Banskobystrický primátor Peter Gogola sa dostal do sporu so spoločnosťou Google. Jeho predvolebné bilbordy totiž pripomínajú výzorom domovskú stránku známeho internetového prehliadača a jej logo pozmenil na svoje priezvisko. Spoločnosť Google to považuje za zásah do svojich práv a žiada nápravu.
O post primátora sa Gogola ako nezávislý kandidát uchádza druhýkrát. Jeho bilbordy, namierené proti ľavicovým poslancom či nezávislému protikandidátovi, ktorý má podporu Smeru, sú umiestnené na rôznych miestach v celom meste.
Ich podobnosť so stránkou prehliadača je očividná. Spoločnosť Google potvrdila, že na nič také súhlas nedala. „Je pravidlom, že akékoľvek grafické alebo slovné prvky korporátnej identity nie je možné využiť bez povolenia spoločnosti, ku ktorej sa viažu. Vzhľadom na to, že uvedené logo a ďalšie prvky boli využité bez nášho vedomia, požiadali sme o nápravu a veríme, že k nej dôjde čo najskôr,“ uviedla vo svojom stanovisku.
Zdôraznila tiež, že v žiadnom prípade nepodporuje nijakú politickú stranu alebo kampaň. Podľa Gogolu jeho bilbordy do práv spoločnosti nezasahujú. „Pred distribuovaním predmetných prezentačných materiálov bola ich vizualizácia dôkladne právne ošetrená a z môjho pohľadu teda nedošlo k porušeniu ani zásahu do práv spoločnosti Google,“ uviedol. Potvrdil, že podnet spoločnosti dostal. Na otázku, či súčasné bilbordy odstráni, priamo neodpovedal. Uviedol iba, že podnet dal okamžite podrobiť právnej analýze a jej výsledky oznámi najneskôr v pondelok na budúci týždeň.
Gogola v podstate podľa odborníka na reklamu Maroša Havrana využil farby a vizuál Googlu, aby sa pohral so svojím menom. „Rozumiem tým pohnútkam, že to mal byť fór, ktorý upúta, no skôr by som to nazval bezbrehou trúfalosťou, pretože neverím, že by primátor Banskej Bystrice nevedel o tom, že porušuje autorské právo alebo napodobňuje vizualizácie duševného vlastníctva niekoho iného,“ povedal.
Firmy, ktoré sa takýmto počínaním cítili dotknuté, spravidla požiadali o stiahnutie predvolebných reklám. Buď to urobia kandidáti dobrovoľne, alebo im to nariadi súd, čo však môže byť až po voľbách. „Firmy sa prirodzene bránia, aby napríklad cez podobné vizuály boli stotožňované s politikou alebo nejakou osobou, pokiaľ sa samy pre to nerozhodnú. Môžu dokonca žiadať aj určité odškodné,“ naznačil Havran.
Podobné veci sa stali už aj v minulosti, no išlo skôr o menej zdatných kandidátov v menších mestách alebo o kandidátov na poslancov, ktorí s predvolebnou reklamou nemali nijaké skúsenosti. „Tu sa určite nedá hovoriť o neskúsenosti, od primátora veľkého krajského mesta by som to nečakal,“ dodal Havran.
Logo firmy je chránené jeho registráciou ako ochrannej známky, pri porušení jej zákonnej ochrany sa majiteľ môže obrátiť na súd. Riaditeľka odboru známok a dizajnov Úradu priemyselného vlastníctva Zdena Hajnalová však pripomína, že nie je vylúčená ochrana aj nezapísaného označenia. „To znamená, logo nie je registrované ako ochranná známka, ale sa masívne používa a z titulu tohto používania má právo jeho užívateľ brániť sa proti používaniu zhodného a podobného označenia, a to súdnou cestou,“ uviedla.
V nadchádzajúcich komunálnych voľbách v Banskej Bystrici kandiduje na post primátora rekordný počet kandidátov, až 15. Z nich ôsmi ako nezávislí a ostatní ako kandidáti politických strán.