Stres pre deti. Po ceste chodia vedľa nákladiakov

Školáci aj dospelí z Bitarovej v okrese Žilina majú každý deň obavy, že ich cestou do školy či do práce zrazí auto. Roky počúvajú sľuby o tom, že popri hlavnej ceste pribudne chodník, aby sa všetci, ale najmä deti cítili na úzkej a rušnej vozovke bezpečnejšie. Dodnes sa tak nestalo a kráčanie po ceste je čoraz riskantnejšie. K bežnej premávke sa totiž pridali nákladné autá a stavebné mechanizmy, ktoré jazdia cez obec na stavenisko diaľnice.

, , 17.12.2014 13:00
deti, doprava Foto: ,
Deti sa domov zo školy vracajú po úzkej ceste bez chodníkov. Popri nich jazdia nákladné autá a stavebné stroje.
debata (1)

Deti z Bitarovej chodia do školy v susednej Hôrke. Väčšina z nich dochádza autobusom a aby sa dostali na zastávku, musia prejsť popri rušnej ceste. Nielenže je bez chodníka, ale je aj úzka a bez krajníc. „Chodník vedľa hlavnej cesty je dôležitý a teraz zvlášť, keď sa neďaleko stavia diaľnica a cez dedinu prechádza veľa áut, hlavne nákladných,“ hovorí Darina Sedliačková, ktorá býva v Bitarovej. Výstavba diaľnice D1 sa týka úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka.

Pri návrate zo školy žiaci cez cestu prechádzajú na druhú stranu. Naučili sa už kráčať v skupinke za sebou, väčšina z nich má na taškách či bundách reflexné prvky. No i tak majú ich rodičia obavy. „Tí, ktorí môžu, idú deti vyzdvihnúť k autobusu, prípadne staršie deti čakajú menšie a aspoň takto spolu idú po kraji cesty,“ opisuje ďalšia obyvateľka obce Katarína Báliková.

Obyvatelia upozorňujú, že chodník mal byť hotový ešte pred začiatkom školského roka. Starosta Bitarovej Zdeno Klimík dodáva, že sa o ňom hovorilo ešte skôr, zhruba pred piatimi rokmi. „Ešte za výstavby diaľnice D3 Hričovské Podhradie – Strážov sa mal chodník vybudovať. Teraz sa to presunulo do výstavby diaľnice D1, čo sa začalo aj v týchto dňoch robiť, staval sa vodovod pre diaľničný tunel a mal sa aj chodník. Napokon sa to zastavilo a už tento rok chodník nebudeme mať, má sa budovať až budúci rok,“ doplnil starosta.

Cesta nie je obecná a ľudia sa domnievajú, že stavbu zastavil správca cesty a tým je Správa ciest Žilinského samosprávneho kraja. „Výstavbu chodníka sme nezastavili, nebol tam ani žiadny technický problém. Zhotoviteľ dostatočne dopredu vedel, že to treba zrealizovať do začiatku zimy kvôli zimnej údržbe,“ vysvetlil hovorca župy Peter Kubica.

Prečo nebol chodník dosiaľ vybudovaný, diaľničiari neuviedli. Potvrdili, že súčasťou stavebného povolenia je vybudovanie chodníkov v Bitarovej a vo vedľajšej obci Ovčiarsko v celkovej dĺžke 1,2 kilometra. „Výstavbu chodníkov budeme realizovať po vypracovaní projektovej dokumentácie a len čo to budú dovoľovať klimatické podmienky,“ uviedol hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Michal Fúrik.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že bezpečnosť chodcov, ktorí sú vystavení zvýšenému výskytu nákladných áut pri veľkých dopravných stavbách, vníma citlivo. Podľa informácií rezortu by však staviteľ diaľnice mal v súčasnosti využívať pre dopravu cestu, ktorú si vybudoval poza obec Bitarová. Hovorca rezortu Martin Kóňa uviedol, že novou cestou sa počet vozidiel, ktoré jazdia cez obec, zredukoval.

Ministerstvo však vylúčilo, že Národná diaľničná spoločnosť mala podľa stavebného povolenia vybudovať chodník pred začiatkom školského roka. „Chodníky sa stále projektujú, pretože starostovia vzniesli dodatočné požiadavky a objavili sa problémy s tým, že v obci nie je vybudovaná kanalizácia,“ reagoval hovorca. Ak by sa podľa Kóňu postavili narýchlo, vzniklo by riziko ich zaplavovania. V súčasnosti sa podľa neho intenzívne preverujú ďalšie možnosti vyprojektovania chodníka.

Pokiaľ nebude cesta pre chodcov bezpečná, mali by na nej platiť dopravné obmedzenia. Zatiaľ je tam výstražná značka upozorňujúca na výjazd vozidiel zo stavby, ako aj prikázaná päťdesiatka či zákaz obiehania. Podľa odborníkov to nestačí a bolo by vhodné požiadať o obmedzenie rýchlosti premávky na 30 kilometrov za hodinu a dočasné umiestnenie výstražných značiek upozorňujúcich na pohyb chodcov a detí.

„V prípade priaznivého počasia môže správca komunikácie na úsekoch s dostatočnou šírkou vozovky vyznačiť vodiacu čiaru vymedzujúcu spevnenú krajnicu,“ navrhuje Miloš Zuziak z Výskumného ústavu dopravného v Žiline. Pripomenul, že v čase rannej a poobednej dochádzky do a zo školy by mohla obec požiadať o policajný dozor, prípadne ho zabezpečiť sama.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #deti #chodci #stres #chodník
Flowers