Pacienti čakajú na vyšetrenie, aj keď si ho zaplatia

05.10.2014 20:00, aktualizované: 06.10.2014 07:00
nemocnica, pacient, čakáreň, lekár
Ilustračné foto. Autor:

Zaplatili za prednostné vyšetrenie a napriek tomu museli čakať. Pacienti z viacerých regiónov Slovenska sa sťažujú, že ich lekár prijal omnoho neskôr, ako boli dohodnutí, a poplatok im neodpustil.

Objednali sa napríklad na deviatu, lekár ich však vyšetril o 30 či 40 minút neskôr. Poplatok za objednanie, ktorý sa pohybuje od 5 do 10 eur, však museli zaplatiť. Zástupcovia pacientov volajú po zmene, niektorí lekári si vraj robia, čo chcú.

Zvolenčanka Jana sa k svojej gynekologičke objednala za 10 eur. Kvôli práci si vybrala poobedňajší termín a do čakárne prišla v predstihu. Lekárka ju však prijala až po trištvrte hodine. „Mrzí nás to, prišlo nám veľa akútnych pacientov a máme sklz,“ znelo vysvetlenie. Napriek tomu si sestrička vypýtala plnú sumu za prednostné vyšetrenie, teda 10 eur. Monika zo západného Slovenska mala inú skúsenosť. Keďže jej reumatológ polhodinu meškal, vypýtal si od nej polovicu poplatku. Namiesto 10 zaplatila len 5 eur.

Alena z Bratislavy tiež čakala hodinu napriek tomu, že bola objednaná. „Pani doktorka dochádza. Ráno bývajú kolóny, poznáte to,“ znelo vysvetlenie sestričky, prečo alergologička stále nie je v ambulancii. Poplatok 10 eur si nakoniec nevypýtala.

Vyberanie peňazí za prednostné vyšetrenie upravuje zákon o rozsahu zdravotnej starostlivosti. Výšku poplatku navrhuje lekár, schvaľuje ho samosprávny kraj. Priestor na platené vyšetrenia nesmie presiahnuť štvrtinu ordinačných hodín. Medzi hodinami, ktoré sú určené pre platiacich pacientov, musia byť vyčlenené aspoň dve hodiny pre neplatiacich. To, či má lekár právo vyberať poplatok aj v prípade, že pacienta nezoberie včas, zákon neurčuje. Každá ambulancia si tak stanovuje vlastné pravidlá.

Podľa prezidenta Asociácie súkromných lekárov Ladislava Pásztora je nezmyselné túto otázku otvárať. „Zdravotnícke služby nie sú ako výroba tankov. Nedá sa ich normovať. Ak je objednaný pacient spokojný s lekárom, aj keď ho prijal neskôr, poplatok mu zaplatí. Je to na obidvoch,“ hovorí Pásztor. Podľa neho má byť pacient pripravený, že u lekára musí počkať a byť trpezlivý. Pripúšťa však, že ak by pacient čakal viac ako 30 minút, poplatok by mu vrátil a ospravedlnil by sa.

Za poplatkom vraj netreba vidieť len objednanie na konkrétny čas, ale aj možnosť „predbehnúť“ ostatných. Upozorňuje na to Marián Kollár, prezident Slovenskej lekárskej komory. „Ak sa aj pacient dostane do ambulancie o hodinu neskôr, ako bol objednaný, stále ho vyšetria rýchlejšie ako ostatných, hoci boli v čakárni pred ním,“ hovorí Kollár. V prípade, že by mu lekár poplatok odpustil, bol by podľa neho zvýhodnený. O znížení poplatku v prípade nedodržania dohodnutého času by preto neuvažoval.

Iný názor majú pacienti aj niektorí lekári. Napríklad podľa bratislavskej pediatričky-nefrologičky Zuzany Kizekovej je základnou slušnosťou k pacientovi, aby od neho lekár po omeškaní nepýtal poplatok. „Za prednostné vyšetrenie vyberáme symbolických päť eur. Ak ale máme sklz viac ako 10 minút, peniaze už nežiadame,“ hovorí.

V ambulancii košického neurológa Vladimíra Šafčáka sa tiež rozhodujú podľa toho, aké veľké meškanie majú. „Ak sa vyšetrenie oproti objednanému termínu posunie o 15 minút, ešte poplatok vyberieme. Je to o dohode,“ vysvetľuje.

Niektorí oslovení lekári peniaze za prednostné vyšetrenie nechcú. Snažia sa predísť podobným škriepkam a nervozite. Prijať pacienta na presnú hodinu je podľa nich náročné. Niektoré vyšetrenia sa môžu predĺžiť alebo im do ambulancie privezú akútne stavy.

„Ak by sa nazbieralo viacej akútnych pacientov, časový rozpis objednaných by sa nám úplne rozsypal. A to nepotrebujeme,“ upozorňuje žilinská pediatrička.

Systém do platenia prednostných vyšetrení chce vniesť predseda združenia Slovenský pacient Radoslav Herda. Navrhuje určiť čas omeškania, do ktorého by ešte pacienti boli povinní lekárovi zaplatiť.

„Mohla by to byť polhodina. Ak by aj lekárovi prišiel akútny pacient a objednaných by musel posunúť, stále by stíhal termíny. Zároveň by pacient nemal pocit, že lekárovi musí zaplatiť aj po hodine omeškania. 30 minút je podľa mňa akurát,“ vysvetľuje. Podľa neho by na lekárov mali tlačiť jednak pacienti, ako aj rôzne komory a združenia.

„Ak si dnes lekár vypýta poplatok aj v prípade, že pacienta zoberie o hodinu, je to neférové. Poznám aj prípady, keď pacienta odmietli objednať na ďalší termín, ak nechcel poplatok zaplatiť. Pritom si len pýtal službu, za ktorú zaplatil, ale nedostal ju včas,“ pripomína Herda.

Ministerstvo zdravotníctva v súčasnosti pripravuje novelu zákona o rozsahu zdravotnej starostlivosti, ktorá má riešiť aj poplatky. Platbu za neskoro poskytnuté a zároveň platené vyšetrenie však upravovať nebude. „Je na samotnom poskytovateľovi, či od pacienta, ktorého neošetril v presne objednanom čase, bude pýtať poplatok alebo nie,“ uzatvára hovorkyňa rezortu Martina Šoltésová.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#lekári #pacienti #prednostné vyšetrenie
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku