O príčinách vysokej dopravnej nehodovosti sa Pravda rozprávala so Štefanom Machciníkom z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.
Je cestná sieť na severozápade Slovenska taká preťažená, že je tu najviac nehôd?
Žilinský kraj, a najmä okolie Žiliny, predstavuje významný dopravný uzol viacerých tranzitných ťahov, východ – západ – sever, čo sa prejavuje aj na zaznamenaných dopravných intenzitách. Vzhľadom na chýbajúce úseky vyššieho dopravného významu, teda diaľnic a rýchlostných ciest, musia túto dopravnú záťaž znášať cesty nižších tried, ktoré neboli projektované na súčasné dopravné požiadavky.
Na cestách Žilinského kraja zomrelo tento rok, rovnako ako vlani, viac ľudí ako v iných regiónoch. V čom vidíte príčinu tohto smutného prvenstva?
Jednou z príčin je práve nadmerné zaťaženie dopravnej siete Žilinského kraja tranzitnou dopravou, v dôsledku čoho vznikajú kolízne úseky ciest s vyšším rizikom výskytu dopravnej nehodovosti. Nehodovosť vo všeobecnosti je však komplexným problémom, kde okrem kvality ciest vstupuje do hry aj ľudský faktor. Na posúdenie rozsahu ľudského faktora v porovnaní s inými regiónmi Slovenska by však bolo potrebné postaviť analýzu na detailnejších údajoch o príčinách dopravnej nehodovosti, a nie výlučne na celkových počtoch.
Bude sa táto nepriaznivá tendencia podľa vášho názoru zlepšovať alebo sa ešte zhorší?
Plynulosť dopravy z hľadiska priepustnosti infraštruktúry je možné zlepšiť len dobudovaním chýbajúcich úsekov ciest vyššieho dopravného významu na exponovaných ťahoch. Momentálne sa rozbehli aktivity v budovaní chýbajúcich úsekov diaľnic v Žilinskom kraji, čo by malo okrem zlepšenia priepustnosti so sebou priniesť aj zníženie dopravnej nehodovosti.
Policajti stále robia preventívne akcie, očakávaný účinok sa však nedostavil…
Aktivity polície v represívnej oblasti predstavujú vo všeobecnosti veľmi účinný nástroj na zníženie nehodovosti, ktorého výsledky by sa mali ukázať už v krátkodobom horizonte. Zároveň platí, že ak ide o činnosť dlhodobého charakteru, účinky sa časom znižujú. To platí obzvlášť v prípade fyzického nasadenia policajných hliadok. Účastník by si mal uvedomiť, že by sa mal správať bezpečne stále, nielen vtedy, ak je v blízkosti hliadka. To zase súvisí do značnej miery s dopravnou výchovou, kde sa vštepujú zásady bezpečného správania. Ide však o dlhodobý proces, ktorého účinky sa zvyknú objaviť až v horizonte niekoľkých rokov až generácií.
Aké opatrenia by teda znížili dopravnú nehodovosť na cestách Žilinského kraja?
Odpoveď vyplýva z uvedených tvrdení. Stručne povedané, je potrebné zabezpečiť kvalitnú dopravnú infraštruktúru, ktorú budú využívať uvedomelí účastníci cestnej premávky s ohľaduplným správaním. V prípade existujúcej dopravnej infraštruktúry je potrebné vykonať inšpekciu úsekov s potenciálom výskytu dopravných nehôd, na ktorých sa vykonajú príslušné opatrenia. Z dlhodobého hľadiska je obzvlášť potrebné posilniť úlohu dopravnej výchovy už od predškolského veku a pokračovať v jej prehlbovaní aj po získaní vodičského preukazu.