Bude pokračovať v tom, čo začal pred pár mesiacmi najskôr ako Pellegriniho poradca a neskôr štátny tajomník. Ráta tiež s tým, že „v rozbehnutom vlaku“ bude potrebovať aj nového štátneho tajomníka, jeho meno a čas nástupu však neprezradil.
„Do konca roka predstavíme nové štátne vzdelávacie programy, na ktoré pedagogická verejnosť už netrpezlivo čaká,“ prisľúbil Draxler krátko po svojom vymenovaní za ministra školstva. Nové vzdelávacie programy pre materské a základné školy, na základe ktorých si tie robia učebné osnovy, sa pritom chystajú už vyše roka. Pripravené boli ešte za exministra Dušana Čaploviča, navrhnuté učebné plány pre základné školy však vyvolali medzi učiteľmi veľké diskusie. Časť škôl, ktorá si pripravuje učebné plány sama, totiž odmieta, aby školy boli opäť prísne zviazané rozpísaním učiva po jednotlivých ročníkoch. Pellegrini aj Draxler už prisľúbili kompromis a tým školám, ktoré si želajú väčšiu slobodu, možnosť robiť si osnovy samy.
Nová verzia štátnych vzdelávacích programov však doteraz nebola zverejnená. Aj preto nie je zatiaľ jasné, či zostane angličtina povinným cudzím jazykom žiakov základných škôl a či druhý cudzí jazyk na základných školách bude po novom nepovinný. Nový minister v utorok v súvislosti s výučbou jazykov na školách len zdôraznil potrebu kvalitných učebníc cudzích jazykov či dobrej metodiky, ktorú by mali jazykári dostať k dispozícií, ale aj nutnosť kvalitných učiteľov na školách.
Vladimír Crmoman zo Slovenskej komory učiteľov upozorňuje, že v celom procese prípravy nových vzdelávacích programov chýba transparentnosť a učiteľom spätná väzba o tom, ako boli spracované ich pripomienky. „Myslím si, že nie je dôvod veci tajiť a bolo by vhodné, aby sa ešte pred schválením zverejnili najaktuálnejšie verzie programov s analýzou toho, aké k nim boli pripomienky, ktoré boli prijaté a ktoré zamietnuté, s vysvetlením prečo,“ povedal Crmoman.
Nový šéf rezortu školstva v utorok zároveň potvrdil, že dlho chystaný zákon o financovaní škôl sa odkladá na budúci rok. Dôvodom sú chýbajúce dáta a analýzy dosahov chystaných zmien. Riešenie problémov a rozdiely vo financovaní škôl sa tak podľa Crmomana odsúvajú. Na budúci rok by mali byť hotové aj ďalšie novely, pričom ministerstvo sa chce zamerať najmä na „odbyrokratizovanie“ školstva a zmenu systému ďalšieho vzdelávania učiteľov, po ktorom volajú samotní učitelia. „Je to jedna z veľkých tém, ktorú sme načali s pánom ministrom Pellegrinim. V tom budeme pokračovať tak, aby učitelia mali to, čo pre svoju prácu potrebujú mať, mohli sa sústrediť na poslanie vzdelávať žiakov a nemuseli bojovať s papiermi,“ sľúbil pedagógom nový minister.
Draxler je nestraník, na univerzite v Nemecku študoval sociálne vedy a vo Veľkej Británii komparatívnu politológiu. Istý čas pracoval v bruselskom analytickom Centre pre európske politické štúdie, pedagogickú prax si vyskúšal na vysokých školách v Prahe. V lete po nástupe Pellegriniho na post ministra školstva sa stal jeho poradcom, neskôr bol vymenovaný za štátneho tajomníka.