajúce úseky vyššieho dopravného významu, teda diaľnic a rýchlostných ciest, musia túto dopravnú záťaž znášať cesty nižších tried, ktoré neboli projektované na súčasné dopravné požiadavky.

Na cestách Žilinského kraja zomrelo tento rok, rovnako ako vlani, viac ľudí ako v iných regiónoch. V čom vidíte príčinu tohto smutného prvenstva?
Jednou z príčin je práve nadmerné zaťaženie dopravnej siete Žilinského kraja tranzitnou dopravou, v dôsledku čoho vznikajú kolízne úseky ciest s vyšším rizikom výskytu dopravnej nehodovosti. Nehodovosť vo všeobecnosti je však komplexným problémom, kde okrem kvality ciest vstupuje do hry aj ľudský faktor. Na posúdenie rozsahu ľudského faktora v porovnaní s inými regiónmi Slovenska by však bolo potrebné postaviť analýzu na detailnejších údajoch o príčinách dopravnej nehodovosti, a nie výlučne na celkových počtoch.

Bude sa táto nepriaznivá tendencia podľa vášho názoru zlepšovať alebo sa ešte zhorší?
Plynulosť dopravy z hľadiska priepustnosti infraštruktúry je možné zlepšiť len dobudovaním chýbajúcich úsekov ciest vyššieho dopravného významu na exponovaných ťahoch. Momentálne sa rozbehli aktivity v budovaní chýbajúcich úsekov diaľnic v Žilinskom kraji, čo by malo okrem zlepšenia priepustnosti so sebou priniesť aj zníženie dopravnej nehodovosti.

Policajti stále robia preventívne akcie, očakávaný účinok sa však nedostavil…
Aktivity polície v represívnej oblasti predstavujú vo všeobecnosti veľmi účinný nástroj na zníženie nehodovosti, ktorého výsledky by sa mali ukázať už v krátkodobom horizonte. Zároveň platí, že ak ide o činnosť dlhodobého charakteru, účinky sa časom znižujú. To platí obzvlášť v prípade fyzického nasadenia policajných hliadok. Účastník by si mal uvedomiť, že by sa mal správať bezpečne stále, nielen vtedy, ak je v blízkosti hliadka. To zase súvisí do značnej miery s dopravnou výchovou, kde sa vštepujú zásady bezpečného správania. Ide však o dlhodobý proces, ktorého účinky sa zvyknú objaviť až v horizonte niekoľkých rokov až generácií.

Aké opatrenia by teda znížili dopravnú nehodovosť na cestách Žilinského kraja?
Odpoveď vyplýva z uvedených tvrdení. Stručne povedané, je potrebné zabezpečiť kvalitnú dopravnú infraštruktúru, ktorú budú využívať uvedomelí účastníci cestnej premávky s ohľaduplným správaním. V prípade existujúcej dopravnej infraštruktúry je potrebné vykonať inšpekciu úsekov s potenciálom výskytu dopravných nehôd, na ktorých sa vykonajú príslušné opatrenia. Z dlhodobého hľadiska je obzvlášť potrebné posilniť úlohu dopravnej výchovy už od predškolského veku a pokračovať v jej prehlbovaní aj po získaní vodičského preukazu.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #dopravná nehoda #vodiči #Žilinský kraj