Služby dopravnej polície sa sprístupnia cez internet

Hodiny čakania na dopravnom inšpektoráte kvôli vydaniu dokladov či prevzatiu evidenčného čísla na nové auto by už mali byť minulosťou. Umožní to nová bezplatná elektronická služba ministerstva vnútra, cez ktorú si bude možné u dopravákov rezervovať presný termín. Tí, čo majú elektronické občianske preukazy so zaručeným podpisom, si budú môcť nové auto navyše prihlásiť do evidencie sami cez internet.

05.12.2014 13:00
ŠPZ, značka, dopravný inšpektorát Foto: ,
Na dopravných inšpektorátoch funguje od včera 25 služieb v elektronickej forme.
debata (9)

Na dopravných inšpektorátoch funguje od štvrtka 25 služieb v elektronickej forme. Ide zatiaľ len o pilotnú prevádzku, naostro by mali začať fungovať po prvom štvrťroku budúceho roka. Umožňujú záujemcom rezervovať si napríklad termín na ktoromkoľvek dopravnom inšpektoráte prostredníctvom webu ministerstva vnútra alebo Ústredného portálu verejnej správy pod kolónkou Rezervácia času. Nemusia vlastniť ani elektronický preukaz s čipom, výber času sa dá urobiť aj cez zadanie čísla klasického občianskeho preukazu, mena a priezviska.

Keď si už niekto takto termín rezervuje, musí aj na polícii urobiť ďalšie kroky. „Príde na zvolený dopravný inšpektorát, kde do vyvolávacieho systému zadá PIN kód, ktorý mu vygeneruje počítač pri rezervácii doma. Teda nejaké rezervačné číslo, na základe ktorého ho systém rozpozná,“ vysvetlila vedúca služobného úradu ministerstva vnútra Denisa Saková. Systém mu hneď vytlačí poradový lístok a ujme sa ho prvý pracovník, ktorý bude práve voľný. Saková upozorňuje, že jedinou podmienkou je dodržať 15– minútový limit od príchodu k policajtom, počas ktorého si musí stihnúť vytlačiť lístok z vyvolávacieho systému.

Rezervovanie termínu má byť bezplatné. Ak nebude dochádzať k zneužívaniu tohto systému, tak podľa Sakovej službu nespoplatnia ani v ostrej prevádzke.

Medzi ďalšie elektronické služby patrí napríklad aj evidencia vozidla cez internet z pohodlia domu. Pri nej je však potrebný občiansky preukaz s čipom a zaručený elektronický podpis. Od začiatku decembra 2013 do včera bolo vydaných vyše 585-tisíc elektronických preukazov a 32 900 zaručených elektronických podpisov.

Žiadosť o prihlásenie auta do evidencie môže v takomto prípade urobiť buď samotný majiteľ, alebo aj automobilový predajca. Vyplnenie elektronického tlačiva na webe ministerstva vnútra či Ústrednom portáli verejnej správy bude trvať zhruba 10 minút. Žiadateľ si po tom, ako ho cez internet upozorní dopravný inšpektorát, príde na vopred rezervovaný termín už len prevziať tabuľku s evidenčným číslom. Pomôže to aj predajcom, ktorí už teraz dodávajú auto so značkou. Celé vybavovanie sa im tak zjednoduší.

Robert Kaliňák. Foto: Pravda, Ivan Majerský
Robert Kaliňák, minister vnútra Robert Kaliňák.

Podľa ministra vnútra Roberta Kaliňáka majú nové elektronické služby viaceré výhody. „Jednak to, že občania sú v komforte, a tí, ktorí musia prísť na dopravný inšpektorát, lebo je nevyhnutný osobný kontakt, majú omnoho kratšie čakacie lehoty,“ uviedol. Kaliňák upozornil, že predajcovia budú môcť prihlásiť majiteľovi auto aj v inom meste než v tom, kde si ho kúpil.

Bratislavský predajca napríklad prihlási auto klientovi do Veľkého Krtíša a ten si už len príde vyzdvihnúť značku. Po dohode mu značku dokonca môžu priviesť do hlavného mesta a odovzdať mu kompletne zaevidované auto. Túto službu v súčasnosti rezort vnútra testuje so šiestimi predajcami. Časom by sa mali zapojiť všetci.

Čas vybavovania na inšpektorátoch by sa mohol podľa Kaliňáka výrazne skrátiť. Počet vybavených klientov zatiaľ skúšobne monitorovali na inšpektoráte na Kopčianskej ulici v Bratislave. Úradníci boli pod drobnohľadom šéfov, ktorí pravidelne vyhodnocovali ich pracovný výkon. Výsledky podľa neho ukázali, že z pôvodných vyše troch hodín čakania, sa čas v priemere znížil na zhruba polhodinu.

Šéfredaktor magazínu PC Revue Ondrej Macko skonštatoval, že nové elektronické služby môžu zvýšiť záujem ľudí, ktorí si zaobstarajú zaručený elektronický podpis. „Doteraz prakticky neexistoval skutočný dôvod to urobiť. Pribúdajúce elektronické služby ich však k tomu môžu motivovať. Počet ľudí podľa mňa jednoznačne vzrastie,“ povedal. Macko víta aj možnosť rezervovať si presný termín na inšpektoráte. Podľa neho aj v prípade, že by ho neskôr spoplatnili, ľudia túto službu budú využívať, lebo im ušetrí množstvo času.

Elektronické služby evidencie vozidiel sú súčasťou Operačného programu Informatizácia spoločnosti. Projekt elektronických služieb Národnej evidencie vozidiel financuje Európska únia a vrátane zaobstarania špeciálnej techniky do inteligentných áut stojí 42 miliónov eur.

Nové elektronické služby ministerstva vnútra

Niektoré služby, kde je nevyhnutné vlastniť elektronický preukaz s čipom a zaručený elektronický pod­pis

  • prihlásenie nového vozidla
  • zmeny v evidencii vozidla
  • vyradenie vozidla z evidencie
  • zmena farby auta

Informačné služby, kde je potrebné mať plastový technický preukaz s čipom

  • pôvod vozidla
  • kontrola originality
  • držiteľ vozidla

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #internet #ministerstvo vnútra #Robert Kaliňák #dopravný inšpektorát #elektronizácia #dopravná polícia