Namiesto vpravo jazdia vodiči v strede

Jazda na diaľnici s tromi pruhmi robí Slovákom stále problémy. Aj keď by sa mali podľa vyhlášky zaradiť vpravo a ďalšie pruhy používať len na predbiehanie, často to nie je možné. V čase špičky sú cesty preplnené, vrátiť sa do pomalšieho pruhu nemôžu, a tak sa držia v strednom pruhu.

17.08.2014 17:00
D1, diaľnica, stredný jazdý pruh, vodič Foto: ,
Mnohí šoféri používajú stredný alebo ľavý pruh aj vtedy, keď je pravý voľný. Na snímke diaľnica medzi Bratislavou a Trnavou.
debata (148)

Diaľnica s tromi pruhmi je v súčasnosti len medzi Bratislavou a Trnavou. „Štandardne by sme mali jazdiť v pravom pruhu. Ak je pred nami pomalšie vozidlo a ľavý pruh je voľný, zavčasu sa preradíme do stredu. Po predbehnutí sa vrátime späť. V strednom alebo ľavom pruhu by sme nemali ostávať dlhšie, ako treba. Stáva sa však, že v čase najväčšieho náporu áut je pravý pruh plný, niekedy aj stredný,“ hovorí dopravný analytik Jozef Drahovský.

Aj hovorkyňa policajného prezídia Denisa Baloghová upozorňuje, že vodiči sú povinní používať pravý jazdný pruh. „Za bezdôvodnú jazdu v inom než pravom jazdnom pruhu zákon ukladá sankciu v blokovom konaní do výšky 60 eur,“ hovorí. Ktorý pruh majú vodiči použiť, ak je hustá premávka a tvoria sa kolóny, vyhláška nespomína. Takúto situáciu rieši len pri jazde v obci.

Ak sú na obecnej ceste s dvomi pruhmi kolóny, autá môžu ísť aj súbežne vedľa seba. Mnohí šoféri však stredný alebo ľavý pruh používajú aj vtedy, keď je pravý voľný. Nielenže nedodržiavajú predpisy a spomaľujú ostatných, ale na cestách vyvolávajú napätie.

„Vodičov, ktorí jazdia len v strednom pruhu, volám ,strední piloti'. Raz som si jedného takého odchytil pri pumpe. Opýtal som sa ho, prečo sa nezaradí vpravo. Vraj v pravom pruhu trasie, lebo je vyjazdený od kamiónov. Podľa mňa trochu zveličoval,“ hovorí dopravný konzultant Marián Palesch. Dopravní policajti by si týchto vodičov mali odchytávať, myslí si. „Dajte šoférom viac pruhov a začnú to zneužívať. Ak by ste takto jazdili v Rakúsku alebo Nemecku, okamžite by vás zastavili,“ upozorňuje.

Ďalším dôvodom jazdenia v strednom pruhu je podľa Drahovského nevedomosť. „Policajti by mali chytiť týchto vodičov, dať im testy a hneď by zistili, či ovládajú vyhlášku. Pretože je to jednoznačné nerešpektovanie pravidiel cestnej premávky,“ hovorí. Autá by mali mať na diaľnici rozstup dve až tri sekundy, čo je 70 až 100 metrov.

„Pokiaľ je medzera medzi autami v pravom pruhu menšia ako 100 metrov, je nezmysel sa medzi ne zaraďovať. Problém však je, ak vodiči v strednom pruhu jazdia napriek tomu, že medzi autami v pravom je aj kilometrový rozstup,“ hovorí Drahovský.

© Autorské práva vyhradené

148 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #šoférovanie #stredný jazdný pruh