Najviac pirátov polícia chytila v regiónoch Nitry a Prešova

Šoféri z Nitrianskeho a Prešovského kraja dostali od začiatku roka najviac pokút od policajtov. Tí ich síce na ceste nezastavili, rozkaz o zaplatení pokuty aj s fotografiou im však poslali domov. Už osem mesiacov totiž polícia aktívne využíva princíp objektívnej zodpovednosti, pri ktorej je pokutovaný majiteľ vozidla.

01.10.2014 12:00
policia, inteligentne auto, Soitron, kontrola... Foto: ,
Do budúcnosti by mali k mobilným radarom a inteligentným policajným autám pribudnúť aj dve tisícky stacionárnych radarov.
debata (2)

Pri vyše 5 500 deliktoch na celom Slovensku policajti odhalili až 5 000 vodičov, ktorí jazdili nepovolenou rýchlosťou. V Nitrianskom kraji dostalo pokuty až 974 „pretekárov“. Najdisciplino­vanejší sú, naopak, vodiči z Banskobystrického kraja. Najvyššiu pokutu, až 700 eur, dostali dvaja majitelia auta. Jeden z okresu Dolný Kubín, ktorému radar v obci nameral namiesto 50-kilometrovej rýchlosti 119 km/h. Druhý sa zas rútil v Častkovciach 116 km/h.

Keďže majitelia auta pokutu zaplatili hneď, nielenže ušetrili, ale vyhli sa hrozbe, že by im v správnom konaní zakázali šoférovať na pár rokov. Ak by totiž podali proti rozkazu odpor, až potom by polícia začala správne konanie a musela by dokázať, či skutočne auto šoférovali oni. Ak by sa jej to nepodarilo, pokutu by tak či tak platil majiteľ auta. Ten by zároveň mohol prísť aj o vodičský.

Kraje, v ktorých polícia zistila najviac dopravných deliktov
Nitriansky kraj 974
Prešovský kraj 915
Žilinský kraj 739
Trenčiansky kraj 670
Košický kraj 604
Bratislavský kraj 595
Trnavský kraj 568
Banskobystrický kraj 500
(vv), štatistika Policajné prezídium

Prečo Slováci tak často prekračujú povolenú rýchlosť? Dopravný konzultant Marián Palesch ťažko hľadal odpoveď: „Človek je tvor súťaživý a rád skúša, čo motor dá. Alebo si chce dokázať, že predbehne slabšie auto a poruší predpisy. Ťažko povedať, aké pohnútky vedú vodičov k rýchlej jazde,“ hovorí. Môže to byť podľa neho aj stresujúci spôsob života, nervozita, ale aj nedostatočná cestná sieť.

Princíp objektívnej zodpovednosti platí už od júla minulého roka, polícia ho však začala používať až v polovici januára, a to najmä na úsekoch, kde nie je možné auto zastaviť. „Hliadky s radarmi jazdia všade, nielen na rýchlocestách, či diaľniciach, ale aj v obciach, pri školách, priechodoch pre chodcov, nákupných centrách,“ upozornil viceprezident policajného prezídia Ľubomír Ábel. Podľa neho polícia má 24 hodín denne k dispozícií 230 mobilných meračov rýchlosti a 25 ďalších, modernejších, dostane policajná kobra v najbližších dňoch. Rezort vnútra ich nakúpil za 620-tisíc eur. Tie už dokážu podľa Ábela merať rýchlosť vo viacerých jazdných pruhoch, v noci aj v protismere. Využívať ich budú najmä na diaľniciach a rýchlocestách.

Pokuta za priestupok príde držiteľovi vozidla domov, v prípade služobných áut do firmy. Za auto a akékoľvek priestupky je zodpovedný jeho majiteľ, nie vodič. V praxi to znamená, že pokutu môže dostať domov aj človek, ktorý svoje auto predal, ale na nového majiteľa ešte nie je prepísané. Vtedy musí dokázať, že vozidlo šoféroval niekto iný.

Najčastejšie priestupky v rámci objektívnej zodpovednosti

  • prekročenie rýchlosti jazdy, z 5 565 deliktov bolo zistených 5 048 za nedovolenú rýchlosť, najviac v Nitrianskom kraji 965
  • povinnosť zastaviť vozidlo na značke Stop a jazda na červenú – 338 priestupkov, najviac v Prešovskom kraji 101
  • zákaz zastavenia a státia – 93 priestupkov, najviac v Prešovskom kraji 31
  • zákaz predbiehania cez plnú čiaru – 56, najviac v Žilinskom kraji 36

(vv), štatistika Policajné prezídium

Podľa zákona by mal byť rozkaz o uložení pokuty doručený do 60 dní od spáchania priestupku. „Vo väčšine prípadov pošle polícia rozkaz v lehote oveľa kratšej, do 15 až 20 dní. V prípade automatizovaného systému maximálne do 7 dní,“ povedala hovorkyňa policajného prezídia Denisa Baloghová. V prípade, že do 15 dní od doručenia rozkazu zaplatí vodič dve tretiny z celkovej výšky pokuty, polícia ju považuje za uhradenú.

Nitriansky kraj sa nedostal na prvé miesto pre vysokú rýchlosť na R1, ako by sa čakalo. Podľa krajskej policajnej hovorkyne Renáty Čuhákovej išlo najmä o zvýšenú rýchlosť na cestách prvej, druhej aj tretej triedy. „Priemerná pokuta v našom kraji sa pohybuje na úrovni 75 eur. Najväčšia dosiahla výšku 402 eur. Išlo o priestupok, ktorý sme zadokumentovali v okrese Šaľa medzi Šoporňou a Dlhou nad Váhom. Vodič nedodržal rýchlosť,“ hovorí Čuháková.

Keďže smrteľné následky nehôd v Nitrianskom kraji oproti vlaňajšku vzrástli, polícia pritvrdila aj kontroly. „Sústreďujeme sa aj na úseky, kde priestupky nemôžeme riešiť priamo na mieste. Na to nám slúži inštitút objektívnej zodpovednosti,“ dopĺňa Čuháková.

Druhým najčastejším priestupkom je nezastavenie na „Stopke“. „Ťažko sa mi hodnotí, prečo vodiči túto značku nerešpektujú. Môže ísť o hazardérov. Na druhej strane, na mnohých miestach je táto značka osadená neoprávnene a mala by ju nahradiť značka ,Daj prednosť v jazde‘. Nehádzal by som všetko na šoférov, na Slovensku je totiž veľa zmätočného dopravného značenia,“ myslí si dopravný analytik Jozef Drahovský.

Osem priestupkov, ktoré zisťujú objektívnou zodpovednosťou

  • rýchlosť jazdy
  • zákaz predchádzania tam, kde sa to nesmie
  • povinnosť zastaviť vozidlo na príkaz značky „Stoj, daj prednosť v jazde!“
  • zákaz otáčania a cúvania tam, kde to nedovoľuje zákon alebo dopravné značenie
  • zákaz zastavenia a státia
  • prejazd cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané
  • prekročenie stanovenej hmotnosti vozidla
  • zákaz vjazdu, odbočovania alebo prikázaný smer jazdy

Nedodržanie rýchlosti či ignorovanie značky „Stoj! Daj prednosť v jazde“ nie sú jedinými priestupkami, ktoré polícia v rámci objektívnej zodpovednosti sleduje. Je to aj predchádzanie, otáčanie či cúvanie na zakázaných miestach, porušenie zákazu vjazdu či odbočovania. Majiteľov áut, ktorí sa dopustili priestupku, musia zatiaľ policajti vyhľadávať v databáze stále manuálne. S úplnou automatizáciou, teda prepojením všetkých policajných systémov na Slovensku, sa ráta najskôr až od roku 2017.

Pohyb mobilných radarov je známy a verejnosť vie najmä z dopravných servisov a rádií, kde hliadky sú. Do budúcnosti by mali k mobilným radarom a inteligentným policajným autám pribudnúť aj dve tisícky stacionárnych radarov. Súťaž na ne ešte nebola vypísaná, ale polícia už zanalyzovala a vytypovala miesta, kde by mali v budúcnosti stáť.

„Polícia má vytypovaných 1 100 najrizi­kovejších miest, kde by mohli byť umiestnené,“ doplnil Ábel. Ak sa rozšíria elektronické systémy, Ábel hovorí, že policajtov bude na cestách menej. „Budeme ich môcť použiť najmä tam, kde je ohrozená bezpečnosť ľudí,“ zdôraznil.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #polícia #pokuty #vodiči #objektívna zodpovednosť