Tunel začali raziť o 15 rokov neskôr

Tunel Ovčiarsko dostal na priečelie portálu sošku svätej Barbory, ktorá má ako patrónka baníkov, stavbárov i hutníkov ochrániť robotníkov počas prác pri razení tunela.

14.09.2014 18:30
tunel Ovčiarsko Foto: ,
Tunel Ovčiarsko už razia.
debata (50)

Všetci dúfajú, že sa nezopakuje nešťastie z iného diaľničného tunela Šibenik, kde vlani zahynul strelmajster, a že práce budú kvalitne a včas ukončené. Tunel má byť hotový o tri roky.

Tunel dlhý 2¤367 metrov mal motoristom slúžiť už dávno. Jeho prieskumná štôlňa má dlhú históriu, razili ju v rokoch 1997 až 1998. Vtedajší premiér Vladimír Mečiar medzi robotníkov, ktorí sa stretávali z dvoch strán pri prerazení štôlne, síce nepozval žiadnu zo zahraničných celebrít, ako to zvykol robiť pri otváraní dokončených diaľničných úsekov, ale doniesol im stavbársky oldomáš – slovenskú borovičku.  Hoci sa stavba tunela mala začať už rok po prerazení prieskumnej štôlne, zaspala na nasledujúcich 15 rokov a vchody do štôlne zasypali.

Tunel má byť súčasťou 11-kilometrového diaľničného úseku od Hričovského Podhradia po Lietavskú Lúčku. Tento úsek je zase známy tým, že kým sa začal stavať, dva razy mu poklepali základný kameň. Najprv v roku 2010 a potom vo februári tohto roku, keď sa už práce aj reálne začali. Ide o jednu z najzložitejších častí severnej diaľnice, okrem Ovčiarska je súčasťou aj kratší tunel Žilina a 11 mostov.

Tunelom Ovčiarsko, ktorý sa buduje ako dvojrúrový, prechádza trasa diaľnice cez vrch Viešky. Predpokladá sa, že po dokončení tadiaľ denne prejde 18-tisíc vozidiel. Samotná prieskumná štôlňa už nebude mať žiadne využitie, ani ako úniková trasa v prípade havárie. „Pre tunel Ovčiarsko budú razené nové tunelové rúry a tie si navzájom budú plniť funkciu záchrannej únikovej rúry,“ povedal šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš.

Pri razení tunela by mohli baníci a stavbári zužitkovať aspoň niektoré poznatky z razenia štôlne. „Prieskumná štôlňa bola nazvaná ako podrobný inžiniersko-geologický prieskum a z nej všetky výstupy máme. Približne vieme, do ktorých častí a do akých hornín budeme raziť, ale, samozrejme, môžu nastať nepredvídateľné veci. Je to nevyspytateľné, sme v zemi,“ hovorí generálny riaditeľ Doprastavu Juraj Androvič.

Jedenásťkilometrový úsek aj s dvomi tunelmi je momentálne vo výstavbe. Motoristi by po ňom mohli začať jazdiť začiatkom roka 2018. Spolu s nasledujúcim úsekom Lietavská Lúčka – Dubná skala, ktorého súčasťou je aj tunel Višňové a ktorý obíde Strečno, odbremenia krajské mesto Žilina a jeho okolie od náporu tranzitnej dopravy. „To bude niečo, čo Žilina už dlho očakáva, rozhodne to mestu a jeho obyvateľom zásadne uľahčí z pohľadu dopravy,“ konštatuje primátor Igor Choma. Diaľničná výstavba zastala priamo pred Žilinou v roku 2010, obnovená bola po štyroch rokoch.

© Autorské práva vyhradené

50 debata chyba
Viac na túto tému: #tunel #Ovčiarsko