RTVS kúpila novú reláciu. Sledovanosť má slabú

Potajomky a bez akejkoľvek propagácie. Takto začala novú reláciu Víkend vysielať verejnoprávna Jednotka. Magazín s krátkymi reportážami, ktorý diváci uvidia každý týždeň v pondelok o 22.15 h, si objednala v externej firme. Jeho sledovanosť je zatiaľ hlboko pod priemerom celej televízie. Každý diel pritom stojí 8 400 eur.

23.10.2014 13:00
František Borovský Foto: ,
Novú reláciu si RTVS objednala u Františka Borovského.
debata (43)

Jednotka spustila novú reláciu minulý pondelok. „Ide o publicistický cyklus s verejnoprávnym rozmerom. Prináša informácie užitočné pre divákov a zaujímavosti zo života okolo nás,“ uviedol PR manažér RTVS Juraj Kadáš.

Napríklad prvá časť Víkendu trvala 28 minút a ponúkla šesť krátkych reportáží. V prvej predstavili metódu, pomocou ktorej môže aj nevidiaci človek vidieť. V druhej spomenuli majiteľa známeho modrého diamantu z lode Titanic, ktorý údajne žil na Slovensku. Ďalšie reportáže ponúkli príbeh dôchodkyne či upozornili rodičov na to, aký jednoduchý môže byť únos ich dieťaťa. Jednotlivé príspevky spájal hlas moderátora, ktorého však na obraze nebolo vidieť.

Prečítajte si komentár Petra Javůrka Veľké malé domov.

Mediálni analytici a viaceré portály televízii vyčítali, že túto reláciu pred prvým odvysielaním vôbec nepromovala. Mala síce viaceré upútavky v hlavnom vysielacom čase, neposielala však tlačové správy ani žiadne ukážky, ktoré by si diváci mohli všimnúť mimo samotnej televízie. RTVS tvrdí, že pred jednotlivými dielmi sa pravidelne opakujú upútavky.

„Táto novinka sa zrazu vyskytla v pondelkovom vysielaní. RTVS nekomunikovala, že aj takýto žáner chce mať a pripravuje ho do výroby,“ poznamenal Martin Gonda, mediálny analytik NEWTON Media. Aj to mohlo spôsobiť, že prvý diel Víkendu mal hlboko podpriemernú sledovanosť. V cieľovej skupine 12+ ho pozeralo 48-tisíc divákov pri trhovom podiele tri percentá, druhá časť dosiahla takmer šesť percent. Na porovnanie, podobne zameraná relácia Reflex, ktorú vysiela konkurenčná Markíza od roku 2006, dosahuje v skupine 12+ až 30,3-percentný podiel.

Prečo Jednotka držala novú reláciu v tajnosti? Môže to súvisieť s jej pozadím, keďže Víkend dodáva externá spoločnosť FBC Media v spolupráci s Vantage, s. r. o. Konateľom FBC Media je František Borovský, ktorý len vo februári skončil na poste šéfa konkurenčnej JOJ-ky. Jednotka si u neho objednala spolu 11 častí, pričom každý diel stojí 8 400 eur vrátane dane. Cena za Víkend sa teda vyšplhá na 92 400 eur. Podľa hovorcu RTVS je väčšina nákladov na strane dodávateľa, teda firmy Borovského.

Denník Pravda sa Borovského snažil osloviť s otázkou, či projekt televízii ponúkol sám, alebo s návrhom prišla RTVS. Na uvedené otázky odpovedal cez Tomáša Sládečka z produkčnej spoločnosti Vantage, pričom zareagovali len na čísla sledovanosti. „So sledovanosťou sme spokojní. Medzitýždenne sme totiž zaznamenali nárast. To nás utvrdzuje v tom, že relácia má pozitívne a rastúce krivky,“ odpísal Sládeček.

Chceli sme porovnať, koľko stojí výroba jedného dielu konkurenčného Reflexu na Markíze. Televízia to však považuje za internú informáciu, ktorú nezverejňuje. Reflex na rozdiel od Jednotky pripravuje sama a vysiela ho každý pracovný deň.

Podľa mediálnych analytikov by si verejnoprávna RTVS mohla podobnú reláciu vyrobiť aj sama a nemusela na to využívať externé firmy. „Napríklad rozhlasoví redaktori majú bohaté skúsenosti a tipy na témy a konkrétnych ľudí. Už roky totiž pripravujú publicistiku o ľuďoch z regiónov, povedzme rozhlasovú reláciu s názvom Pozvete nás ďalej?,“ uviedol Gonda.

Mediálna analytička Zuzana Mistríková oponuje. „Dodávanie relácií externými firmami je u nás bežné. Ak spĺňa požadované štandardy Jednotky, nemožno ju zavrhnúť len kvôli tomu, že ju vyrába firma bývalého šéfa konkurenčnej televízie,“ povedala.

Verejnoprávna televízia vysvetľuje, že o zaradení každého projektu do vysielania rozhodujú interné procesy. Schváliť ho musí aj Programová rada RTVS. Výhodou podľa Jednotky je, že Víkend pripravuje tím ľudí s bohatými skúsenosťami. Viacerí z nich sa predtým podieľali na príprave markizáckeho Reflexu. Ak sa tento formát osvedčí, Jednotka pripúšťa, že ho bude vyrábať sama.

© Autorské práva vyhradené

43 debata chyba
Viac na túto tému: #RTVS #slovenská televízia #sledovanosť #František Borovský