Štát nákup luxusných áut župám nezakáže

Župani budú môcť jazdiť na drahých luxusných autách bez kontroly štátu aj naďalej. Ministerstvom financií nepohol ani medializovaný prípad košickej župy, keď jej predseda Zdenko Trebuľa (Smer) vypísal verejnú súťaž na nákup auta asi za 130-tisíc eur.

, 02.12.2014 13:00
Zdenko Trebuľa, župan, Košice, luxusné autá,... Foto:
Tieto tri typy automobilov (Mercedes triedy S, Audi A8, BMW 7) by mohli spadať do cenovej kategórie podľa zadania, ktoré vypísal košický župan Zdenko Trebuľa. Jednou z požiadaviek bola čierna farba.
debata (42)

Šéf rezortu financií Peter Kažimír sa odvoláva na to, že štát nemôže určiť cenový strop na nákup áut pre verejné inštitúcie, pretože tie zo zákona hospodária samy. Týka sa to nielen obcí či žúp, ale aj Univerzity Komenského v Bratislave či Národnej banky Slovenska.

Verejnosť v piatok pobúril plánovaný nákup drahého luxusného auta pre predsedu Košického samosprávneho kraja. Podľa zadania, ktoré vypísal župan Zdenko Trebuľa, mala byť jeho maximálna cena približne 130-tisíc eur s DPH. Medzi požiadavkami na vybavenie automobilu uviedol napríklad pohon všetkých štyroch kolies, osemvalcový motor, automatickú prevodovku, navigačný systém s dotykovým ovládaním či masážne a klimatizované kožené sedadlá vpredu. Po medializácii Trebuľa vypísanú súťaž na dodávku vozidla ešte v ten deň zrušil.

Župa tento krok odôvodnila tým, že kritériá na nové auto sa nezhodovali s parametrami súčasného vozidla, ktoré župan využíva. Referát, ktorý vypracoval opis podobného automobilu, podľa nej zvolil parametre zodpovedajúce autu vyššej triedy, pretože prihliadal na priemerný ročný nájazd 60-tisíc kilometrov. Nové vozidlo malo byť podľa hovorkyne Zuzany Bobrikovej pridelené profesionálnemu vodičovi, preto bol pri výbave dôraz aj na komfort. „Toto hľadisko však dostalo väčšiu váhu, ako je štandard. Tieto skutočnosti neboli dostatočne odkomunikované, čo v tejto chvíli hodnotíme ako chybu,“ tvrdila včera Bobriková.

Trebuľa jazdí na Audi A6, ktoré župa kúpila v roku 2006. Podľa hovorkyne stálo vtedy 81 743 eur s DPH. Dôvodom na kúpu novšieho vozidla bol podľa nej zlý technický stav súčasného auta a vysoký počet najazdených kilometrov, 493 172. Novú súťaž župan vypíše na budúci rok, pretože podľa hovorkyne prevádzka a opravy súčasného auta sú drahé. „Rozhodujúcim kritériom bude bezpečnosť a bezproblémová údržba,“ dodala Bobriková.

Parlament minulý týždeň schválil zákon o pohľadávkach štátu, ktorý bude od Nového roku určovať cenový limit na obstarávanie osobných áut, ale len pre štátne rozpočtové a príspevkové organizácie. Cena auta podľa zákona nemôže byť vyššia, ako sú výdavky, ktoré stanovuje nariadenie vlády. Opozičný poslanec Miroslav Beblavý podal pred prijatím zákona v parlamente návrh, aby sa cenový strop vzťahoval aj na verejné inštitúcie, do zákona však zapracovaný nebol.

Minister financií Peter Kažimír tvrdí, že stanoviť cenový strop na takéto nákupy pre obce či župy sa nedá. Odvoláva sa pritom na zákon, ktorý upravuje pôsobnosť vyšších územných celkov. Ten hovorí, že o použití vlastných príjmov rozhoduje župa samostatne a štát do toho nemôže zasahovať. „Osobne nesúhlasím s nákupom takých drahých vozidiel. Zároveň ale nie sme škôlka, pán Trebuľa je priamo volený verejný činiteľ a je zodpovedný za svoje konanie ľuďom a daňovým poplatníkom,“ reagoval Kažimír. Rezort financií môže podľa neho samospráve len odporúčať, aby zodpovedne nakladala s verejnými financiami.

Aj z ministerstva vnútra sa rovnako ako Kažimír odvolali na chýbajúce právomoci voči samosprávam, ktoré pracujú s vlastnými rozpočtami.

Analytik Dušan Sloboda z Konzervatívneho inštitútu M. R. Štefánika uviedol, že ak parlament vie zmeniť pravidlá v prípade štátnej správy, išlo by to aj pri samosprávach a vyšších územných celkoch. „To je taký alibizmus, že to nejde. Ďalšia z ciest by však bola, aby si samotné samosprávne kraje stanovili prísnejšie kritériá na to, čo obstarávajú a ako to obstarávajú, aj pokiaľ ide o cenu,“ vysvetlil. Nie vždy je podľa neho nutné, aby parlament prijal nový zákon. V tomto prípade by podľa Slobodu stačilo, aby zastupiteľstvo prijalo prísnejšie pravidlá pri obstarávaniach. „Stačí mať základnú slušnosť voči daňovníkom,“ podotkol Sloboda.

Denník Pravda na porovnanie zisťoval, aké autá využívajú ďalší župani. Prešovský šéf kraja Peter Chudík jazdí na Volve z roku 2011, ktoré stalo 49 800 eur. Predseda žilinského kraja Juraj Blanár používa Audi A8, ktoré kúpili tento rok za 69 400 eur. Na aute rovnakej značky jazdí aj trenčiansky župan Jaroslav Baška a nitriansky župan Milan Belica. Trenčianska župa Audi 8 kúpila ešte za predchádzajúceho predsedu Pavla Sedláčka v roku 2007 za 80 641 eur. V Nitrianskom kraji za auto v roku 2011 zaplatili 89 040 eur. Predseda bratislavského kraja Pavol Frešo už dva roky využíva Škodu Superb combi za 34 232 eur.

© Autorské práva vyhradené

42 debata chyba
Viac na túto tému: #ministerstvo financií #luxusné autá #župani
Flowers