Vlaky sa stretli na jednej koľaji. Vinníka hľadá polícia

Strach a zdesenie. Ľudia, ktorí v utorok večer cestovali rýchlikom smerom do Košíc, sa báli o svoj život. Na jednej koľaji sa totiž stretli dva protiidúce vlaky.

27.11.2014 13:00
vlaky, zrážka, cestujúci, koľajnice, koľaje, Foto:
Vlaky postavili bližšie k sebe, aby cestujúci mohli vystúpiť.
debata (24)

Rušňovodič si to všimol až vtedy, keď sa blížil k druhému vlaku. Nikto sa nezranil, celý incident sa totiž odohral na stanici a vlak išiel pomaly. Príčina omylu zatiaľ nie je známa. Pochybiť mohla technika, ale aj zamestnanci železníc.

Vlaky sa stretli na železničnej stanici v obci Kriváň v Detvianskom okrese. Tesne pred ôsmou večer do nej vošiel rýchlik, ktorý premáva z Bratislavy do Košíc. Na jeho koľaji však už stál osobný vlak smerujúci z Lučenca do Zvolena. „Rušňovodič rýchlika si všimol, že vošiel na nesprávnu koľaj podľa postavených výhybiek. Rýchlosť rýchlika bola malá a bol by zastal asi 150 metrov od osobného vlaku,“ vysvetľuje Martina Pavliková, hovorkyňa Železníc SR. Keďže išlo o mimoriadnu udalosť spojenú s vyšetrovaním a zdržaním, vlak potiahli bližšie k stanici.

„Vlaky zastali len pár metrov od seba. Ešte šťastie, že to bolo na stanici. Meškali sme hodinu a pol, pritom nás nikto neupozornil, čo sa deje. Len vyhlásili, že budeme meškať z technických príčin. Najskôr 15 minút, potom hodinu, nakoniec 90 minút. Prišli policajti a fotili si to,“ hovorí cestujúca Andrea z Banskej Bystrice, ktorá sa ozvala denníku Pravda. Celá udalosť ju veľmi vystrašila. Kvôli rýchliku meškali aj ďalšie tri vlaky, spolu 291 minút.

Podľa železníc k zrážke nemohlo dôjsť. „Rýchlik sa pohyboval minimálnou rýchlosťou. Z hľadiska bezpečnosti železničnej dopravy však ide o udalosť, ktorá je predmetom vyšetrovania,“ dopĺňa Pavliková s tým, že sa nikto nezranil.

Železničná polícia vo Zvolene sa incidentom zaoberá. „Preveruje ho ako priestupok na úseku železničnej dopravy. Robí to aj v spolupráci so strediskom bezpečnosti a inšpekcie oblastného riaditeľstva Železníc SR vo Zvolene. Miera zavinenia je teda v štádiu preverovania,“ hovorí Petra Kováčiková, krajská policajná hovorkyňa v Banskej Bystrici.

Čo sa na stanici mohlo stať a kto urobil chybu? Železnice tvrdia, že v uvedenom čase nefungovalo na stanici zabezpečovacie zariadenie. Znamená to, že rušňovodič nedostal správny signál, kadiaľ má ísť. „Z tohto zariadenia boli počas predchádzajúcej noci odcudzené prepojovacie laná transformátora. Zlodeji tak priamo ohrozili bezpečnosť železničnej dopravy,“ vysvetľuje Pavliková. Tieto laná sú zložené z medi, hliníka či iných kovov a pravdepodobne skončili v zbere. Podľa informácií železníc sa páchateľa podarilo vystopovať.

Na stanici o tejto krádeži vedeli. Náhradné laná im však počas dňa nestihli dodať a namontovať. Preto použili privolávaciu návesť. Rušňovodiča o správnej trati teda neinformovali automaticky cez počítač, ale bol na to poverený človek. Prečo boli výhybky nesprávne nastavené a rušňovodič o tom nevedel, je v súčasnosti predmetom vyšetrovania. Zlyhať mohla technika, ale aj pracovníci železníc. V priebehu včerajška boli náhradné laná namontované. Zabezpečovacie zariadenie preto opäť funguje normálne.

Situácia, keď sa dva vlaky v protismere stretnú na jednej koľaji, je ojedinelá. „Ak sa vlak pomýli, musia ho odtiahnuť. Ešte predtým je však privolaná polícia, ktorá všetko zadokumentuje a prešetrí. Až potom môžu vlak presunúť. Trvá to aj dve-tri hodiny. Cestujúci často nevedia, prečo vlak mešká. O dôvodoch státia železnice málokedy informujú. Niekedy je to opodstatnené, aspoň sa predíde panike,“ hovorí Desana Mertinková, ktorá sa venuje problematike železničnej dopravy. O dôvodoch kolízie vlakov v Kriváni nechcela špekulovať. Vo väčšine prípadov však ide o technickú poruchu alebo zlyhanie výpravcu či rušňovodiča. Železnice svojich zamestnancov školia dvakrát ročne a pripravujú ich na rôzne mimoriadne situácie. Takisto prechádzajú psychotestmi.

Železnice priznávajú, že kvôli zlodejom prišli o laná a ďalšie súčiastky už niekoľkokrát. „Dokonca sa nám stalo, že ukradli kovové súčiastky zo zariadení, ktoré sú pod napätím. Neviem, ako to urobili, že ich nepotriaslo. Asi sú to profíci. Výhybkárovi, ktorý potom musí striehnuť na vlaky a správne ich navigovať, vôbec nezávidím. Je to obrovská zodpovednosť,“ dodal pracovník železníc, ktorý si neželal zverejniť svoje meno.

© Autorské práva vyhradené

24 debata chyba
Viac na túto tému: #vlaky #zrážka vlaku