Hoci cena auta, ktorá bude hradená zo štátnych peňazí, je v čase šetrenia zarážajúca, ministerstvo financií ani bezpečnostný analytik k nej výhrady nemajú.
Zmluvu na kúpu nového služobného auta podpísala Generálna prokuratúra minulý týždeň. Ide o luxusný Mercedes s ozdobným eukalyptovým drevom, koženým čalúnením, pohonom všetkých štyroch kolies a osemvalcovým motorom za 101 120 eur s DPH.
Prečítajte si glosu Martina Krna A hodinky s vodotryskom?
Prvý námestník generálneho prokurátora René Vanek podpísanie zmluvy odôvodňuje nevyhovujúcim stavom súčasného vozidla. Prokuratúra zakúpila Mercedes pred šiestimi rokmi za 94 115 eur s DPH za šéfovania Dobroslava Trnku. Podľa Vaneka náklady na servis a údržbu tohto auta od roku 2013 predstavovali vyše 13-tisíc eur. „Servisné stredisko upozornilo na ďalšiu opravu v hodnote asi 8-tisíc eur plus nadväzujúce nutné servisné zásahy, ktorých potreba vyplýva z veku vozidla a počtu najazdených kilometrov,“ uviedol Vanek, ktorý zmluvu na nákup nového auta podpisoval.
Do verejnej súťaže, ktorá sa konala ešte v októbri, sa podľa Vaneka prihlásil len jeden záujemca. „Špecifikovali sme bezpečnostné a technické parametre, ktoré má auto pre šéfa Generálnej prokuratúry ako ústavného činiteľa spĺňať. Neboli tam žiadne špeciálne a nadštandardné požiadavky,“ reagoval.
Požadovali napríklad pohon na štyri kolesá, motor najmenej šesťvalcový či predĺžený rázvor kolies.
Nákup luxusného auta pre generálneho prokurátora sa konal v období, keď sa majú sprísňovať limity pre nákupy služobných vozidiel. Vláda by mala v stredu schváliť nariadenie ministra financií Petra Kažimíra, podľa ktorého budú od januára platiť cenové stropy pre štátne rozpočtové a príspevkové organizácie. Generálneho prokurátora sa to však, rovnako ako ďalších najvyšších ústavných činiteľov, nedotkne.
Prokuratúra podľa Vaneka uvažovala o kúpe nového služobného auta už dávno pred tým, než sa o limitoch začalo diskutovať. Čižnár podľa neho viackrát v priebehu roka kúpu odmietol a súhlasil až vtedy, keď sa potvrdilo, že prokuratúra ušetrila z kapitálových výdavkov 800-tisíc eur, ktoré sa vrátili do štátneho rozpočtu.
Vanek spresnil, že zlý stav auta sa prejavil napríklad na Čižnárovej októbrovej ceste do Krakova. „Vodič ho upozorňoval, že s autom treba niečo robiť, lebo hrozí, že mu odíde zadná náprava,“ vysvetlil. Auto má podľa prvého námestníka najazdených vyše 423-tisíc kilometrov a ďalšia oprava by znamenala, že za údržbu dajú takmer polovicu toho, čo by ich stála kúpa nového auta. Podľa Generálnej prokuratúry Čižnár auto využíva aj na zahraničné pracovné cesty, pričom už viackrát mohol využiť leteckú dopravu.
Denník Pravda zisťoval, čo si o cene myslí minister financií Peter Kažimír. Hovorkyňa Alexandra Gogová odkázala, že limity na obstarávanie áut v štátnych rozpočtových a príspevkových organizáciách schválil parlament v novembri tohto roka s platnosťou od januára 2015. „Nevzťahuje sa teda na vozidlá obstarané v tomto roku,“ reagovala. Na otázku, či minister neplánuje v budúcnosti zaviesť cenový strop aj pre generálneho prokurátora, z rezortu neodpovedali.
Najvyšším ústavným činiteľom, medzi ktorých patrí napríklad prezident, premiér a predseda parlamentu, zabezpečuje vozidlá na prepravu Úrad pre ochranu ústavných činiteľov. Ich úrady si tak nemusia kupovať autá samy. Týka sa to napríklad aj predsedníčky Ústavného súdu, ministrov či sudcov Špeciálneho súdu a prokurátorov Špeciálnej prokuratúry. Čižnár sa k ústavným činiteľom zaraďuje, auto z vozového parku Úradu pre ochranu ústavných činiteľov však nevyužíva.
Z ministerstva vnútra spresnili, že Úrad pre ochranu ústavných činiteľov disponuje autami viacerých značiek. „Ide v prevažnej miere o vozidlá značiek Audi, BMW, Mercedes a Volkswagen, ktoré boli vyrobené v období rokov 2005 až 2010,“ uviedol hovorca rezortu Ivan Netík. Výber konkrétneho auta pre ústavných činiteľov závisí od ich programu.
Mnohé majú podľa neho v súčasnosti najazdených viac ako 300-tisíc kilometrov. Obmena vozového parku je podľa Netíka aktuálnou otázkou aj na ministerstve vnútra. Podľa hovorcu sa má udiať do druhého polroka 2016, keď bude Slovensko predsedať Európskej únii. Netík dodal, že zatiaľ nie je jasné, či sa situácia bude riešiť nákupom nových áut alebo ich zapožičaním.
Bývalý šéf Úradu pre ochranu ústavných činiteľov a bezpečnostný analytik Juraj Zábojník uviedol, že služobné auto pre generálneho prokurátora by malo spĺňať najvyšší kvalifikačný stupeň ochrany. Vozidlo by podľa neho malo byť vybavené výkonným a kvalitným motorom a mať všetky prvky jazdných vlastností. „A to nie je lacná záležitosť. V prípade generálneho prokurátora je to adekvátne jeho funkcii. Iné by to bolo v prípade, ak by si takéto auto kúpil župan či primátor,“ povedal.
Začiatkom decembra totiž verejnosť pobúril zámer košického župana Zdenka Trebuľu, ktorý vypísal súťaž na nákup auta za 130-tisíc eur s DPH. Medzi požiadavkami na jeho vybavenie uviedol napríklad pohon všetkých štyroch kolies, osemvalcový motor, automatickú prevodovku či masážne a klimatizované kožené sedadlá. Po medializácii prípadu košická župa verejnú súťaž zrušila.
Služobné vozidlá iných ústavných činiteľov
- Prezident, premiér, predseda parlamentu, ministri – Mercedes, Audi, BMW, Volkswagen, vyrobené v rokoch 2005 – 2010. Volkswagen Multivan, v ktorom sa často prepravuje premiér, ponúkajú predajcovia v súčasnosti za približne 50-tisíc eur, Audi A6 dnes stojí 78 500 eur, Audi A8 viac ako 100-tisíc eur
- Ján Jasovský, predseda Najvyššieho kontrolného úradu – Volkswagen Passat zakúpený v roku 2006 za 29 043 eur, 194 392 najazdených kilometrov
- Péter Polt, maďarský generálny prokurátor – Audi Quatro 7, na Slovensku ho predajcovia ponúkajú za 78-tisíc eur.
Zdroj: NKÚ, GP SR , MV SR