Len polícia počet tragédií na cestách nezníži

Takmer celá jedna rodina, okrem ťažko zraneného 3-ročného chlapčeka, sa už domov nikdy nevráti, rovnako ako 24-ročný vodič Škody Octavie, ktorý do ich auta pri obci Cabaj-Čápor čelne narazil.

25.08.2014 20:00
nehoda, Cabaj - Čápor Foto:
Na ceste pri obci Cabaj– Čápor zahynuli štyria ľudia. Trojročný chlapček je ťažko zranený.
debata (41)

V jednom okamihu, na jednom mieste vyhasli štyri životy. Pribudnú do hrozivých štatistík, ktoré hovoria, že za sedem mesiacov tohto roka zomrelo na Slovensku pri nehodách už 145 väčšinou nevinných ľudí. Je to o 41 viac ako v rovnakom období minulého roka. To znamená, že viac policajných hliadok, vysoké pokuty či hrozba väzenia nezaberajú. Čo teda dokáže zastaviť alebo aspoň zmierniť tento hrozný stav? Odborníci majú viaceré návrhy. Nájdu však kompetentní odvahu a chuť začať ich konečne zavádzať?

Pri Cabaji-Čápore v okrese Nitra zabíjala v nedeľu večer nezodpovednosť. Autá sa čelne zrazili asi dvadsať minút po 20. hodine na ceste, kde bola plná čiara, bol tu teda zákaz predchádzania. Prečo sa vodič Octavie dostal do protismeru, polícia zatiaľ nezistila. Na príčine môže byť napríklad vysoká rýchlosť, ale aj nesprávne predchádzanie. Vo VW Passat, ktorý išiel smerom do Šale, sa viezol 42-ročný muž, jeho 40-ročná manželka, 12-ročná dcéra a 3-ročný syn. Manželia aj ich dcéra pri nehode zomreli, rovnako aj vodič Octavie. Všetci pasažieri zostali po zrážke zakliesnení v autách, hasičom trvalo ich vyslobodenie asi štvrť hodiny.

Polícia začala trestné stíhanie vo veci pre trestné činy usmrtenia a ublíženia na zdraví. Mladšie dieťa sedelo v detskej autosedačke a pri zrážke sa ťažko zranilo. Podľa Borisa Chmela z Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby SR na miesto nehody dorazili štyri pozemné ambulancie a vrtuľník. Záchranári po príchode skonštatovali u dvoch ľudí, že sú mŕtvi, ďalších dvoch sa pokúšali oživovať. Ale aj tí napokon podľahli svojim zraneniam. Malého chlapca v bezvedomí preložili do vrtuľníka leteckej záchrannej služby. „Chlapec utrpel poranenia hlavy, hornej a dolnej končatiny, bol napojený na umelú ventiláciu pľúc. Po preložení na palubu vrtuľníka ho leteckí záchranári previezli do Detskej fakultnej nemocnice v Bratislave,“ povedala Zuzana Turočeková zo spoločnosti Air – Transport Europe.

Polícia haváriu vyšetruje. „Na mieste nehody bol prítomný aj znalec z odboru cestnej dopravy, ktorého znalecký posudok pomôže odhaliť presnú príčinu tejto tragédie,“ povedala Renáta Čuháková, krajská policajná hovorkyňa v Nitre. Ak vyjde najavo, že je tam nedostatočné dopravné značenie, budú podľa nej navrhovať, aby to správca cesty riešil.

Hoci tu cesta nie je príliš komplikovaná, stalo... Foto: Robert Hüttner, Pravda
Cabaj-Čápor, cesta Hoci tu cesta nie je príliš komplikovaná, stalo sa tu už viacero nehôd.

Cesta v smere od Šale do obce Cabaj-Čápor nie je príliš komplikovaná. Napriek tomu tu už podľa starostu obce Jozefa Ligača bolo viacero nehôd, takúto tragédiu si však nepamätá. K obci vedie rovná vozovka, ktorá sa končí zákrutou a terénnou vlnou, prevýšením. Táto časť je dosť neprehľadná, a preto je tu plná čiara.

„Nehoda sa stala za zákrutou, tam sa cesta vyrovnáva a prichádza terénna vlna. Podľa mojich informácií by mal byť chlapec, čo šoféroval Octaviu, odtiaľto, býval v jednej z našich osád mimo hlavnej časti obce. Predpokladám, že túto cestu poznal, neviem si vysvetliť, čo sa vlastne stalo,“ povedal starosta.

Hrozivé štatistiky úmrtia na cestách sa snaží polícia podľa Denisy Baloghovej, hovorkyne policajného prezídia, znížiť, a preto robí mimoriadne dopravno-bezpečnostné opatrenia na celom území republiky. Do ulíc a na cesty vyrazilo oveľa viac policajtov, okrem dopravných pribudli aj poriadkoví, železniční a hraniční policajti.

„Opatrenia priniesli výsledky. Za júl 2014 polícia zaznamenala v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka pokles dopravných nehôd o 79 a o 11 menej usmrtených. Čo však polícia nie je schopná ovplyvniť, je fatálne zlyhanie jednotlivcov pri nedodržaní dopravných predpisov, ich nepozornosť a neohľaduplnosť voči ostatným účastníkom cestnej premávky,“ upozornila Baloghová.

Dopravný psychológ Karol Kleinmann, prednosta Ústavu psychológie Lekárskej fakulty Slovenskej zdravotníckej univerzity si myslí, že metódy policajnej práce, ktoré boli účinné pred dvadsiatimi rokmi, dnes už nemusia na ľudí platiť. Na dopravnú nehodovosť sa treba podľa jeho názoru pozerať inou optikou, ako len tým, že na cestách bude viac hliadok. Veľa dopravných nehôd zapríčiňujú mladí vodiči, ktorí sú za volantom ľahkovážnejší, nemajú takú zodpovednosť ako rodič, čo vezie vzadu dve deti. Riešením by podľa psychológa boli obmedzenia pre neskúsených vodičov.

„Mali by sa prijať podobné opatrenia ako napríklad v Chorvátsku. Šoféri do 24 rokov si tam môžu sadnúť iba do auta, ktoré má motor s výkonom maximálne 80 kW. Po druhé, musia jazdiť o desať kilometrov nižšou rýchlosťou, ako je predpísaná. V Chorvátsku je tolerovaný alkohol do 0,5 promile, mladí ľudia však majú nulovú toleranciu. Takúto diferenciáciu skupiny, ktorá robí najväčšiu paseku, by sme mali zaviesť aj u nás,“ vraví Karol Kleinmann.

© Autorské práva vyhradené

41 debata chyba
Viac na túto tému: #dopravná nehoda #Cabaj - Čápor