Kusá: Aj rodičia by mali žiadať asistentov a menšie triedy

, 02.09.2014 12:00

Bremeno domácich úloh dnes vnímajú rodičia citlivejšie a sú vo väčšom strese z budúcnosti svojich detí ako kedysi, hovorí sociologička Zuzana Kusá.

Niektorí rodičia hovoria, že deti dostávajú v škole veľa domácich úloh. Sú dnešní školáci viac zaťažovaní školou?
Podľa mňa dnešné deti nie sú viac preťažované ako v minulých generáciách. Vtedy bolo treba tiež robiť veľa domácich úloh a deti omnoho viac memorovali ako teraz.

Prečo teda rodičia chcú menej domácich úloh pre deti?
Bremeno domácich úloh sa teraz vníma citlivejšie. Rodičia nestíhajú pre pracovné zaťaženie a možno si aj sami uvedomujú tvrdú súťaž na pracovnom trhu. Teraz je stres z budúcnosti dieťaťa omnoho väčší, ako bol v minulosti. Kedysi časť rodičov chodila do práce a nesledovala, ako sa dieťa učí. Povedali si, no má trojky, tak sa vyučí. Ľudia tak neprežívali zlé známky, lebo vedeli, že dieťa si nájde prácu, aj keď bude robotníkom. Teraz oveľa viac rodičov chce, aby dieťa šlo ďalej študovať. Zároveň podliehajú kultúrnej predstave, že majú naň dozerať, keď sa učí a majú mu pomáhať.

Majú školy veľké očakávania od rodičov?
To je trvalý problém, že naša škola príliš veľa očakáva od rodičov. Školský systém počíta s prácou rodičov na upevňovaní poznatkov dieťaťa, počíta s ich dohľadom a s domácimi úlohami. Je časť rodičov, ktorá ani neprotestuje a ich deti v škole zlyhávajú. Väčšinou práve na nich sa učitelia sťažujú, že nechodia na rodičovské združenia a nespolupracujú so školou. Myslím si, že od rodičov je tu také nevyslovené očakávanie celodenného vzdelávania, teda, aby škola menej počítala s rodičmi.

Rodičia by si želali aj viac trpezlivosti učiteľov. S čím to súvisí?
To je určite veľmi vážna vec. Súvisí to s preťaženosťou učiteľov, ale aj s tým, že dnešné deti sa správajú inak. Doma majú väčšiu mieru benevolencie, v škole sa nemusia správať ako vojaci na cvičení. Navyše časť rodičov pred deťmi bežne spochybňuje niektoré pedagogické postupy a dieťa potom prichádza do školy s pocitom oprávneného rebelantstva. Učiteľ potom ľahšie stráca trpezlivosť. A trpezlivosť je veľmi dôležitá.

Čo by teda pomohlo?
Asistenti učiteľov v triedach. Nielen tam, kde sú deti zo sociálne znevýhodneného prostredia alebo s poruchami učenia, ale aj tam, kde sú hyperaktívne deti. Práca učiteľa je psychicky nesmierne náročná. Rodičia by mali určite žiadať a držať s učiteľmi v ich požiadavke tried s menším počtom žiakov a v žiadaní asistentov v školách. Aj keď minister sľúbil, že sa zvýši rozpočet na asistentov, podľa mňa je to stále málo.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Učitelia #žiaci #vzdelanie #škola #rodičia #triedy #Zuzana Kusá #sociológ
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku