Dopravný analytik: Ľuďom chýba zodpovednosť

Napriek tomu, že policajti robia čím ďalej viac preventívnych akcií a pravidelných cestných kontrol, každú chvíľu sa stávajú tragické dopravné nehody. Od začiatku roka už zomrelo na cestách oveľa viac ľudí ako vlani. O príčinách tohto javu sme sa porozprávali s dopravným analytikom Jánom Bazovským.

26.08.2014 10:00
debata (4)

Prečo na vodičov tak málo zapôsobili policajné kontroly a hrozba vysokých pokút?
Často sa stretávame s názorom, že ohľaduplnejšiu jazdu a zodpovednejšie správanie na cestách dosiahneme represiou, teda prísnejšími zákonmi, pokutami a podobne. To je však len jedna z možností, ale tá, ako vidíme, nefunguje, vodiči ďalej pijú za volantom a dennodenne porušujú predpisy. Teda represia nemôže byť jediná cesta, hoci v súčasnosti sa akosi preferuje iba tá.

Aké sú tie ďalšie možnosti?
Ľuďom jednoznačne chýba zodpovednosť. Kto riskuje zdravie či životy iných, nie je zodpovedný. Viesť ľudí k zodpovednosti, to je celý komplex opatrení, ktoré sa musia začínať už od predškolského veku. Ľudia si musia uvedomiť, že musia žiť podľa určitých pravidiel, že nie sú na svete sami. Už v predškolskom veku by sa mala vštepovať zodpovednosť vo všeobecnosti, z toho potom vyplýva aj zodpovednosť k rodine, financiám a podobne.

Keď je niekto nezodpovedný k svojim financiám, tak utrpí škodu on sám, príde exekútor a zoberie mu dom alebo iný majetok. Ale keď sa nezodpovedne správa na ceste, spôsobí škodu niekomu inému, v lepšom prípade mu nabúra auto, v horšom prípade ho zraní či dokonca pripraví o život. Táto výchova sa u nás zanedbáva. K iným zodpovednostiam existujú rôzne kampane, ktoré financuje štát.

Napríklad k spolužitiu majoritnej časti obyvateľstva s minoritnou rómskou komunitou. Na to sú obrovské projekty. Nenájde sa však jediný projekt, ktorý by sa venoval doprave a viedol by ľudí od škôlky, že raz budú vodičmi, a to je najnebezpečnejšia situácia v bežnom živote, pretože tam môžete kedykoľvek ohroziť iných aj seba. Na Slovensku takýto spôsob výchovy a vzdelávania neexistuje.

Nemali by túto výchovu zabezpečovať autoškoly?
Autoškola učí človeka rozbehnúť sa a zabrzdiť a ešte dopravné predpisy. Ale naučiť človeka slušnému správaniu, to je problém spoločnosti, nie autoškoly. Zoberte si, že dopravná výchova na základných školách, to je niekde jedna hodina za rok. Ale všetko to, čo sa na cestách môže stať, musí človek chápať oveľa skôr, ako sa na tie cesty vôbec dostane.

V niektorých krajinách sú aj spoločenské pravidlá inak nastavené, spoločnosť sa s odstupom správa k ľuďom, čo ignorujú dopravné predpisy, nechce ich prijať medzi seba. Človek nemusí dostať pokutu, aby pochopil, že robí zle. U nás na Slovensku je to zvrátené. Sedíte s kamarátmi v krčme, príde človek, ktorý povie: Teraz som urobil cestu Košice – Bratislava za dve a pol hodiny!

A je z neho najväčší macher v krčme. Namiesto toho, aby ho všetci nakopali do zadku a povedali mu, viac medzi nás nechoď, lebo na tej ceste možno zostali traja mŕtvi, o ktorých ani nevieš, lebo si ich vytlačil do priekopy a ty si uháňal ďalej. Právne vedomie je u nás na bode mrazu, jediná forma, ktorou to chceme vyriešiť, je ukladanie sankcií. Chýba nám správanie anglických džentlmenov, tak nejako by sme sa mali správať na cestách.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #dopravná nehoda #Ján Bazovský