Rušenie útvarov a výpovede. Železniční hasiči končia

Zo šiestich útvarov železničných hasičov, ktoré boli po celom Slovensku, zostal už len jeden v Košiciach. Závodných požiarnikov dlhé roky zamestnávali Železnice SR, na jar však prešli pod železničnú spoločnosť ZSSK a Cargo a to bol začiatok ich konca.

04.11.2014 13:00
debata (8)

Najprv skončili útvary v Žiline, Čiernej nad Tisou a vo Zvolene, teraz nasledujú Bratislava a Nové Zámky. Železničná spoločnosť argumentuje analýzou, ktorá hovorí, že vlastnú protipožiarnu ochranu nepotrebuje. O prácu môže prísť asi sto ľudí. Požiarnici na železnici fungovali 60 rokov.

„Nikto nám nič nepovie, čakáme na tie najhoršie správy. Atmosféra je na bode mrazu, máme strach z toho, čo bude. Sme sklamaní, keďže všetci kompetentní len nečinne sedia a prizerajú sa, ako pokračuje naša likvidácia,“ napísal Pravde železničný hasič pod podmienkou zachovania anonymity.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) si v auguste dala vypracovať analýzu, či potrebuje vlastných požiarnikov. Pritom ešte v apríli tvrdila, že ich na svojich úsekoch chce mať a od železníc si prenajala 105 ľudí.

Analýzu postúpila krajským riaditeľstvám hasičského a záchranného zboru. Len tie majú právo zriadiť a zrušiť závodné útvary. Riaditeľstvo v Nitre potvrdilo zrušenie hasičov v Nových Zámkoch, nasledovať bude Bratislava.

Rozhodnutie o rušení útvaru v Nových Zámkoch nadobudlo právoplatnosť k 15. októbru. „Áno, je to pravda. Železniční hasiči v ďalších útvaroch definitívne končia. Po Nových Zámkoch bude nasledovať Bratislava,“ potvrdila podpredsedníčka Odborového združenia železničiarov Darina Fabuľová. O osude košického závodu sa ešte rozhoduje.

Železničná spoločnosť tvrdí, že hasičské útvary neboli dostatočne vyťažené a zanikol dôvod, prečo ich udržiavať. „Investovali sme značné finančné prostriedky do zníženia rizika vzniku požiarov vo všetkých našich objektoch,“ povedala hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová. Podľa jej slov sa snažia racionalizovať náklady a zlepšiť celkové fungovanie spoločnosti. Analýza, ktorú ohrození hasiči spochybňujú, stála 25-tisíc eur.

Požiarnici v súčasnosti dostávajú náhradné pracovné ponuky. „Napríklad na miesto výpravcov či výhybkárov. Nemá to nič spoločné s tým, čo sme vyštudovali alebo robili predtým. Neviem o tom, že by niekto prijal túto ponuku. Každým dňom sa to môže zmeniť. Alebo to prijmeme, alebo nás vyhodia,“ zhodnotil hasič. V posledných dňoch už nechodia ani na výjazdy, namiesto nich idú štátni hasiči. Zamestnanci odovzdávajú pracovné pomôcky, strážia techniku a pomaly sa pripravujú na odchod.

Železniční hasiči tvrdia, že sú špeciálne vyškolení a majú viac skúseností či už pri únikoch nebezpečných látok, ekologických haváriách, či zásahoch pod trakčným vedením. Po zrušení polovice útvarov ich nahradzujú požiarnici, ktorí spadajú pod rezort vnútra.

„Naši príslušníci bežne zasahujú v obvodoch závodných hasičských útvarov. Je to najmä pri dopravných nehodách, únikoch nebezpečných látok, požiaroch budov a iných mimoriadnych udalostiach,“ vysvetlila Silvia Jančovičová, hovorkyňa prezídia hasičského a záchranného zboru.

Závody protipožiarnej ochrany boli v šiestich lokalitách, Bratislave, Nových Zámkoch, vo Zvolene, v Žiline, Košiciach a v Čiernej nad Tisou a zamestnávala ich štátna firma Železnice SR.

Celý problém vznikol po tom, čo železniciam na základe analýzy zanikla povinnosť mať vlastné hasičské útvary. Predpokladali, že polovicu z nich si prenajme ZSSK a druhú polovicu Cargo. Nákladné Cargo si však dalo vypracovať vlastnú analýzu, podľa ktorej závody vo Zvolene a v Žiline nepotrebuje vôbec, tie následne zanikli. Hasičské služby v Čiernej nad Tisou si zase zabezpečilo externe, súkromnou spoločnosťou. Za to si vyslúžilo kritiku, firmu si totiž vybralo bez verejného obstarávania. Nákladný prepravca cez svojho hovorcu Martina Halandu tvrdí, že týmto obchodom výrazne ušetril. O koľko však nie je známe. Železnice predtým nedokázali vyčísliť, koľko platili za útvar v Čiernej nad Tisou.

ZSSK si na rozdiel od Carga útvary v Bratislave, Košiciach a Nových Zámkoch v apríli ponechala, čím zamestnala 105 ľudí. Ani nie rok po tom si však takisto dala vypracovať analýzy, na základe ktorých aktuálne zanikol útvar v Nových Zámkoch a rozhodnutie o zrušení bolo vydané aj pre útvar v Bratislave. Košickí hasiči zatiaľ ostávajú.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #hasiči #Železničná spoločnosť Slovensko #železniční hasiči