Naučia sa skrutkovať, používať vodováhu či priťahovať predmety magnetom. Niektoré škôlky už dnes hlásia, že nebudú mať peniaze na nové pomôcky a menej šikovné deti náročnejšie úlohy nezvládnu.
„Nový vzdelávací program výrazne pomôže učiteľkám. Je ľahko čitateľný a dá sa v ňom veľmi rýchlo zorientovať. Učiteľky už nebudú mať problém s tým, že keď ho otvoria, ničomu nebudú rozumieť,“ vysvetľuje výhody osnov, ktoré začnú platiť od budúceho školského roka, minister školstva Juraj Draxler.
Dokument obsahuje výkonový aj obsahový štandard, teda čo má dieťa ovládať a ako sa to má naučiť. Podľa neho by mali škôlkari rozoznávať tlačené písmená, rozčleňovať slová na slabiky, pracovať s číslami do desať či poznať základné geometrické tvary. Okrem toho by mali zvládať aj technické zručnosti, priťahovanie matíc kľúčom, odomykanie zámok a robiť aj jednoduché fyzikálne pokusy.
„Niektoré oblasti sú stavané nad kompetencie detí v predškolskom veku. Učiteľky musia pracovať so šikovnejšími, ale aj menej šikovnými deťmi. Je nesporné, že škôlkari dnes vedia omnoho viac. Ale s nárokmi na ne by sme to nemali preháňať,“ hovorí o úskaliach nového systému riaditeľka jednej z materských škôlok v Košiciach Lenka Adzimová.
Štatistiky k škôlkam
- celkovo u nás funguje 2 870 materských škôl, v ktorých je spolu 7 525 tried
- 2 716 škôlok zriaďuje obec, 65 cirkev a 89 súkromníci
- v školskom roku 2013/2014 škôlky navštevovalo 153 059 detí
- v roku 2004 navštevovalo škôlky 93 percent detí, v roku 2013 len 87 percent
- aby škôlky mohlo navštevovať 95 percent tri- až päťročných detí, muselo by sa vybudovať 24 500 nových miest
Zdroj: Analýza ministerstva školstva
Podľa ministra Draxlera však ide o nedorozumenie. „Nový vzdelávací program len spresnil, čo sa od dieťaťa očakáva. Možno preto sa zdá, že požiadaviek je veľa,“ uvádza. Zároveň však pripustil, že sa posilnili viaceré oblasti, napríklad rozvíjanie logického myslenia či ovládanie geometrických obrazcov.
„Aj keď si deti budú klepkať drevenými kladivkami, niečo sa naučia. Stále je to hra. Žiadna učiteľka by nemala mať pocit, že teraz ide dieťa učiť,“ zastáva osnovy aj generálna riaditeľka sekcie regionálneho školstva Soňa Hanzlovičová.
Riaditelia materských škôl sa rozdelili do dvoch táborov. Jedni so zmenami súhlasia a považujú ich za inovatívne, druhí v nich vidia množstvo chýb. „Mali by sme robiť to, na čo máme vybavenie. Nechajme deti hrať sa. Nenúťme ich, aby sa už v škôlke učili, ako funguje magnet. Nie každé dieťa bavia takéto pokusy a nie všetky škôlky sú na ne vybavené,“ hovorí riaditeľka žilinskej materskej školy Daniela Cehlárová. Zároveň však dopĺňa, že niektoré časti vzdelávacieho programu sú dobre vypracované a učiteľkám pomôžu. Ako príklad uviedla jazykovú či hudobnú výchovu.
Čo sa od septembra 2015 zmení v materských školách
- budú sa viac podobať na predstupeň školy,
- deti budú rozoznávať písmená tlačenej abecedy, písať svoje krstné meno alebo rozčleňovať slová na slabiky,
- naučia sa pracovať s číslami do desať a oboznámia sa so základnými geometrickými tvarmi,
- mali by zvládať aj technické zručnosti, skrutkovanie, priťahovanie matíc kľúčom či používanie vodováhy,
- budú sa hrať so svetlom a tieňom a robiť jednoduché fyzikálne pokusy,
- vyskúšajú vlastnosti magnetov a budú odomykať zámky,
- zdôrazní sa význam úcty k starším a vzájomné rešpektovanie sa,
- väčšina vecí sa bude učiť pomocou riekaniek a básničiek.
Branislav Pupala, ktorý viedol autorský tím vzdelávacieho programu, zdôrazňuje, že obavy učiteľov sú zbytočné. Nepôjde o žiadne ťažké fyzikálne pokusy. „Deti napríklad dostanú udičku s magnetkou a budú sa ňou približovať k rôznym predmetom. Niektoré sa chytia, iné nie. Už tu si všimnú, že niektoré veci sa nalepia a sú odlišné. Učitelia sa zbytočne boja nových vecí,“ uvádza Pupala s tým, že škôlky nebudú potrebovať žiadne extra pomôcky. Vystačia si so súčasnými alebo recyklovanými. Podľa neho mnoho vecí pre škôlkarov sa dá vyrobiť aj z odpadového materiálu.
Druhá časť učiteliek si nový vzdelávací systém pochvaľuje. Ministerstvu školstva dokonca doručila petíciu so 618 podpismi, ktoré sú väčšinou od učiteliek materských škôl. Vyzvala ho, aby nový program schválil a čo najskôr zaviedol do praxe. Vlastný prieskum medzi pedagógmi si robila aj Slovenská komora učiteľov. Až 86 percent z oslovených kolektívov škôlok sa vyjadrilo za nový vzdelávací program. Podľa nich je prehľadnejší než ten súčasný.