Problém je však najmä pri cudzích jazykoch. Knihy a zošity, ktoré na tieto predmety žiaci potrebujú, stoja aj 20 eur a rodičia ich väčšinou musia kupovať.
Zmenu má priniesť poslanecký návrh, ktorý sa chystá predložiť Ľubomír Petrák zo Smeru. Ten na rokovaní školského výboru parlamentu nepriamo predstavil zámery rezortu školstva pri riešení problémov chýbajúcich učebníc. „Doteraz nie je možnosť, aby ministerstvo školstva preplácalo školám učebnice. Keďže ich je v školách nedostatok a neexistujú dostatočné kapacity, aby sa učebnice centrálne zabezpečili, vytvára sa možnosť, aby si školy knihy, ktoré sú schválené a zaradené v zozname, kúpili,“ uviedol Petrák.
Rezort školstva sa podľa štátneho tajomníka Juraja Draxlera „s tým návrhom plne stotožnil“. „Snažíme sa o to, aby bol k dispozícii nástroj, ktorý nám umožní, aby školy získali prostriedky, z ktorých by si mohli zaobstarať učebnice a jednoducho nenútili rodičov nakupovať ich na voľnom trhu,“ povedal po rokovaní výboru Draxler. Upozornil pritom najmä na problém pri kupovaní kníh a pracovných zošitov cudzích jazykov.
Učitelia chcú väčšiu voľnosť pri výbere kníh
S takýmto riešením by predbežne boli spokojní aj učitelia, ktorí už dávnejšie volajú po otvorení trhu s učebnicami. Chcú, aby školy mali väčšiu voľnosť pri výbere a nákupe učebníc a pracovných zošitov a neboli obmedzované tým, čo bezplatne ponúka rezort školstva. „Ten návrh zrejme vychádza aj z podnetov z učiteľských kruhov a riaditeľov škôl,“ hovorí Miroslav Sopko zo Slovenskej komory učiteľov. To, koľko školy vyberajú od rodičov na nákup pracovných zošitov na cudzie jazyky, je podľa neho rôzne. Škola, ktorej sa podarí zohnať sponzorov alebo viac financií cez radu rodičov, pýta potom od rodičov menej, v školách, kde sú deti zo sociálne slabších rodín, to riešia kopírovaním materiálov. Niekde rodičia na pracovné zošity doplácajú zopár eur, inde aj desiatky.
Chystaný návrh však trh s učebnicami zatiaľ neotvorí. „Do budúcnosti sa budeme snažiť vytvoriť taký systém obstarávania učebníc, aby podľa možnosti školy mali na výber z viacerých kníh, ale to zatiaľ nie je súčasťou tohto návrhu,“ povedal Draxler. Teraz ide rezortu podľa neho najmä o to, aby sa rodičia nedostávali do situácie, keď sú školami akoby nútení kupovať učebnice za svoje peniaze.
Reforma môže stroskotať na peniazoch
O tom, ktorých učebníc a pracovných zošitov by sa to týkalo, ale aj o tom, za akých podmienok by školy mohli získať príspevok na učebnice, Draxler zatiaľ nechcel hovoriť. Ak chystaný návrh prejde, do praxe ho chcú zaviesť čím skôr. Podľa predloženého návrhu by sa príspevok na učebnice prideľoval podľa počtu žiakov jednotlivých ročníkov školy, výšky príspevku na učebnice na žiaka príslušného ročníka a druhu školy, pričom bude závisieť aj od toho, koľko peňazí bude mať k dispozícii rezort školstva.
Na peniazoch pritom môže reforma učebnicovej politiky stroskotať. „Akékoľvek pokusy budú stáť a padať na financiách a na tom, či sa bude v tejto oblasti šetriť,“ hovorí Sopko.
Návrh na zmenu v učebnicovej politike, ktorý predložil poslanec Petrák (Smer), predbežne odobrili aj viacerí opoziční poslanci vrátane bývalých ministrov školstva Eugena Jurzycu (SDKÚ) a Martina Fronca (KDH). Zmena však zatiaľ neprešla, keďže Petrák ju predložil ako pozmeňovací návrh k diskutovanej zmene v novele školského zákona, ktorá má zakázať predaj niektorých druhov potravín v školských bufetoch a automatoch. Práve to kritizoval nezaradený poslanec Miroslav Beblavý. „Sú tam veci, ktoré nemajú žiadnu súvislosť s predkladanou novelou zákona,“ povedal Beblavý. Školský výbor parlamentu návrh novely napokon neodsúhlasil.
Petrák po rokovaní potvrdil, že pripravované zmeny, ktoré sa týkajú učebníc, ale aj materských škôl a financovania športovísk, opätovne predloží na najbližšej schôdzi parlamentu. Tá sa začne na budúci týždeň. Ak zmena prejde, účinná by podľa neho mala byť v deň zverejnenia v Zbierke zákonov.